Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard 48v op - van 63v elco? Boem? (Sansamp Bass Driver clone)

    Dames, Heren,

    Wat gebeurt er als je 48 volt (phantom power van mengpaneel) op de - kant van een 63v elco zet?

    Er is op een ander forum een redelijke discussie gaande/geweest over het effect van die voltjes op de elco en er is geen duidelijk antwoord uit naar voren gekomen.

    Het gaas om een Sansamp Bass Driver clone die gebouwd is naar het volgende schema:


    Rechtsonder vind je C30 en die loopt risico om via phantom power 48 volt van de tafel te krijgen (pin 1 van balanced output (XLR)).

    Nou kan ik er wel 48 volt op gaan zetten en afwachten wat er gebeurt, maar ik heb geen zin om Valoosj's mooie ets daarmee te verpesten...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.732

    Standaard

    gebruik een non-polarized cap?
    1 was genoeg, maar 2 zoveel mooier

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SimonS Bekijk bericht
    gebruik een non-polarized cap?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door andre
    Ik heb net even in de Conrad catalogus gekeken, en zij hebben 10uF/100V non polaire elco's.
    Ze zijn wel vrij groot nl. 1 x 3 cm.
    Die passen niet in de behuizing

    Of weet jij toevallig ergens kleinere te vinden?

  4. #4

    Standaard

    Volgens mij, na wat lezen op het andere forum, is er toch wel duidelijk antwoord gekomen op je vraag.
    Zoals hierboven; gebruik non-polarized caps. edit:ik lees; die zijn te groot.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erwin_ve Bekijk bericht
    Volgens mij, na wat lezen op het andere forum, is er toch wel duidelijk antwoord gekomen op je vraag.
    Zoals hierboven; gebruik non-polarized caps. edit:ik lees; die zijn te groot.
    Dat was inderdaad geopperd totdat er dit voorbij kwam:
    tja.. t komt erop neer dat iedereen het denk te weten, maar je weet nooit of het klopt wat ze zeggen... Ik denk dat het namelijk helemaal niet uit maakt.
    Dit schema werkt gewoon
    en

    Overigens, als jij zegt dat je denkt dat het helemaal niet uitmaakt, schaar jij je ook in het rijtje van
    "iedereen die het denkt te weten, maar je weet nooit of het klopt".
    en

    HAHAHA I agree! Grin

    Weet je wat, ik offer mijn pedaal op, ik zal hem eens 48 volt geven, dan weet ik meteen of het werkt. zo niet, dan fix ik dat wel weer
    en

    Aan de ene kant geen goed plan (zonde), maar het zou wel mijn gelijk bewijzen.
    Tenminste dat hoop ik dan

    Oftewel: geen 100% sluitend antwoord.

  6. #6

    Standaard

    Sluitend antwoord?
    Ja. dat kan goed mis gaan. Het ontwerp is gemaakt met als idee dat de uitgang op een 0 volt level hangt via R35 en R43. In het geval van fantoomvouding ga je je elko's ompolen naar 48-4.5=43.5 volt in de verkeerde richting.

    Optie 1:
    Vervang je elko's door 1uF filmcomdensatoren. Dit kan, afhankelijk van de ingangsimpedantie van het volgend apparaat, wel wat laagverlies opleveren.
    optie2,
    ga eens kijken op de site van Banzaieffects.com. Die hebben radiale bipolaire 10u/50 volt elco's.
    Optie3,
    Die phantompower wordt op de XLR aangeboden via weerstanden. Phantom is gericht op het laden van condensatormicrofooncapsens en daar is niet veel stroom voor nodig. Stel dat die weerstanden 68k zijn (het laatste wat ik meen gezien te hebben), Daar je uitgabngsweerstanden naar massa 10 k zijn staat er op die output dan een spanning van 10/(68+10)*48=6 volt. Dat maakt je, nog steeds bipolaire, condensatoren fysiek een stuk kleiner.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Klinkt allemaal logisch...

    NP Elco's it is! (en Newtone kan ze nog leveren ook!)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top