Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 35
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 oktober 2002
    Locatie
    South of Heaven
    Berichten
    404

    Standaard Sevenstring Hardtail

    Hoe het begon...
    Met het plan om zelf een body te bouwen voor een gitaar loop ik al jaren rond. Ooit een sloop Ibanez RG-7620 op de kop getikt, dus dat was het uitgangspunt. Ik ben echter niet echt gecharmeerd van een Floyd Rose op een 7-snaar, dus daar moest wat anders voor komen... Na lang wikken en wegen ( en vooral lang zoeken) besloot ik een Hipshot hardtail brug aan te schaffen. Mooi matzwart, want daar houden we van. Met de reeds eerder aangeschafte Seymour Duncan JB humbucker en een push-pull volumepot voor een coiltap, vormden deze onderdelen (samen met de hals van de RG-7620) de basis van mijn project.

    In de tussentijd had ik een collega op mijn werk (die in zijn vrije tijd op een werf werkt en boten restaureert) kennelijk enthousiast gemaakt, want die kwam ineens met 2 body blanks opdagen! Eentje volledig uit Iroko, de andere uit Iroko met in het midden 2 Wenge en 1 essen strip.



    De laatste ga ik gebruiken voor een 7 string met de volgende specs:

    - Bodyvorm afgeleid van Ibanez RG serie.
    - Hals + tuners van een Ibanez RG-7620.
    - String-through-body constructie met Hipshot brug.
    - Brugelement: Seymour Duncan JB-7.
    - Geen halselement.
    - Push-pull volumepot met coiltap.

    Vrij simpele set-up dus, maar wel precies wat ik zoek! Ik maak de electronica cavity groot genoeg om nog eens een tone pot erbij te kunnen zetten en ik sluit niet uit dat er nog eens een halselement bijkomt.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 oktober 2002
    Locatie
    South of Heaven
    Berichten
    404

    Standaard Vlakbak

    Ik ben begonnen aan de bouw van een freesbak. Hiervoor heb ik 18 mm meubelpanelen gebruikt. De bak was redelijk snel klaar, de slee duurde een dagje langer. Paar dagen later heb ik de eerste gang met de frees gemaakt. Helaas bleek de slee niet stijf genoeg te zijn, dus een dikke balk erop. Hierna was de slee goed. Na een kwartiertje was de ene zijde van de iroko bodyblank gevlakt!



    In het weekend verder gegaan met de andere zijde van de iroko bodyblank, uiteindelijk is het stuk hout 43 mm dik geworden, 1 mm minder dik dan normaal. Komt trouwens nog behoorlijk wat zaagsel bij kijken!
    De iroko - wenge - essen - wenge - iroko blank was minder vlak en had wat meer tijd nodig om te vlakken. Nadat deze op dikte was gebracht, bleek net aan het einde een ondieper stuk te zitten.... grrr... moet er dus nog 2 mm vanaf. Mooi klusje voor zondag

    Zondag de de iroko blank met strips gevlakt en daarna geprobeerd de vorm ruw uit te zagen, dat lukt dus niet met mijn eigen decoupeerzaagje. Dus maandag een betere decoupeerzaag geleend en na een kwartiertje zagen was de body ruw uitgezaagd. Yeah! Het begint al ergens op te lijken!


  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 oktober 2002
    Locatie
    South of Heaven
    Berichten
    404

    Standaard Frezen!

    Daarna de template erop en los met die bovenfrees! Dit viel mij alleszins mee, alleen de wengé strips waren behoorlijk hard. Op de uiteinden van de horns na de hele template rondgefreesd. Dinsdag de laatste restjes aan de uiteinden van de hoorns weggehaald en de bovenkant even mooi geschuurd.



    Volgende stap was frezen zonder de mal, met het reeds gefreesde gedeelte van de body als mal, zodat ik weer een centimeter materiaal weg heb.



    Daarna de body omdraaien en het laatste stuk van de contour frezen. Dit ging redelijk, de frees die ik hiervoor gebruikt heb was duidelijk botter dan de eerste frees. Gevolg was een beschadiging van ca. 6 cm lang aan de onderkant en achterkant van de body. Losse splinters verlijmen, dat is het enige wat in eerste instantie gedaan is.


  4. #4

    Standaard

    Dat wordt zo te zien een heel mooi 7 snarig scheurijzer!!
    Old school Metallica Tribute: Hammer of Justice


  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 oktober 2002
    Locatie
    South of Heaven
    Berichten
    404

    Standaard Boren!

    Inmiddels bij de Gamma een Forstnerboor en wat andere boortjes gescoord. Eerst heb ik de gaten voor de input en volumepot geboord. Daarna met de Forstnerboor het meeste hout weggeboord.



    M.b.v. mallen de gaten netjes gefreesd, daarbij kwam ik wel op een knoest uit die een hoop ellende had kunnen veroorzaken... gelukkig viel de schade mee en valt alles straks netjes onder het afdekplaatje.



    Nadat alle holtes aan de achterkant van de body zijn gefreesd, ben ik verder gegaan met het gat voor pick-up. Hiervoor weer een mal gemaakt, deze keer uit 18 mm MDF. Midden in de cavity bleek een knoest in het essen te zitten met wat zacht hout, dit heb ik eruit gekrabt en het ontstane gat gevuld met vloeibaar hout. Je ziet er niks van, het element zit er immers boven, maar het leek me niet onverstandig om het gat te vullen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Mooi, dat contrast van kleuren. Het lijkt wel Padouk, dat rode hout
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Jammer van dat "oog" vlakbij het element, maar verder is het echt wel een prachtconstructie qua houtwerk! doe zo voort.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 oktober 2002
    Locatie
    South of Heaven
    Berichten
    404

    Standaard

    Dank voor de reacties!

    Jammer van de knoest inderdaad, die kwam ik nog tegen bij het element frezen. Maar daar zie je straks niks meer van, alleen tussen het element en de neck. Als dat stukken essen een halve slag gedraaid was ingelijmd, had het oog aan de achterkant gezeten. Maar goed, een gegeven paard mag je niet in de bek kijken

    Ik post vanavond of morgen nog een fotootje met het elementgat, daar moet ik alleen de ruimte voor de lipjes van het element nog wegfrezen. De ring die om het element komt is maar net groot genoeg, dus ik neem geen enkel risico met het frezen. Zou jammer zijn als je net een naast de ring een gat zou krijgen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    ziet er mooi uit, en dat oog is toch niet lelijk? is iroko niet nogal schadelijk?
    no life without music

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2005
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    7.958

    Standaard

    Altijd mooi zo'n strip in het midden, het geeft een beetje de illusie van een neckthru constructie. Mooi project!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top