Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1

    Standaard Goed geintoneerd en toch vals....

    Ik heb een probleem. Ik heb bij mijn gitaren dat ze, ondanks dat ze goed geintoneerd zijn, boven de 12e fret volgens het stemapperaat vals gaan klinken. Dit terwijl ze aan de hand van de flaqeolet op de 12e fret en dan indrukken op de 12e fret goed geintoneerd zijn.
    Dit hebben meerdere gitaren. Is dit normaal of is hier iets aan de hand.
    Ik ontdekte ook dat toen ik een solo aan het instuderen was aan de hand van een live nummer, dat de tonen bij mij net iets te laag zijn. Misschien is de gitaar op het live nummer iets hoger gestemd, 442 herz ofzo.

    Nou ja, onduidelijk allemaal. Wie helpt mij uit de brand?

    Dankjewel
    Fender American Ash Stratocaster
    Washburn N2 costumised
    Washburn X-40 ProQ
    Ibanez SR 505

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Er zit bij een gitaar altijd een beetje "speling" op de juistheid van de noten, dit komt omdat je de snaar buigt bij het indrukken (en dus de spanning verhoogt, en de toon wat hoger ligt). Echt perfect zuiver krijg je een gitaar zelden tot nooit, en zolang het echt niet kattenvals is zou ik er me maar niet druk in maken. Ik speel op een telecaster met dubbele zadels (1 zadel per 2 snaren), dus intoneren is al een hell, maar het valt echt niet op dat de tonen niet perfect zuiver zijn.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2005
    Locatie
    A, A
    Berichten
    1.733

    Standaard

    Zijn het misschien oude snaren? Want dan zijn ze niet meer echt te intoneren/stemmen.

    Verder wel apart, zeker als je het bij meerdere gitaren hebt. Is het echt storend dan ook? Of meer een soort compromis om hem "over het algemeen" wel goed te laten klinken?
    Band: View for a Day (alternatieve poprock, eigen werk)
    KLIK: Site, facebook, twitter, youtube

  4. #4

    Standaard

    Ok. Ja ik hoorde volgens mij weleens eerder dat gitaren van nature wat vals zijn. Voor de mensen die een POD XT of 3.0 hebben, het balletje blijft 90% tussen de 2 haakjes staan. Bij de Washburn N2 soms niet, maar die heeft een wat hogere actie dan de Fender die dit ook heeft. Dus enorm vals spelen doen ze ook niet.
    Fender American Ash Stratocaster
    Washburn N2 costumised
    Washburn X-40 ProQ
    Ibanez SR 505

  5. #5
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.215

    Standaard

    Ik heb bij mijn gitaren dat ze, ondanks dat ze goed geintoneerd zijn, boven de 12e fret volgens het stemapperaat vals gaan klinken
    Er klopt iets niet, goed geïntoneerde gitaren zijn juist per definitie zuiver op de 12e fret. Dat is wat je doet met intoneren.
    Stemapparaten zijn wel meer precies dan een menselijk oor. Stem maar eens een lage E en speel dan een lage F. Het is zo dat het stijf indrukken van de snaren de toon iets hoger maakt maar dat is allemaal binnen een redelijke marge - hier heb je geen last van.
    Vriendelijke groet,

  6. #6

    Standaard

    Ja ik bedoel ook, ze zijn geintoneerd op de 12e fret. Ze zijn dus helemaal zuiver op de 12e fret, alleen daarboven soms dus niet. Ja das waar dat dat harde indrukken wat valse noten kan geven.
    Maar goed, ik heb onder andere met deze gitaren meerdere nummers opgenomen en het klinkt allemaal erg goed en zuiver, dus het is niet storend. Ik heb in dat nummer met deze gitaren gesoleerd en akoorden gespeeld en het klonk allemaal goed.
    Laatst gewijzigd door Gitaristje 18; 19 november 2008 om 16:56
    Fender American Ash Stratocaster
    Washburn N2 costumised
    Washburn X-40 ProQ
    Ibanez SR 505

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.756

    Standaard

    Het blijft altijd een compromis , de B en de G , moeten iets lager / hoger geintoneerd zijn om het zuiverder te krijgen , zoals Fingers al aangaf vooral met een tele met 3 zadels krijg je het nooit perfect.

  8. #8

    Standaard

    Nee precies, lijkt me ook heel lastig.

    Maar bij mij worden de tonen trouwens juist te laag boven de 12e fret.
    Fender American Ash Stratocaster
    Washburn N2 costumised
    Washburn X-40 ProQ
    Ibanez SR 505

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2003
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    1.755

    Standaard

    ik heb het probleem ook.

    Normaal heb ik er geen last van maar bij studio opnames kan het vervelend zijn.

    2 keer stemmen dan voor kleine stukjes werk boven de 12 e fret en dan weer terug stemmen als je er onder komt.

    Ik heb geen aldi gitaren ofzo. Fenders en Gibson...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    kan zeker ook aan "oude" snaren liggen maar het blijft een feit dat een gitaar bijna nooit perfect juist klinkt op alle posities. De uitvinder van de gitaar heeft dat speciaal zo gedaan om het onzuivere spel van de meeste gitaristen al bij voorbaat te compenseren

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top