Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Discussie: Key change

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard Key change

    Wie weet nog wat truuks?

    Ik ken eigenlijk alleen de II-V-I truuk:

    Je speelt in bijv C majeur en wil veranderen naar Bb majeur. Dan speel je II-V van Bb majeur en hoppa je zit in Bb majeur.

    Ik vind dit alleen niet altijd even sterk klinken. C-Em-Dm-G-C-Em-Dm en dan ineens Gm-C-F of naar F majeur te gaan, vind ik een beetje vreemde overgang.

    Dus hoe ga je wat meer vloeiend over naar een andere toonaard?
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 februari 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    239

    Standaard

    hmm, ik weet niet of ik je vraag hiermee precies beantwoord, maar het is sowieso een leuke truuk

    stel je zit in G, en je wilt moduleren naar A...
    speel een G
    daarna een een E met een G# in de bas, ik pak em zelf altijd zo:

    x
    5
    4
    2
    x
    4


    en daarna een A, klinkt een beetje klassiek-achtig
    je kan dit trouwens eeuwig herhalen en de hele tijd een halve stap opschuiven
    is dit iets wat je zocht?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Hmm, klinkt als een V-I (is het ook volgens mij ).

    Zo kan je ook oneindig variëren met II-V:

    Am7 - D7 | Cm7 - F7 | F#m7 B7 | enz

    Maar dat klinkt voor mij meer als losse eilandjes, en niet als één verhaal.

    Dus hoe maak je een key change zonder dat het klinkt als een plotselinge overgang, maar meer als een vloeiende lijn.

    Zoiets bijv:
    Dmaj7 C#m7b5 F#7 Bm7 Am7 D7 Gmaj7



    Edit: Ik vind jouw voorbeeld wel ok trouwens, maar ik zoek nog meer oplossingen/mogelijkheden. Zo heb ik zelf deze wel eens ontdekt: Emaj7 Ebm7 Dmaj7 Dbm7 Cmaj7 Bm7 enz... Kan je ook oneindig herhalen
    Laatst gewijzigd door -=JEROEN=-; 31 oktober 2008 om 21:24
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 februari 2003
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    783

    Standaard

    Emaj7 Ebm7 Dmaj7 Dbm7 Cmaj7 Bm7
    Ik weet niet hoe je die mineur akkoorden voiced maar als je de terts bovenin legt lijkt het wel op Emaj7 Eb7#9 Dmaj7 Db7#9 etc... (Klinkt m.i. nog wat vetter met de grote terts onderin en de #9 bovenop) En ja hoor, dan heb je weer die V-I beweging. Uitendelijk is heel veel daar op terug te voeren.

    Dit voorbeeld:

    Dmaj7 C#m7b5 F#7 Bm7 Am7 D7 Gmaj7

    is eigenlijk gewoon Confirmation van Parker in een andere toonsoort. Dus ook allemaal II-V-I.

    Veel akkoorden kun je ook uitwisselen met een akkoord dat er een terts van af ligt (mediantiek). Bijvoorbeeld:

    Dbmaj7(#11) - Emaj7(#11) - Dbmaj7(#11) - Amaj7

    Dit klinkt gewoon en verspringt eigenlijk per akkoord van toonsoort. Maar alle akkoorden zijn tertsverwant. Of de eerste 2 akkoorden van Recordame: Am - Cm, ook tertsverwant. Om dan via een serie II-V-I tjes weer uit te komen op Am. Of het dan om een grote of kleine terts gaat maakt niet zoveel uit. Het gaat allemaal om klank. In feite kun je alles dus schrijven, als de afzonderlijke stemmen een logisch gevolg van elkaar zijn. En melodie doet ook heel veel voor een schema.

    Luister eens naar wat Wayne Shorter stukken, daar zitten veel eigenaardige changes in die niet zo 1-2-3 volgens het boekje gaan.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Wat voor jouw allemaal zo klaar als een klontje lijkt, is voor mij abacadabra.

    Hoezo is Dmaj7 C#m7b5 F#7 Bm7 Am7 D7 Gmaj7 ook gewoon II-V-I ?

    Ik kom uit de popwereld, dus ik speel m7 x57565 en maj7 x57575.

    Hoe voice je 7#9 met terts onderin en #9 bovenop?

    En ik zoek geen eigenaardige changes, ik zoek juist vloeiende changes, zoals Dmaj7 C#m7b5 F#7 Bm7 Am7 D7 Gmaj7 dus, waarbij je eigenlijk niet eens opvalt dat er iets veranderd aan de key
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 februari 2003
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    783

    Standaard

    Dmaj7 C#m7b5 F#7 Bm7 Am7 D7 Gmaj7 is natuurlijk geen II-V-I maar bevat er wel een aantal.

    C#m7b5 F#7 is een II-V naar de parallelle mineur van D. En Am7 D7 is weer II-V naar de IVe trap in D. Je zou tussen die Bm7 en Am7 bv ook nog E7 kunnen plakken dan heb je weer II-V naar Am, wat weer de II in G is...


    7#9 kun je zo voicen:

    als voorbeeld E7#9:
    x7678x of xx2133 (Hendrix akkoord )
    Dus dan heb je een grote terts onderin en de 'kleine' bovenin.
    of E7#5#9: x76533, wel een lastige maar wel erg mooi.
    of x76788

    En eigenaardige changes kunnen ook vloeiend klinken hoor!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Bedankt voor je input, ik snap alleen nog steeds niet hoe het werkt.

    Dus heb je misschien wat voorbeelden van key changes?

    Hou er rekening mee dat ik voornamelijk popmuziek gewend ben en nog niet echt op de hoogte ben van met name jazz theorie. Compositie is misschien wel mn zwakste punt (theoretisch), in de praktijk doe ik het vaak op gehoor, maar daar loop ik een beetje in vast.
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 september 2006
    Locatie
    Hellevoetsluis
    Berichten
    605

    Standaard

    Probeer bij drieklanken eens 1 noot per akkoordverschuiving te veranderen. Steeds een hele of halve noot naar keuze. Bij hoge uitzondering misschien 2 noten per akkoord verschuiven. Op een piano is dit redelijk makkelijk, terwijl je zo door verschillende toonsoorten fietst. De voicings op de gitaar vinden is misschien wat meer puzzelwerk ... maar daardoor misschien leuker?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Weet niet of ik je kan volgen. Dus a-c-e verander je in as-c-e bijv?
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 september 2006
    Locatie
    Hellevoetsluis
    Berichten
    605

    Standaard

    Bijvoorbeeld :

    a c e (Am)
    a c f (F)
    a d f (Dm)
    b d g (G)
    bes d f (Bbm)
    bes e fis (?)
    b e fis (?)
    c e g (C)

    enz

    Veranderingen vallen op, dus de noten die veranderen dwingen bijna tot een melodie. Uiteraard heb je met vier+ klanken meer vrijheid.

    Vergeet toonladders en toonsoorten, denk alleen maar in intervallen. Alsof je een geheugen van 1 (of 2) akkoorden terug hebt ...

 

 

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top