Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 57
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard JCM 800 combo (4010 of 4210)

    Ik zit de laatste tijd een beetje te kijken voor een kleine(re) buizen combo voor naast mijn Marshall 6100 om meer op slaapkamervolume te kunnen spelen. Voorheen gebruikte ik bij het repetitiehok van onze band bij de buren een oude transistor versterker, het is natuurlijk ook niet handig om een top met cabinet steeds mee te sjouwen.

    Na vele malen de zoekfunctie te hebben gebruikt leek een Marshall JCM 800 combo me wel wat. Ik heb wat rondgekeken op Marktplaats en GitaarMarkt en hier is toch behoorlijk veel aanbod in. Toen begon de strijd tussen een 4010 of een 4210. Het werd dus tijd, met veel hulp van de zoekfunctie, om de overeenkomsten/verschillen van beide combo's eens naast elkaar te zetten:

    - beide tweedehands rond de € 500,-
    - beide 50 watt
    - beide 1 x 12" Celestion G12M-70 speaker
    - beide full tube
    - 4210 heeft twee kanalen, 4010 heeft 1 kanaal
    - 4210 heeft een reverb, 4010 heeft (volgens mij) geen reverb
    - 4210 heeft een FX-loop, 4010 weet ik niet

    Dan komt eigenlijk de grootste issue. De 4210 heeft wat meer mogelijkheden, namelijk twee kanalen, reverb en een FX-loop. Echter blijkt (vooral) het overdrive kanaal op hoger volume niet écht overtuigend. Wat ik gelezen heb is dat de 4010 versie wat beter schijnt te zijn en daarom ook iets duurder. Waar kies je dan voor: meer mogelijkheden en iets goedkoper, of minder mogelijkheden en een oerdegelijke versterker? Ik ben benieuwd of het verschil zo groot zal zijn. Het is natuurlijk een kwestie van testen maar aangezien ik op Marktplaats aan het snuffelen ben is 140 kilometer rijden niet 'even' gedaan om te testen, en al helemaal niet als je twee verschillende modellen na elkaar wil uitproberen.

    Van beide types bestaat natuurlijk ook nog de twee speaker-versie. Deze zijn zwaarder maar lijkt me ook het overwegen waard omdat twee speakers een beter geluidsverdeling heeft.

    Heb ook nog heel even gekeken naar de Marshall 8080 (transistor) en de JCM 900 (niet full tube) maar die heb ik toch maar 'opzij' gezet.
    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 augustus 2003
    Locatie
    Midden in de Ooypolder
    Berichten
    2.868

    Standaard

    "Slaapkamervolume" en "Marshall" zijn bij mijn weten 2 dingen die niet echt goed samen gaan....
    "Echte mannen spelen een Les Paul op een Marshall...."

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    Ik denk dat 'n 6100 op lager volume handiger is dan 'n stock 1 (of zelfs 2) kanaals JCM800.

    EDIT: 4010 heeft standaard geen fx-loop en reverb, gewoon classic 80s Marshall-sound in 'n kastje.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juli 2004
    Locatie
    Venlo
    Berichten
    10.661

    Standaard

    op een slaapkamer is 5 watt buizen eigenlijk al teveel....
    Gibson ES 335 Studio '91 | Fender Telecaster Pink Paisley '85 | Gibson J35 | Vox AC10

  5. #5

    Standaard

    Ik kan mijn jcm800 echt niet thuis gebruiken. Is een 2x12 combo, 50 watt, 1 kanaal. Dit zijn echt geen kleine combo's, maar ze staan er juist bekend om (zeker 1-kanaals) dat ze snoeihard gaan. In de band krijg ik geklaag als de master op 2 staat.

    Ik raad je echt aan om naar andere versterkers te gaan kijken. Voor thuis is dit gewoon verre van ideaal.
    Dreadmember

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard

    Tja, slaapkamervolume was misschien niet het goede woord. Ik zoek iets voor naast mijn 6100 omdat ik niet steeds een top met cabinet naar de buren wil slepen voor repetitie. Transistor raak je op een gegeven moment ook op uitgekeken dus ik zocht een kleinere buizencombo die toch goed in een band meekan.
    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2007
    Locatie
    regio eindhoven
    Berichten
    122

    Standaard

    wat Ace hier bedoelt is volgens mij een nieuwe versterker voor in zijn repetitie hok . kan me voorstellen dat een Cab plus een top niet fijn is om iedere keer op en neer te slepen , stel je voor als je dan in een kelder repetitie hebt.

    ik zou gaan voor de amp zonder effecten , vooral omdat je al verschillende losse effecten thuis hebt zal je de onboard effecten minder gebruiken denk ik.

    succes met het zoeken

    Timzel

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 2shane Bekijk bericht
    wat Ace hier bedoelt is volgens mij een nieuwe versterker voor in zijn repetitie hok . kan me voorstellen dat een Cab plus een top niet fijn is om iedere keer op en neer te slepen , stel je voor als je dan in een kelder repetitie hebt.
    Inderdaad. Het gaat er om dat ik een kleinere buizencombo wil voor bij band repetities. Voorheen gebruikte ik transistor maar dat moeten buizen worden. Een top met cabinet ga je natuurlijk niet steeds meeslepen naar de buren, hun repetitiehok zit onder in de kelder, nou zie dat maar eens die trap op en af te krijgen elke week. Daarom heb ik dat ook nooit gedaan.

    Me wants full tube!
    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

  9. #9

    Standaard

    Iik loop liever 2x met lichter spul dan 1x met een JCM800, iig met die van mij. Het is zelfs zo dat ik we hem meestal met z'n tweeen tillen, omdat in je eentje, met zo'n vervelende handgreep echt niet relaxt is.

    Kan je niet beter een cabje (1*12 of 2*12) kopen en die 6100 alleen meenemen?
    Dreadmember

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rude Perception Bekijk bericht
    Kan je niet beter een cabje (1*12 of 2*12) kopen en die 6100 alleen meenemen?
    Heb ik ook al over na zitten denken... Ik ga nog maar eens op zoektocht.

    [Edit]
    Zo'n top is toch ook nog best zwaar. Ik heb er geen flightcase omheen zitten en als je hem laat vallen ben je de sjaak natuurlijk. Een kleinere buizencombo kan ik in het repetitiehok laten staan, dus ook geen heen en weer gesleep.
    Laatst gewijzigd door Ace 1.15.19; 15 november 2008 om 14:47
    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

 

 

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top