Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
  1. #1
    Banned
    Geregistreerd
    31 oktober 2005
    Berichten
    7.000

    Standaard Kan het volgende en hoe ?

    Wij hebben een redelijk p.a. (zaal tot een man of 300) maar daar gaat voornamelijk de zang over en ik twijfel of met name de bassen goed weergegeven kunnen worden (als ik er bas over speel slaan de speakers snel op tilt).

    Nu zijn wij een coverband waarbij zowel de gitaristen als ik (bassist) een boss GT6/8 hebben, die kan je perfect direct op de p.a. aansluiten.

    Nu had ik het volgende idee:
    Mijn twee bascabinetten aansluiten op de p.a. zodat deze geen problemen heeft met het laag en alles op de drums na over de p.a..
    Het zal dan een redelijk kleine setup worden en bovendien zou het geluid dan perfect vanuit 1 punt te regelen zijn, op sound mag er dan best iets ingeleverd worden (al hoeft dat helemaal niet zo te zijn).

    Kan ik die bas speakers op p.a. aansluiten zonder extra apparatuur (las iets van een crossover) of gaat dat ff anders ?

    wij hebben ongeveer deze mixer, met een standaard 19 inch eindtrap

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    31 oktober 2005
    Berichten
    7.000

    Standaard

    Bekijk ik het goed als ik zeg mixer > crossover > eindtrap voor originele p.a. speakers (hoog en mid vanuit de crossover) en een eindtrap voor de bassspeakers (crossover laag).
    Dan zou ik dus aan een crossover genoeg hebben, er vanuit gaande dat ik de eindtrap die ik nu voor de bassetup heb kan gebruiken.

  3. #3

    Standaard

    Ja, je kunt met een crossover werken, of met actieve subs.

    Maar waarom werk je niet met een PA-bedrijf (of tenminste een 'mannetje')? Dan hoef je je niet het hoofd te breken over dit soort dingen, en kun je je lekker concentreren op het spelen. Laat dat bedrijf spullen aanschaffen en afschrijven, uiteindelijk ben je dan als band goedkoper uit en/of zet je een beter geluid neer bij de gig.

    Rechtstreeks over de pa spelen kan prima, heb ik vaak zat gedaan met een Yamaha DG-Stomp en een Zoom G9.2tt. Of dit voor jou goed werkt, valt of staat met goede monitoring.
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  4. #4

    Standaard

    p.a. voor een zaal tot 300 en je hebt niet eens subs ?

    dat noem ik geen redelijk p.a, da's een zanginstallatie.

    drum zou ik net wel door de p.a. gooien, er mag toch een beetje druk van die basdrum afkomen ?

    en cabs voor basgitaar zijn nog altijd geen vervanging voor subs... huur iets deftig.

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    31 oktober 2005
    Berichten
    7.000

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pol Bekijk bericht
    p.a. voor een zaal tot 300 en je hebt niet eens subs ?

    dat noem ik geen redelijk p.a, da's een zanginstallatie.

    drum zou ik net wel door de p.a. gooien, er mag toch een beetje druk van die basdrum afkomen ?

    en cabs voor basgitaar zijn nog altijd geen vervanging voor subs... huur iets deftig.
    Nou waarschijnlijk is de p.a. voor kleinere zalen, weet het wel zeker.
    Maar in dat geval van 300 man ging het om een akoustisch optrden met alleen zang en gitaren over de p.a. bas ging over een basversterker.
    en het was een zeer rustig/tam feest.
    Heb het is ff geinformeerd bij feedback (enige wat hier in de buurt zit) en men zegt dat het wel kan en dat je het proef ondervindelijk moet doen.
    Ze twijfelde vooral aan het bereik (in meters van het bascabinet), nu gaat het wel om twee 300 watt cabinetten.
    Enne huren ? we hebben dat ding staan, ik heb de bascabinetten en een eindtrap, moet er alleen nog een crossover bij. Daarnaast hebben we een vaste oefenruimte waar hij uiteraard ook gebruikt wordt.
    enne iets overhouden aan een optreden is ook best lekker.

    Maar als ik het goed begrijp zou een paar echte p.a. basspeakers of een sub veel meer toevoegen ?
    Laatst gewijzigd door Kaboemba; 27 november 2008 om 22:08

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 september 2007
    Locatie
    Nieuwerkerk a/d ijssel
    Berichten
    164

    Standaard

    Het is mogelijk met een crossover. Maar ik denk niet dat het goed gaat klinken.
    Bass cabs zijn gemaakt voor basgitaar. En hebben hun prestaties dus ook in het bas gitaar bereik. Dat bereik loopt een stuk verder dan wenselijk is voor een sub bij je p.a. Hiernaast heeft een (bas)gitaar versterker bepaalde pieken en dalen in het frequentie bereik die passen bij het instrument, en die de versterker een eigen karakter geven. Een P.a. systeem heeft dit niet, maar moet zo natuurlijk mogelijk zijn. Het instrument eigen karakter heb je immers al uit de versterker/speakersim/di.

    Nu kan je in jouw situatie je crossover gebruiken om de bas versterker maar tot bijv. 350 hz te laten versterken. Theoretisch zou dit moeten kunnen werken, dan is het afhankelijk van het karakter van je basversterker of dit gaat klinken.

    Het is technisch in ieder geval mogelijk dus. Maar ik geef weinig hoop dat het resultaat bevalt. Wel is het interessant om een keer mee te testen.

  7. #7
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Het werkt niet alleen in theorie hoor, het werkt in de praktijk ook, maar of het geweldig zal klinken moet je gewoon uitproberen.

    Je zal een extra zware eindversterker moeten hebben en een actief crossover wat je tussen het mengpaneel en de eindbak zet waar die baskasten door worden gevoed. Een beetje basspeaker zal met zo'n zaaltje genoeg laag genereren, maar het is moeilijk om te bepalen hoe ver je moet doorgaan met die basspeakers. Echte subs gaan gewoonlijk niet verder dan 80 tot 100hz en daarboven pakt de laagmid speaker het over.

    Een PA bass speaker heeft een rendement van boven de 100dB/w/m en met een 1100 watt amp blaast die al 120dB op een meter. Hang je die speaker in een hoorngeladen kast dan gaat het zomaar 126dB en met 200watt ga je dan 129dB, dus met 400 watt 132dB.

    Als je met je kleine PA dus wat ondersteuning nodig hebt aan de onderkant dan gaat dat prima met een paar baskasten en zelfs met een of twee basamps gaat dat al lukken, maar dan moet je wel een x-over tussen het paneel en de amps hangen en die afstellen op ergens tussen zeg 100 en 200 hz. Ik heb het dan over een X-over met verstelbare kantelpunten. Als je te ver doorgaat met die baskasten dan zou je geluid gonzerig en dozerig kunnen gaan klinken omdat ze de andere speakers gaan overlappen, wat tot een bult in het laagmidden zal leiden.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 mei 2007
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    11.218
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Kaboemba, DJ Gospel.
    HERRIE.

  9. #9
    Banned
    Geregistreerd
    31 oktober 2005
    Berichten
    7.000

    Standaard

    Ach ik gaat het maar is proberen, kost me alleen een crossover die ik in het slechtste geval weer moet verkopen.

    Laat nog wel ff weten hoe het uitpakt.

  10. #10
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Een actief X-overtje maken kan je zelf als je een beetje kan solderen, er zijn wel schema's te vinden en je hebt alleen eigenlijk het low pass deel nodig.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top