Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 40
  1. #21

    Standaard

    @ Hedge: ik dacht zelf ook aan balsa, het is echt onwaarschijnlijk licht (van gewicht :+), 297 kg/m3.

    Vandaag ben ik aan het lijmen geslagen. Dat was een heel gedoe, vooral omdat de kast onder spanning staat door het blok onder de brug; de zaak moest echt weer in de vorm gedwongen worden.

    Ik ben eerst gaan lijmen zodat er 2 stukken overbleven:





    En toen heb ik zo goed en zo kwaad als dat ging, de 2 delen van lijm voorzien en in de klemmen gezet. Spoedig zal ik weten of het gelukt is, of dat de zaak weer openspringt zodra de klemmen eraf gaan:



    Het zal wel loslopen, denk ik. Waarschijnlijk zal het meer werk worden om het uiterlijk weer enigzins toonbaar te krijgen.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Het lijkt wat donker voor balsa, maar qua structuur komt het aardig in de buurt.
    Ik zou het ook daar op houden.
    By the way, als het op die manier in de gitaar gelijmd is (houtdraad oriëntatie van rug naar klankblad) dan kan dat wel heel wat spanning opvangen. Dus licht is niet altijd zwak.
    Ik ben benieuwd wat het instrument doet onder spanning, is voor mij ook altijd een verademing als alle verlijmingen het houden onder de snaarspanning.

  3. #23

    Standaard

    PU-lijm en een dagje in de lijmklemmen lijkt het gedaan te hebben, de kast zit weer in elkaar. Nu de boel weer fatsoeneren:

    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    nice,
    bespaar je je geen hoop werk door lijmresten voor ze droog zijn weg te vegen?

  5. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    nice,
    bespaar je je geen hoop werk door lijmresten voor ze droog zijn weg te vegen?
    Inderdaad, dat realiseerde ik me eerder vanmiddag bij het verwijderen van de klemmen; doe ik anders altijd. Maar ja, er moet sowieso nog een hoop gebeuren aan de buitenkant en die lijm is zo weggestoken.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  6. #26

    Standaard

    Ik had al gezien dat de puzzelstukken niet exact in elkaar pasten. Vraag me niet hoe het mogelijk is, maar deze gitaar heeft er ook flink van langs gehad. Bovendien was het niet goed mogelijk alle stukken van alle kanten te ondersteunen bij het lijmen en dus zat ik hier en daar met niveauverschillen. Zat, want inmiddels heb ik die vrijwel gladgeschuurd:






    Rond het gat van de output ontbreken zelfs een paar stukken hout. Dat had ik in het begin al gezien dus het was van meet af aan duidelijk dat er gevuld zou moeten worden in dit project. Ik denk dat ik daarvoor weer de 2-componentenpolyester van motip ga gebruiken; werkt prettig en snel, wordt hard genoeg om erin te kunnen schroeven en spijkeren (dat laatste is in dit geval niet nodig ) en is perfect bij te schuren.

    In feite is deze vioolbas nu ook weer een instrument in aanbouw; en daarbij een waaraan het meeste al is gebeurd.



    Ik denk dat ik de zijkant helemaal opnieuw lak (dekkend); de voor- en achterkant probeer ik eerst 'ns te restaureren.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 23 december 2008 om 17:54
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    tenzij je het ook doet als restauratieoefening, anders zou ik bijna zeggen, maak hem gewoon bespeelbaar en je hebt een cool punkbasje

  8. #28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    tenzij je het ook doet als restauratieoefening, anders zou ik bijna zeggen, maak hem gewoon bespeelbaar en je hebt een cool punkbasje
    Ha ja, dat zou idd zomaar kunnen; binnen 'n uur zou hij speelklaar kunnen zijn
    Maar ik vind het wel leuk om te proberen in hoeverre ik de schade kan camoufleren.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  9. #29

    Standaard

    De eigenaar van het instrument was net hier en vond 't er in deze staat ook erg punk uitzien

    Nu ben ik toch serieus aan het heroverwegen hoe ik de afwerking ga doen. Ik vind dat ik in ieder geval de kast een aansluitende buitenkant moet geven, geen gaten en kieren, geen scherpe randen.

    Over scherpe randen: in het achterblad zit een barst, niet door en door, maar een stukje van het buitenste 'plex' is op de bolling gebroken en naar buiten gaan staan; met een scherf hele scherpe lak eraan.
    Zoiets moet toch worden weggewerkt?

    Die lak is verder behoorlijk schuurbestendig. Ruikt bij het schuren heel anders dan alkyd en acryl.
    Zou dat nitro kunnen zijn?
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2003
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    2.309

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht

    Die lak is verder behoorlijk schuurbestendig. Ruikt bij het schuren heel anders dan alkyd en acryl.
    Zou dat nitro kunnen zijn?
    Poly wellicht?

    Ziet er goed uit, een hele operatie. Mooie uitdaging om alles netjes weg te werken idd.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top