Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard Wat te doen als je vastzit op een bepaald niveau

    Hali,

    Ik heb hier een vraag waar wsch meerdere mensen heel erg mee geholpen zouden kunnen worden. Ik zit namelijk vast op een bepaald "basis" niveau.

    ik zal even mijn achtergrond schetsen:
    ik heb muziekacademie drum/percussie gedaan 8 jaar en ook compositie en koor (al blijft er van die compositie bitter weinig over).Na een verhuis naar de stad en een gesplitte band heb ik het drummen voor bekeken gehouden en ben ik begonnen met gitaar. ondertussen speel ik nu een jaar of 4 echt gitaar denk ik.

    wat kan ik ondertussen:
    - de akkoorden van een liedje opzoeken dat ik goed vind en die dan spelen, met hier en daar wat persoonlijke versies
    - tabs opzoeken en die proberen te spelen, maar meestal wordt het dan te moeilijk en geef ik op ik kan bv de intro en iets verder van metallica - one spelen, ik kan stairway to heaven half en half spelen,muse - plugin baby kan ik wel helemaal spelen (fier ) alles wat ik probeer te leren gaat altijd maar half half en meestal geef ik het dan op omdat ik niet snap/geloof dat die tab klopt etc, een solo kan ik ook nog wel van buiten leren als ie niet te snel is en niet al te veel pull ofs en hammer ons vraagt met 3 of 4 frets tussen want zo sterk is mijn pink niet

    laat ons zeggen: het scouts-kampvuur niveau
    ik probeer ook eigen nummers te maken, maar veel verder dan een basismelodie kom ik meestal niet omdat ik geen hol kan soleren.

    hoe kan ik nu op een iets of wat aangename manier mijn spel verbeteren zonder dagen toonladders af te moeten ratelen (en ja, de meesten zullen zeggen dat dit toch absoluut nodig is, maar kan het niet leuker?)

    ik speel zowel acoustisch als elektrisch, en ik kan wel wat, maar ik zou mezelf geen gitarist durven noemen als je begrijpt wat ik bedoel.

    dus, hoe doorbreek ik dit plateau? alle tips zijn welkom

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Heel herkenbaar.

    Ik heb inmiddels in tig bandjes gespeeld, door half nederland getourd (nou, door ongeveer de helft van de helft van de helft), 3 albums opgenomen en dozen vol met ideeen, en nog steeds vind ik mezelf een belabberde gitarist.

    Ook ik kom zelden verder dan naar de tab kijken, proberen en weer verder te klikken. Wel ben ik inmiddels zo ver, dat ik tijdens het spelen van zo'n tab zelf op allerlei ideeen kom en al snel zit ik er mn eigen dingetje van te maken.

    Ik werk zelden die ideeen uit, ontwikkel er eigenlijk zelden echt een liedje van met een kop en een staart. Ik beleef eigenlijk meer plezier aan het uitvogelen van dingen. De puntjes op de i zetten vind ik maar een vervelend karwei. Spelen, spelen en nog eens spelen, daar beleef ik nou mn lol aan.

    En ook ik heb al talloze keren vast gezeten. Wat ik dan deed was mn gitaar aan de kant zetten en effe een tijdje niet spelen. Vaak kwam er dan vanzelf wel weer inspiratie. Als dat ook niet hielp, ging ik op les. Zo heb ik van een rasechte bluesrock gitarist leuke riffs geleerd. Die man had zulke creatieve ideeen en zo'n heerlijke eigen stijl. Nog niet zo lang geleden ben ik op jazzles gegaan. Ik snapte vaak geen reet van wat die vent zei, maar hij inspireerde me wel enorm. Ik ging zelf thuis klooien met zijn ideeen, en zo kwam ik op dit forum uit. Hier heb ik de jazzmannen het hemd van hun lijf gevraagd over van alles en nog wat, en nog steeds vraag ik van alles. Het is prachtig om ervaring en kennis te kunnen delen met mensen van alles slag en maat. Sommige hier lijken echt alles te weten en andere help ik weer met van alles en nog wat.

    In jouw geval zou ik ook naar een leraar op zoek gaan, of naar een band, of naar mensen in je buurt die ook muziek spelen/maken. Er gaat niets boven het uitwisselen van ideeen met soortgenoten, mano a mano. Dat zal je ook helpen met het schrijven van eigen nummers. Praktijk ervaring opdoen. Onze eerste nummers waren Am-C-Em, al snel werd dat E-Bb dingetjes, gevolgd door geen-akkoorden-maar-aan-elkaar-geplakte-riffjes en nu gooi ik alles door elkaar heen, akkoorden, solo, riffs, baspartijen, piano flarden en soundscapes. Het is echt een kwestie van doen. Vallen en opstaan.

    (klik op de driehoekjes hieronder om wat te beluisteren)
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  3. #3

    Standaard

    zoek wat leuke licks en begin te soleren ik speel ook zo'n twee jaar en zat ook op het kampvuur chiro niveau wat ik ook wel leuk vond maar nu heb ik de lessen op de site van justinguitar.com over blues geleerd en hopla een nieuwe wereld is voor me opengegaan je zult ervan versteld staan hoe snel je zelf iets leuks kan improviseren over een bepaalde backingtrack (hangt er ook vanaf hoe rap je zelf tevreden bent natuurlijk). Nu is mn drang om meer en nieuwe dingen te leren in de blues jazz en soul genres heel groot, ik wil nu vooral vanuit het niets liedjes leren improviseren met akkoorden riffs en licks door elkaar, enzo vind je je enthousiasme terug om door te gaan en ga je ook nieuwe dingen leren.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2007
    Locatie
    Aalst-waalre
    Berichten
    243

    Standaard

    voor ik op dit forum terecht kwam zat ik ook redelijk vast.... kon leuk soleren met een penta ladder + wat extra noten, maar dat was het dan ook wel...
    Nu door de goeie tips van de mensen hier kan ik al veel uitgebreider soleren/improviseren, en ben ik nu aan mn snelheid aan het werken...

    Mijn tip... lees de tips over toonladders, daar word je al stukken wijzer van... en ga verder aan je snelheid van je vingers werken... dan komt het vanzelf goed...

    Gear: Fender Road worn player HSS / Squier vintage modified strat / Yamaha Pacifica 112j / Dylon (aria) Strat / Yamaha APX300 acoustic / Richwood Bass / Bugera 333XL / Fender FM212 / Boss GT-10

  5. #5

    Standaard

    speel je een jaar of 4 gitaar( en nog 9 jaar drums)dan moet je wel meer kunne opzich dan wat jij zegt,ik weet natuurlijk niet hoe je oefent en hoe serieus ?maar denk dat t daar aan ligt.

    t meeste heb ik geleerd in mijn eerste jaren door met anderen samen te spelen die al ietjes verder waren qua spel enzo(dus puur afkijken/luisteren/voorkauwen)
    na 4 jaar moet je metallica grotendeels wel kunnen spelen zelf wel wat solotjes.
    Laatst gewijzigd door taylor; 21 november 2008 om 11:11

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Ik speel al 24 jaar gitaar en ken geen enkel metallica nummer of solo.

    Maar ik hou er dan ook niet zo van om covers helemaal uit te zoeken. Maak er liever zelf iets van.
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door matty Bekijk bericht
    .

    - tabs opzoeken en die proberen te spelen, maar meestal wordt het dan te moeilijk en geef ik op ik kan bv de intro en iets verder van metallica - one spelen, ik kan stairway to heaven half en half spelen,muse - plugin baby kan ik wel helemaal spelen (fier ) alles wat ik probeer te leren gaat altijd maar half half en meestal geef ik het dan op omdat ik niet snap/geloof dat die tab klopt etc, een solo kan ik ook nog wel van buiten leren als ie niet te snel is en niet al te veel pull ofs en hammer ons vraagt met 3 of 4 frets tussen want zo sterk is mijn pink niet
    tssjah, als het moeilijk wordt moet je juist gewoon doorbikkelen en niet stoppen( tenzij het echt extreem boven je pet gaat) maar bij bepaalde dingen kan het helpen als je er gewoon een tijdje aan werkt. En probeer ook je gehoor te trainen en niet alleen tabs te gebruiken. Als beginner zijn tabs indd handig als je totaal geen idee hebt waar te beginnen, maar je zal er veel profijt van hebben om veel dingen op gehoor te kunnen uitzoeken.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door matty Bekijk bericht
    hoe kan ik nu op een iets of wat aangename manier mijn spel verbeteren zonder dagen toonladders af te moeten ratelen (en ja, de meesten zullen zeggen dat dit toch absoluut nodig is, maar kan het niet leuker?)
    Tsja, klinkt flauw, maar ik zou mijn wensen wat meer specificeren. Zo gaat dat in het leven: je wilt van alles maar er komt niks van terecht, totdat je echt weet wat je wilt...

    Je vraag: op een aangename manier zonder toonladders af te ratelen je spel verbeteren... Wel, ga voor een openhaard zitten en geen toonladders spelen. Wat blijft er over? Wel, leg je toe op wat overblijft: je wordt geen goede gitaartechnicus. Dus leg je erop toe om mooie vrouwen in te pakken door liedjes in te studeren en als een Romeo onder het balkon te zingen en spelen.

    Als jij er niet meer van maakt, kan ik er ook niet meer van maken....

  9. #9

    Standaard

    ja
    ik denk dat ik gewoon meer en regelmatiger en gerichter moet oefenen.
    en niet gewoon wat beginnen spelen als ik nog eens zin heb

    maar die site van justinguitar helpt al heel veel!
    en ik heb de smaak weer wat te pakken denk ik dankzij dire straits

    toch bedankt voor de reacties en laat ze vooral blijven komen.

    ervaringen van hoe jij oefent, hoe jij zo'n situatie doorbreekt, een goed oefenschema, ...

    laat maar komen

  10. #10

    Standaard

    @jeroen ik bedoel natuurlijk na 4 jaar serieus oefenen (gitaarspelen) dat je niet al te veel moeite moet hebben met veel metallica nummers en zelfs solo's moeten dan ook wel te doen zijn over t algemeen.

    of je dat nou mooi vind of leuk vind om na te spelen das vraag 2.
    Laatst gewijzigd door taylor; 22 november 2008 om 11:21

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top