Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 december 2007
    Locatie
    Belgie
    Berichten
    334

    Standaard Stroom op effect detecteren

    Ik wist niet goed hoe ik het moest noemen, maar ik zal het probleem even verduidelijken. Ik heb een kleine FET booster in mijn strat zitten, deze heeft 9v nodig. Vroeger hing er dus zo een lompe 9v batterij aan, maar die tijden zijn nu voorbij. Ik heb het een beetje herbouwd en kan het nu voeden via het phantom power-principe. De stroom komt daarbij gewoon uit de transfo van mijn andere pedalen, en het eerste pedaaltje in de kring zet de 9v op mijn signaal lijn van de kabel naar mijn gitaar. Uiteraard wordt deze er weer af gefilterd. Conclusie: ik ben van die 9v batterij af. Maar nu het echte probleem.

    Wanneer ik niet thuis ben en ik heb mijn gitaar mee, kom ik altijd tot de conclusie dat ik niet kan spelen aangezien mijn booster geen stroom krijgt zonder mijn pedalen bak. Ik zou dan wel kunnen een bypass knop maken, maar dit staat niet op een strat vind ik. En er zou het gevaar zijn van mijn kabel in te steken zonder dat de booster aan staat, waardoor er 9v op mijn gitaar komt te staan. Persoonlijk denk ik niet dat dit ideaal is. Daarom dacht ik of het mogelijk zou zijn om een soort circuitje of chip te vinden die bij aanwezigheid van de 9v zou activeren en zo de booster in de kring schakelen, en wanneer er geen stroom op de kabel staat gewoon doet alsof het een gewone strat is. Ik weet dat het veel gevraagd is, maar je weet maar nooit. Wie weet kan een van jullie wel met een antwoord komen dat realiseerbaar is.

    Mvg,

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2008
    Locatie
    071
    Berichten
    512

    Standaard

    Je zou eens kunnen denken aan het gebruiken van een stereo kabel, waarbij je de ring van de jack gebruikt voor de voeding. Aannemend dat je de tone pot van je gitaar ook zelden of nooit gebruikt (ik tenminste) zou je daar ook een mooie rotary schakelaar onder kunnen verstoppen om de preamp te bypassen.

    Overigens gaat je gitaar normaal gesproken niet stuk als je er 9V op zet, je krijgt alleen een gigantische DC offset waardoor je vreemde bijgeluiden en vervormng krijgt.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Klein relais ertussen zetten met 2 x om-om. Als hij uit staat is de schakeling er ook uit. Is er spanning, dan trekt hij aan en schakelt hij het printje ertussen. Soort automatische true bypass.
    Nico


  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Klein relais ertussen zetten met 2 x om-om. Als hij uit staat is de schakeling er ook uit. Is er spanning, dan trekt hij aan en schakelt hij het printje ertussen. Soort automatische true bypass.
    In mijn strat is er toch niet veel plek om een relaitje neer te zetten. Misschien zo'n gunther reed-relais (relais op IC-formaat), dan zou je er 2 van nodig hebben.

    Waarom je tonepot niet vervangen door een push-pull potmeter waarmee je 'em zelf aan en uit kunt zetten?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Je hebt ook 5V relais ter grootte van een IC hoor. Gevaar met PP potmeters is dat je hem per ongelijk in/uitschakelt. Lijkt mij.
    Nico


  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 december 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    153

    Standaard

    Is dit niks?

    http://www.till.com/articles/PreampCable/

    Hier zit de preamp in de plug, hoef je helemaal niks te veranderen en werkt het ook op andere gitaren, ik heb zo'n dingetje gebouwd en het werkt best goed.

    René

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 december 2007
    Locatie
    Belgie
    Berichten
    334

    Standaard

    Dat laatste is in principe wat ik gemaakt heb, maar dan met die preamp in mijn gitaren gebouwd. Het probleem is dus dat ik het zou moeten bypassen, of dat iets het in mijn plaats doet om ongelukjes te vermijden. Hoe werkt dat van die relais in detail? want dat lijkt me wel wat. Ik heb inderdaad wat zitten denken, bij micro's wordt dit meestal toegepast met XLR of stereo plugs en jacks. Maar wat ik nu heb werkt perfect, ik moet alleen een manier vinden om het te bypassen.
    Laatst gewijzigd door Coolcat; 11 december 2008 om 11:28

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Coolcat Bekijk bericht
    Dat laatste is in principe wat ik gemaakt heb, maar dan met die preamp in mijn gitaren gebouwd. Het probleem is dus dat ik het zou moeten bypassen, of dat iets het in mijn plaats doet om ongelukjes te vermijden. Hoe werkt dat van die relais in detail? want dat lijkt me wel wat. Ik heb inderdaad wat zitten denken, bij micro's wordt dit meestal toegepast met XLR of stereo plugs en jacks. Maar wat ik nu heb werkt perfect, ik moet alleen een manier vinden om het te bypassen.
    De 9V binnen je gitaar (na scheiding met het signaal) tak je af (parallel) naar de spoel van een relais. Je legt dan 2 draden om de preamp heen (bypass). Het relais laat je dan schakelen tussen de bypass, of door de preamp heen.

    'tis moeilijk uitleggen in woorden, ik kan wel een schemaatje tekenen, maar niet vanaf mijn werk hier helaas.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 december 2007
    Locatie
    Belgie
    Berichten
    334

    Standaard

    Hm, ik snap het. In principe kan ik dat doen met eender welke relais die op 9v wil schakelen? Zolang hij maar klein genoeg is. Dat ga ik straks eens bekijken.

    Het schiet me trouwens net te binnen dat ik op die manier zelfs mijn preamp zou kunnen bypassen van in mijn fx bak, aangezien mijn phantom power unit in een stompboxje zit.
    Laatst gewijzigd door Coolcat; 11 december 2008 om 12:00

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Coolcat Bekijk bericht
    Hm, ik snap het. In principe kan ik dat doen met eender welke relais die op 9v wil schakelen? Zolang hij maar klein genoeg is. Dat ga ik straks eens bekijken.

    Het schiet me trouwens net te binnen dat ik op die manier zelfs mijn preamp zou kunnen bypassen van in mijn fx bak, aangezien mijn phantom power unit in een stompboxje zit.
    Volgens mij zou zoiets werken (even een weerstandsdeling maken om van de 9V 5V te maken (kies relatief lage weerstanden, omdat de stroom anders te klein wordt om de spoel te schakelen)).

    Met dat laatste weet ik niet helemaal wat je bedoeld...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top