Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 34
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 maart 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    350

    Standaard Probleem met lesgeven.

    Nou ik geef nu dus een 5 jarig jongetje les, en het is natuurlijk zo dat ik dan simpele akkoorden aan hem moet leren, enzo, maar hij let totaal niet op. Dan zeg ik 'en zo speel je een Em' en dan kijkt hij alweer de andere kant op. Tips?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.575

    Standaard

    Ja, wachten tot ie wat ouder is. Een kind van 5 is nog erg jong.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2007
    Locatie
    Doetinchem, NL
    Berichten
    2.761

    Standaard

    Misschien wil het helpen als je hem hele gave dingen laat horen, of als je iets heel vets voorspeelt, en hem dan duidelijk maakt dat hij dat later ook zou kunnen, maar dan moet hij wel opletten.

    Maar ik weet niet of dit bij een 5 jarige al gaat werken, maar het is het proberen waard.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 maart 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    350

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arcane Bekijk bericht
    Misschien wil het helpen als je hem hele gave dingen laat horen, of als je iets heel vets voorspeelt, en hem dan duidelijk maakt dat hij dat later ook zou kunnen, maar dan moet hij wel opletten.

    Maar ik weet niet of dit bij een 5 jarige al gaat werken, maar het is het proberen waard.
    Mja, ik had hem geprobeerd TNT te leren. Maar goed, hij weet ook niet dat zijn vingerzettingen onnodig lastig in elkaar zitten, en als ik het hem makkelijker wil maken (dus ook dat ie het wat beter speelt) dan is zijn aandacht al vervlogen naar ons reflecterend raam.

    En hij is zeg maar het buurjongetje, en de ouders willen dat ik hem wat leer... Want hij zou eerst naar een muziekschool gaan, maar die was vol. Nou moet ik hem ook noten leren, alleen die heb ik zelf niet eens geleerd, dus het is extra lastig om hem dat ook nog erbij te leren voor me. Maar bedankt voor de tips!

  5. #5

    Standaard

    hij is 5, dan is dat logisch.Wil hij zelf spelen of willen zijn ouders dat?
    Probeer het lesgeven in spelvorm te krijgen en stel je verwachtingen bij.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2007
    Locatie
    Doetinchem, NL
    Berichten
    2.761

    Standaard

    Of leer hem liedjes die hij kent, van k3 o.i.d. in ieder geval iets uit zijn eigen belevingswereld.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 maart 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    350

    Standaard

    Mja ik heb meer het idee dat zijn ouders willen dat ie les krijgt, ik bedoel hij doet het wel allemaal, en ik had hem dus net lesgegeven, maar het is niet zo dat hij heel enthousiast naar de gitaar grijpt als ik hem iets wel uitleggen.

    En de lessen in spelvorm te krijgen vind ik heel moeilijk, want ik ben niet zo'n persoon die kinderen op die manier les kan geven, ik ben uberhaupt moeilijk met kinderen.

    En uit zijn eigen belevings wereld krijg ik geen input; hij weet niet echt wat hij wel of niet leuk vind.

  8. #8

    Party

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jyuuga Bekijk bericht
    Nou ik geef nu dus een 5 jarig jongetje les, en het is natuurlijk zo dat ik dan simpele akkoorden aan hem moet leren, enzo, maar hij let totaal niet op. Dan zeg ik 'en zo speel je een Em' en dan kijkt hij alweer de andere kant op. Tips?
    5 is erg jong, je kan ook niks opschrijven e.d.

    Bij die leeftijd is het belangrijk dat een van de ouders mee komen naar les en meelessen. Ze kunnen dan de rest vd week samen met de spruit de les doorspelen.
    Kleine stappen maken en nog niet met akkoorden beginnen is belangrijk, akkoorden zijn te moeilijk voor die leeftijd qua motoriek, tenzij je een supertalent oid. op les krijgt.

    Van tevoren nadenken wat je de jongen wilt leren.
    Korte oefeningen maken zodat zijn aandacht erbij blijft.
    Input moet je niet verwachten, alles is in ontwikkeling op die leeftijd, jij bent degene die input geeft.
    Laatst gewijzigd door erwin_ve; 20 november 2008 om 18:16

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 maart 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    350

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erwin_ve Bekijk bericht
    5 is erg jong, je kan ook niks opschrijven e.d.

    Bij die leeftijd is het belangrijk dat een van de ouders mee komen naar les en meelessen. Ze kunnen dan de rest vd week samen met de spruit de les doorspelen.
    Kleine stappen maken en nog niet met akkoorden beginnen is belangrijk, akkoorden zijn te moeilijk voor die leeftijd qua motoriek, tenzij je een supertalent oid. op les krijgt.

    Van tevoren nadenken wat je de jongen wilt leren.
    Korte oefeningen maken zodat zijn aandacht erbij blijft.
    Input moet je niet verwachten, alles is in ontwikkeling op die leeftijd, jij bent degene die input geeft.
    Mja, mijn ouders kennen zijn ouders, en mijn moeder vertelde dat hij een uurtje weg was, vooral omdat ze dan andere dingen konden, want ze hebben drie kinderen dus is het fijn als het iets rustiger is.

    Maar de korte oefeningen, welke dingen bedoel je dan? Zou handig zijn want ik heb zelf nooit vanaf die leeftijd les gehad dus ik weet er nog niks van. Ik had hem wel Vader Jacob geleerd, en dat ging wel redelijk.

    En bedankt voor de tips alvast!

  10. #10
    Member
    Geregistreerd
    4 augustus 2008
    Locatie
    zeist
    Berichten
    83

    Standaard

    Sinterklaas komt eraan, dus alle sinterklaas en kerstliedjes. Dan heb je nog een heel scala aan kinderliedjes. Je kunt ook eens gaan snuffelen tussen kinderlesboeken om op ideetjes te komen.
    Probeer als er wat liedjes inzitten die redelijk gaan ook eens voor en naspel (en begin dan weer heel simpel met ik speel een noot, zoek die eens op, gaat dat goed, dan twee noten dicht bij elkaar achter elkaar naspelen, dan drie, dan wat moeilijker achter elkaar, etc)
    Voor en naspel bestaat uit hele korte stukjes en het verandert elke keer (dus niet eindeloos dezelfde noot of hetzelfde loopje voorspelen, elke keer afwisselen ook als er fouten tussen zitten, probeer het te laten klinken als een doorlopend vraag en antwoord) dit houdt het levendig dynamisch en interessant voor het jochie.
    Hamer niet te veel (wellicht zelfs helemaal niet) op de fouten die hij maakt. Probeer hem vooral te vertellen hoe hij dingen wel moet doen (dit bijvoorbeeld bij houding etc) en prijs hem als hij dingen goed doet (ook bij hele kleine dingen! 'goed zo' is al erg motiverend om te horen).
    Nou heb ik nog nooit gitaarles gegeven (eeeeeeeeeeeeeeeh ik speel pas vanaf juli) maar ik heb wel 10 jaar djembeles gegeven, ook aan hele kleine kinderen. Probeer vooral lol te hebben samen met de gitaar.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top