Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 augustus 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    503

    Standaard Solo's komen niet door

    Dag iedereen,

    waarschijnlijk een welbekend probleem: gitaarsolo's komen live niet goed door...

    Onze bezetting:

    zang
    gitaar
    gitaar
    bas + 2e zang
    drums

    We hebben altijd gezegd geen 1e en 2e gitarist te hebben, beiden spelen we ook solo's (de één iets meer dan de ander wel).

    Ik vrees zelf dat het tijd wordt om die loyaliteit te laten gaan en maar gewoon een 1e en 2e gitarist te kiezen. Ook hebben we eraan gedacht de ene gitarist standaard harder te zetten, en de ander een boost-pedaal te laten gebruiken bij de solo's.

    Iemand betere oplossingen? Het wordt echt lastig nu voor ons.

    Ons openingsnummer is vaak een bepaald nummer waarin de gitarist die minder soleert, net daar de solo doet. Ik krijg dus het idee dat de geluidsman dit ziet, hem harder zet, en de rest van het optreden dat lekker zo laat staan. Zo wordt dus een 1e gitarist bepaald door het 1e nummer lijkt het wel.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 mei 2002
    Locatie
    Randstad
    Berichten
    762

    Standaard

    heb je een aantal vaste mensen dat meegaat, als "roadie"?
    misschien dat een van hen bij de geluidsman kan staan om solo's iets harder te zetten.
    zo heb ik ook wel eens een band geholpen. kwestie van voor het optreden even op de geluidsman afstappen, kennismaken en even vertellen wat de bedoeling is en of dat wat hem betreft ook OK is. Ik heb altijd medewerking gekregen daarmee, en ik kende alle nummers door en door, dus wist precies wanneer welke gitarist even iets harder moest.
    Cut not the wings of your dreams,
    for they are the heartbeat and the freedom of your soul.


    http://www.myspace.com/restlessmoonband

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Landgraaf
    Berichten
    630

    Standaard

    en als jullie nu allebei een boost- pedaal gebruiken voor jullie solo's? Als beide gitaristen op het zelfde geluidsniveau spelen lijkt me dat een voor de hand liggende oplossing. Uit jouw post lijkt het alsof jullie allebei geen boost gebruiken, maar dat aan de geluidsman laten.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Als je een solo gaat spelen, moet je volume omhoog. Dus lijkt me allebei een boostpedaal een voor de hand liggende keus. Of zoals onze sologitarist, spelen met je volumeknop.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  5. #5
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Veel gitaristen gebruiken voor hun sologeluid plots een enorme bak gain vergeleken met hun slaggeluid. Dat lijkt soms nog iets als je bij je soundcheck alleen staat te kloten... maar al die gain valt vaak genoeg als brei in de mix weg.

    Vertel anders ook 's wat jullie zoal gebruiken...

  6. #6

    Standaard

    Soort geluid wil ook nog wel eens uitmaken. Maar geef bij gebrek aan eigen knoppenman, bij de setlijst voor de knoppenman door in welke volgorde er solos in het nummer zitten. Het is natuurlijk ook wel handig als je je sologeluiden zelf boost. Hoe, hangt weer van de setup af. (volumeknop/pedaal, settings op effecten, een boost of equalizer met boost, mogelijkheden genoeg)

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2007
    Locatie
    Aalst-waalre
    Berichten
    243

    Standaard

    Ik heb afgelopen zaterdag nog het geluid van een band gedaan, en die hadden hetzelfde probleem, maar zoiets pik je als geluidsman toch meteen op... Tijdens solo's gewoon het volume van de solo gitarist wat harder en probleem opgelost.
    Gelukkig speelde hij niet meer super veel gain, en had hij het verder netjes afgesteld, dus klonk het ook goed.

    Wat ik zelf in mn band doe is mn slag volume goed afstellen en mn solo volume goed afstellen... ik gebruik zelf een Korg AX1500G waarin ik het slaggeluid op 60 gooi en het solo geluid op 100... zo gaat het nooit mis.

    Gear: Fender Road worn player HSS / Squier vintage modified strat / Yamaha Pacifica 112j / Dylon (aria) Strat / Yamaha APX300 acoustic / Richwood Bass / Bugera 333XL / Fender FM212 / Boss GT-10

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 maart 2006
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    995

    Standaard

    Het boosten of een hoger volume is natuurlijk 1 ding.

    Anderzijds heb ik ook al gemerkt dat het zeker met 2 gitaristen belangrijk is dat er door de niet-solerende gitarist "ruimte" wordt gegeven tijdens een solo...

    Dit wordt m.i. nogal dikwijls vergeten waardoor een solo er inderdaad niet helemaal uit komt.

  9. #9
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jonesd Bekijk bericht
    Het boosten of een hoger volume is natuurlijk 1 ding.

    Anderzijds heb ik ook al gemerkt dat het zeker met 2 gitaristen belangrijk is dat er door de niet-solerende gitarist "ruimte" wordt gegeven tijdens een solo...

    Dit wordt m.i. nogal dikwijls vergeten waardoor een solo er inderdaad niet helemaal uit komt.
    Hele ware woorden!

  10. #10

    Standaard

    Als je met beide gitaren over een PA speelt, dan is een boostpedaal een beetje onzin. Zorg dat je voor je solo het juiste geluid kiest, en zorg dat de geluidsman weet wat hij moet doen. Oftewel, zorg dat je je eigen geluidsman bij je hebt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top