Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 48 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 480

Discussie: Les Paul

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2007
    Locatie
    de zoo van Antwerpen
    Berichten
    3.814

    Standaard Les Paul

    In februari ga ik er eindelijk aan beginnen. De cash is er dus ik ben nu nog bezig met de laatste opzoekingswerken om mijn Les Paul echt naar mijn wensen te kunnen bouwen.

    Eerste waar ik al mee zit is dat de nek helemaal hetzelfde zou moeten zijn als die van m'n G&L Superhawk. Ik vrees dat dit al meteen problemen gaat opleveren met de tailpiece en bridge. Al wat ik al gevonden heb (en ik heb mijn oog laten vallen op een Gotoh 510 set: link) is voor 12 inch radius fretboards. Mijn G&L heeft de volgende afmetingen: 1 5/8 inch nut width, 2 13/64 inch butt width, 7.5-inch radius. Nu vraag ik me af of deze set met de gewenste afmetingen kan werken, wat ik betwijfel. Maar ik ben een noob op dit zelfbouwgebied.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door j3r03n Bekijk bericht
    Valoosj, wat ben je toch ook een ontzettende eikel hè.. Gvd, mijn stem heb je
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ***
    Btw, gitaarnet kent er geen hol van. Jouw LP is zonder twijfel dé gitaar van 2009
    TK: Fender Supersonic head + 2x12 (black pepper)

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    als de radius van de brug niet goed is kan je ook nog altijd invijlen he, en waarom moet het echt hetzelfde zijn als je G&L?
    no life without music

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    die G&L heeft om te beginnen al een andere mensuur dan een LP naast een heel andere toetsradius, dus ik zou me niet gaan blindstaren op die hals. Je kan het profiel van die hals eventueel wel mooi opmeten en je zelfbouwhals hetzelfde achterprofiel geven maar door mensuurverschil gaat dat toch anders aanvoelen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pueblo Bekijk bericht
    en waarom moet het echt hetzelfde zijn als je G&L?
    Omdat dat ding echt quasi vanzelf speelt

    (ja, heb mails aangekregen hoor)
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2007
    Locatie
    de zoo van Antwerpen
    Berichten
    3.814

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    die G&L heeft om te beginnen al een andere mensuur dan een LP naast een heel andere toetsradius, dus ik zou me niet gaan blindstaren op die hals. Je kan het profiel van die hals eventueel wel mooi opmeten en je zelfbouwhals hetzelfde achterprofiel geven maar door mensuurverschil gaat dat toch anders aanvoelen.
    Ik wil me er niet op blindstaren, maar de hals van m'n G&L (lijkt heel hard op die van een Fender Strat en zal zelfs hetzelfde zijn) speelt erg vlot. Een gewone LP heeft altijd een dikke nek waar ik niet mee kan spelen. Mijn nek is al dik genoeg

    Had de radius niet iets te maken met de dikte van je nek, of ook wel de breedte van het fretboard. Dit laatste duidt misschien beter aan waar ik op doel.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door j3r03n Bekijk bericht
    Valoosj, wat ben je toch ook een ontzettende eikel hè.. Gvd, mijn stem heb je
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ***
    Btw, gitaarnet kent er geen hol van. Jouw LP is zonder twijfel dé gitaar van 2009
    TK: Fender Supersonic head + 2x12 (black pepper)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Radius is de "bolling" van de toets, gekeken van E tot e snaar. Als je kijkt zul je zien dat je fretboard bol staat, waarbij de buitenkant lager is als het midden. Het getal (7.25", 9.5",...) is de straal van de cirkel (in inch), waarvan een dwarssectie van het fretboard (van E tot e-snaar) een stukje van de kromme is. Hoe boller de toets, hoe beter voor akkoordenwerk, maar hoe sneller noten "uitsterven" bij bends.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  7. #7
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Heb volgens mij nog een CAD tekening van een LP, misschien kan je die aanpassen met je eigen maten om te zorgen dat je snaren netjes langs de zijkant van de hals lopen en alles netjes uitgelijnd is. Ga vanavond ff zoeken, PM voor de zekerheid ff je mailadres.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2007
    Locatie
    de zoo van Antwerpen
    Berichten
    3.814

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Radius is de "bolling" van de toets, gekeken van E tot e snaar. Als je kijkt zul je zien dat je fretboard bol staat, waarbij de buitenkant lager is als het midden. Het getal (7.25", 9.5",...) is de straal van de cirkel (in inch), waarvan een dwarssectie van het fretboard (van E tot e-snaar) een stukje van de kromme is. Hoe boller de toets, hoe beter voor akkoordenwerk, maar hoe sneller noten "uitsterven" bij bends.
    Dus wat ik wil is wel mogelijk. Een smallere neck met een 12" radius dan.
    De radius heeft me nooit zo geboeid, wel de dikte van de nek (oftewel de afstand tussen de snaren). Kan je de brug van zo'n Gotoh510 aanpassen aan de dunnere nek? Bij m'n Kahler tremolo kan ik de studs zowel in de hoogte als de breedte verstellen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door j3r03n Bekijk bericht
    Valoosj, wat ben je toch ook een ontzettende eikel hè.. Gvd, mijn stem heb je
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ***
    Btw, gitaarnet kent er geen hol van. Jouw LP is zonder twijfel dé gitaar van 2009
    TK: Fender Supersonic head + 2x12 (black pepper)

  9. #9
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Valoosj Bekijk bericht
    Kan je de brug van zo'n Gotoh510 aanpassen aan de dunnere nek? Bij m'n Kahler tremolo kan ik de studs zowel in de hoogte als de breedte verstellen.
    Je kan hem niet verstellen naar een kleinere stringspacing. Als je de breedte van de G& L wil aanhouden, en dezelfde mensuur, dan moet je brug even breed zijn.

    Teken eens op schaal twee lijnen van de hals die je fijn vind. Daarbinnen de twee lijnen van de E snaren vanaf topkam naar brug. Dan zie je hoe breed de stringspacing moet zijn, en wat je kan rommelen met nutbreedte.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2007
    Locatie
    de zoo van Antwerpen
    Berichten
    3.814

    Standaard

    Aha, dan ga ik zo een brug nodig hebben. Daar kan ik het instellen.
    http://www.stewmac.com/shop/Bridges,...er_Bridge.html

    EDIT: net gemeten op m'n G&L: bij de nut is het 36mm en bij de studs 51mm. Ik zit dus safe met deze brug van de bovenstaande link.
    Laatst gewijzigd door Valoosj; 18 december 2008 om 19:20
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door j3r03n Bekijk bericht
    Valoosj, wat ben je toch ook een ontzettende eikel hè.. Gvd, mijn stem heb je
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ***
    Btw, gitaarnet kent er geen hol van. Jouw LP is zonder twijfel dé gitaar van 2009
    TK: Fender Supersonic head + 2x12 (black pepper)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top