Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    16 juni 2003
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    80

    vraagje Vox AC30-6TB: probleem bij link topboost/trem

    Ik heb een 80's Vox AC30-6TB, en zit met een probleem.

    Ik wil graag in sommige passages het vib/trem-kanaal van mijn AC30 gebruiken, in combinatie met het gewone topboost kanaal. Nu heb ik daarom een link-jack zitten tussen de hi input van het topboost kanaal en de lo input van het vib/trem-kanaal. Verder heb ik een footswitch aangesloten op de daarvoor bestemde jack-aansluiting aan de achterkant.

    Op zich werkt deze manier van aansluiten. Echter, hoe verder ik het volume van het vib/trem-kanaal opendraai, hoe meer signaalverlies er optreedt. De lage tonen zijn het voornaamste slachtoffer, een dun, iel geluid blijft over. Het lijkt wel of er iets met fase mis gaat, alsof de twee kanalen in tegenfase staan. Het doet er hierbij niet toe of de tremolo aanstaat of niet. Het doet er ook niet toe of ik de lo/hi ingangen "omwissel". Precies hetzelfde, ongewenste effect.

    Wat kan de oorzaak zijn, en, belangrijker, wat een oplossing?

    Ik zat zelf al aan vreemde constructies te denken waarbij ik de jack van de footswitch naast het normale aan/uit schakelen van het vib/trem-kanaal zou gebruiken als een schakelaar voor het signaal naar het vib/trem-kanaal (dat kan omdat de footswitch de tip en sleeve kortsluit als vib/trem aan moet). Maar dit klinkt verschrikkelijk omslachtig, en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat echt nodig is. Heeft iemand een ander (beter) idee?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 april 2005
    Locatie
    eindhoven
    Berichten
    163

    Standaard

    de oorzaak is dat niet alle kanalen op een AC30 de zelfde fase hebben. het normal kanaal en het topboost kanaal staan ook in tegengestelde fase, dus daar werkt doorlussen ook niet.

    Hi en lo inputs verwisselen heeft dus geen zin.

    Aart

  3. #3
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.729

    Music

    Tijd dus voor een pedaal met één input en twee outputs die uit fase staan:
    -oud model Catalinbread Super Chili Picoso
    -Barber Launch Pad
    -Lehle P-Split
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  4. #4
    Member
    Geregistreerd
    16 juni 2003
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    80

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beus Bekijk bericht
    de oorzaak is dat niet alle kanalen op een AC30 de zelfde fase hebben. het normal kanaal en het topboost kanaal staan ook in tegengestelde fase, dus daar werkt doorlussen ook niet.

    Hi en lo inputs verwisselen heeft dus geen zin.

    Aart
    Betekent dat dat ik wel het normal en het trem-kanaal kan linken? Staan die kanalen wel met elkaar in fase?

  5. #5
    Member
    Geregistreerd
    16 juni 2003
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    80

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Tijd dus voor een pedaal met één input en twee outputs die uit fase staan:
    -oud model Catalinbread Super Chili Picoso
    -Barber Launch Pad
    -Lehle P-Split
    Dat zou ik dan liever anders doen.. Ik zit te denken aan een "speciale" link jack-kabel die de fase draait. Alleen weet ik niet hoe dat moet Is dat een kwestie van een paar eenvoudige componentjes? Ik heb in elk geval wel ervaring met pedalen in elkaar solderen, dus dat is geen belemmering.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 april 2005
    Locatie
    eindhoven
    Berichten
    163

    Standaard

    ja volgens mij staan trem en normal in fase maar ik kan het even niet proberen want bij mijn AC30 doet het tremolo kanaal het meestal niet..

    Aart

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top