Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20

Discussie: Zang mic.

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.310

    Music Zang mic.

    Ik gebruik voor repeteren en op podia vaak een SM58.

    Wat me niet bevalt is:
    Deze mic nogal dikkig in het laag is, wat mijn stem ook is en dus heel lomp klinkt.
    De mic gaat ontzettend snel fluiten in de monitors.

    Met andere woorden, ik zoek een mic die ietsje beter kleurt voor (mijn)vocalen, en die een minder groot gebied opneemt en dus minder snel feedback geeft.

    Iemand ideetjes?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2008
    Locatie
    In een ananas diep in de zee
    Berichten
    6.094

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JvD. Bekijk bericht
    Ik gebruik voor repeteren en op podia vaak een SM58.

    Wat me niet bevalt is:
    Deze mic nogal dikkig in het laag is, wat mijn stem ook is en dus heel lomp klinkt.
    De mic gaat ontzettend snel fluiten in de monitors.

    Met andere woorden, ik zoek een mic die ietsje beter kleurt voor (mijn)vocalen, en die een minder groot gebied opneemt en dus minder snel feedback geeft.

    Iemand ideetjes?
    Wij gebruiken er vaak wel 5 tegelijk op het podium... kan het zijn dat je eens een middagje met je mengpaneel moet spelen? (net als bij je gitaar is meer gain meer pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep)

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.310

    Music

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door budje Bekijk bericht
    Wij gebruiken er vaak wel 5 tegelijk op het podium... kan het zijn dat je eens een middagje met je mengpaneel moet spelen? (net als bij je gitaar is meer gain meer pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep)

    Door hier veel te lezen heb ik geleerd dat beide problemen die ik met de mic heb, toch wel veel voorkomend zijn.

  4. #4

    Standaard

    klinkt als een typische sm58..

    zoek een mic die hypercardoide is, zoals een beta57, die feedbacken wat minder snel.

    audiotechnica atm 41 klinkt ook een pak frisser als de sm58, maar die is uit produktie en ben niet zeker of de atm410 dezelfde mic is.

    op het mengpaneel idd niet teveel gain gebruiken, fader wat hoger en gain lager houden werkt beter tegen feedback heb ik al gemerkt.

    en verder, hoe staan de monitors nu naar de mic gericht ?

  5. #5
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.706

    Standaard

    Bekende proximity effect dat elke richtinggevoelige microfoon heeft. Dicht er op kruipen geeft een laagboost. Wat je kunt doen is het laag verminderen met de toonregeling of het hi pass filter. Maak het bolletje eens goed schoon in een lauw sopje.

    En ik heb gemerkt dat SM58's schijnbaar wel een stootje kunnen hebben, maar de exemplaren die voorover op de grond zijn gebeukt zingen vaak meer rond.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  6. #6

    Standaard

    Als een microfoon gaat fluiten lijkt het wel alsof hij te dicht bij de speakers staat? Of is de ruimte te klein? Moet toch een aanleiding voor zijn, ik heb er geen last van namelijk.

    Wellicht heb je een brak exemplaar?

  7. #7
    Banned
    Geregistreerd
    31 januari 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    2.313

    Standaard

    Die Sm58 feedbacken helemaal niet meer dan een gemiddelde andere mic (tenzij, zoals Han al zei, het kapseltje gedeukt is). Whatever you do, koop geen Sennheiser Evolution serie mic (E835, 845 etc..) want die hebben nog meer laag en feedbacken sneller.

    Wat je misschien kan doen is je monitor(en) iets verplaatsen en wat spelen met de EQ op je mengtafel.. Als dat erop zit zeker je Hi-pass aan zetten en gain gewoon inregelen op 0db bij harde passages zoals t hoort. Is gratis en werkt vaak erg goed.

    Als je perse een nwe mic wil kun je ook eens kijken naar de condensator zangmics van Shure (Sm87 geloof ik?). De beta serie heeft namelijk ongeveer dezelfde bassresponse als een gewone Sm58 terwijl de 87 echt strakker klinkt.

    Verder zijn er btw nog zoveel mooie dingen te vinden in de snoepwinkel... Rode, AKG, Audio Technica, etc...

    R

  8. #8

    Standaard

    Wat je ook niet moet doen is je hand heel hoog aan de mic houden, zodat je de achterkant van het bolletje afdekt. Dat staat wel stoer, maar dan gaat ie dus piepen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  9. #9
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.706

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k Bekijk bericht
    Wat je ook niet moet doen is je hand heel hoog aan de mic houden, zodat je de achterkant van het bolletje afdekt. Dat staat wel stoer, maar dan gaat ie dus piepen.
    Wat Bert zegt! Als je het bolletje afdekt (heet 'cuppen') dan maak je er in feite een rondomgevoelige microfoon van.

    En de een vindt het stoer staan, ik vind het voornamelijk een uiting van onwetendheid.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Over onwetendheid gesproken, de meeste gebruikers weten ook niet dat een gewone cardioïde microfoon alleen recht van achteren doof is en onder een andere hoek nog steeds behoorlijk wat geluid opneemt. Dan moet je dus òf de microfoon zo kantelen dat de staart recht naar de monitor wijst òf, zoals Han al zei, een hypercardioïde model gaan gebruiken.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top