Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 52
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard Clean door de bandmix heen komen..

    Hey iedereen,

    Ik speel in mijn coverbandje veel cleane partijen, maar vind het erg moeilijk om door de mix heen te komen als de hele band speelt.
    Ik denk dat de beste oplossing hiervoor wat compressie of een klein randje aan het geluid is, maar hoe doen jullie het? Sprankelend clean er doorheen prikken?
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 mei 2007
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    11.218
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik zet m'n versterker meestal harder , en het midgebied harder. Klaar!
    HERRIE.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Yep, wat mids erbij wil wel eens wonderen doen. En je halselement gebruiken, dat heeft voor clean vaak meer body/definitie. Je andere bandleden vriendelijk verzoeken om de boel niet dicht te smeren kan ook helpen. In wat voor bezetting spelen jullie?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Ja maar dan is het te hard, of te middig..
    Het is zeg maar zo dat het na de aanslag iets zachter word. Het moe dus 'minder dynamisch' in principe :P

    Edit: Ik draai trouwens sowieso al best veel mid er in. Driekwart. En daarbij, Mijn amp heeft geen mid regelaar..
    Bezetting is toetsen zang bas gitaar en drums.
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  5. #5

    Standaard

    Volgens mijn waarneming komt clean zonder randje vaak duidelijker door de mix dan met. Randje maakt het toch net iets minder gedefinieerd.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 augustus 2001
    Locatie
    leeuwarden
    Berichten
    769

    Standaard

    ik gebruik compressie met een klein randje en dat werkt goed. De balans tussen het scheurgeluid en het cleane geluid goed instellen en dan komt het wel voor elkaar.
    wie heeft er nog een groene Cyclone-gitaar te liggen mét handvat?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 mei 2007
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    11.218
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Luke-wannabe Bekijk bericht
    Edit: Ik draai trouwens sowieso al best veel mid er in. Driekwart. En daarbij, Mijn amp heeft geen mid regelaar..
    Dit snap ik even niet , Leon. je draait 3kwart mid erin terwijl je geen mid regelaar hebt...?
    HERRIE.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.581

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Luke-wannabe Bekijk bericht
    Ja maar dan is het te hard, of te middig..
    Het is zeg maar zo dat het na de aanslag iets zachter word. Het moe dus 'minder dynamisch' in principe :P

    ...
    Een compressortje zou dit moeten kunnen oplossen. Of een tubescreamer misschien, met de drive helemaal naar beneden.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    @ Edje: Grappig mijn ervaring is juist dat mét een randje beter door de mix komt. (door de compressie)

    @ Wiegersma: De balans tussen clean en scheur stel ik altijd wel goed in hoor, maar voor jou werkt een randje met compressie dus erg lekker.

    @ Timmu: Sorry dat is ook verwarrend. Op mijn eigen Concert zit geen mid, maar ik moet altijd na school oefenen in Utrecht, en die bakkies die je soms in oefenruimtes tegenkomt hebben wel mid.

    @ Kim: Tubescreamer kan ik wel eens proberen, inderdaad.

    Dan word het dus óf een compressor óf ts voor dit probleem.
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Helaas komt het ook vaak doordat de rest van de band en met name de toetsen, vaak alles helemaal volspelen
    Dan kan het voorkomen dat je als gitarist compleet wordt weggedrukt doordat je in ongeveer hetzelfde frequentiegebied zit.
    Het is belangrijk dat je als muzikanten onder elkaar afspreekt dat niet alles volgespeeld wordt en dat je elkaar de ruimte geeft.
    Bovendien klinkt een nummer veel beter als er dynamiek in zit en als "de kunst van het weglaten" toegepast wordt door alle muzikanten...

    Maar mijn ervaring is ook dat sommige merken/typen amps gewoon moeite hebben om door de bandmix heen te prikken
    Het kan zijn dat die amps best wel voldoende vermogen hebben, maar gewoon niet een écht dragend geluid kunnen voorbrengen.
    Ik heb het pas weer meegemaakt met een optreden met een gelegenheidsband.
    De andere gitarist had een een of andere 100 Watt Marshall combo
    Dat ding ging bloedhard maar als de hele band speelde hoorde je m niet meer en moest ie de mids én de mastervolume op 8 zetten.
    Even om het verschil aan te geven; ik speelde met mijn Marshall 100 watt JMP2203 top over een 40 watt Vox 2x12 alnico-cab met de mastervolume op 3...
    Laatst gewijzigd door jerome; 5 november 2008 om 20:37

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top