Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 8 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 71
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    2.536

    Standaard

    Er is geen enkele reden waarom een plectrum sneller zou zijn dan je vingers. Je hebt immers meer vingers dan plectrums aan/in je hand. Het verschil in sound zou dus moeten bepalen of je een plectrum gebruikt of niet; en het is wel een feit dat je met een plectrum de attack beter hoort en dus de verschillende aanslagen beter hoort en sneller lijkt te spelen.
    Bij mij helpt het altijd als ik wat minder hard aansla met een plectrum, en meer met het puntje.

  2. #12

    Standaard

    Het zijn toch totaal verschillende technieken,
    die hoogstwaarschijnlijk een maximumsnelheid hebben
    die verschillen...
    Plectrum is volgens mij ook gemakkelijker inzake coordinatie.
    Te koop: Fender Fretless MIM jazz (bordeaux) 400 euro

    En ik ben een lief klein meisje

  3. #13
    Banned
    Geregistreerd
    31 oktober 2005
    Berichten
    7.000

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door schwalbe Bekijk bericht
    Er is geen enkele reden waarom een plectrum sneller zou zijn dan je vingers. Je hebt immers meer vingers dan plectrums aan/in je hand. Het verschil in sound zou dus moeten bepalen of je een plectrum gebruikt of niet; en het is wel een feit dat je met een plectrum de attack beter hoort en dus de verschillende aanslagen beter hoort en sneller lijkt te spelen.
    Bij mij helpt het altijd als ik wat minder hard aansla met een plectrum, en meer met het puntje.
    Precies, ik gebruik overigens vaak een duim plectrum (schuif je om je duim) deze verlies je niet snel.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard

    Ik heb wel eens gelezen dat bassisten die een plectrum gebruiken geen 'echte' bassisten zijn, want bas zou je 'moeten' spelen met je vingers.

    Is iemand het hier mee eens?
    En nog belangrijker: waarom dan?
    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

  5. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ace 1.15.19 Bekijk bericht
    Ik heb wel eens gelezen dat bassisten die een plectrum gebruiken geen 'echte' bassisten zijn, want bas zou je 'moeten' spelen met je vingers.

    Is iemand het hier mee eens?
    En nog belangrijker: waarom dan?
    Als je een bassist bent, speel je een bas.
    Je kan niet spreken over echt of niet echt, je speelt gewoon.
    Maakt geen fuck uit of dat met of zonder plectrum is.
    Net als bij akoustische / elektrische gitaar met fingerpicken of plectrum.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 december 2007
    Locatie
    Aalden
    Berichten
    726

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ace 1.15.19 Bekijk bericht
    Ik heb wel eens gelezen dat bassisten die een plectrum gebruiken geen 'echte' bassisten zijn, want bas zou je 'moeten' spelen met je vingers.

    Is iemand het hier mee eens?
    En nog belangrijker: waarom dan?
    Hm, ligt er maar aan wat je bassisten noemt. Ik ben het ten dele wel eens met de stelling omdat ik zelf ook een 'vinger' bassist ben en het niet zo op plectrums heb. Er zijn bassisten die er met plectrum niets van bakken, die zullen zonder plectrum er ook niets van bakken. Andersom is het net zo..

    Er zijn bassisten genoeg die wel echt kunnen bassen en daarbij een plectrum gebruiken. Maar aan de andere kant is het met vingers gewoon mooier. Je aanslag is duidelijker, veel duidelijker. Bij rockbands waarbij de bassist én op een p-bass speelt én met plectrum komt hij totaal niet lekker door de mix.

    Die bassist van Queens of the stone age speelt ook bijna altijd met zijn vingers. En dat gaat snel... en toch altijd een zeer duidelijk basspel. Met plectrums wil het nogal snel een grote brei worden van tonen.

    als ik dit zo zie: http://nl.youtube.com/watch?v=UY_wH15a7C0

    Heerlijk toch...

    En kom me niet aanzetten met types als Cliff Burton, dat zijn geen bassisten. Sorry

    Die man speelde gitaar maar dan een paar octaafjes lager. Erg knap maar heeft niets meer met bassen te maken. Nou speelde hij wel met zijn vingers, maar veel van dat soort bassisten spelen met een plectrum. Daarbij zeg ik; 'ga eens bassen'.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 juli 2007
    Locatie
    Zevenbergen
    Berichten
    605

    Standaard

    Vervloekte puristen altijd. Bas mag ook zeker met een plectrum, of slap jij ook niet?

    Het klinkt erg scherp/agressief met plectrum. Dat is het geluid dat ik zoek, basta.

    Overigens gebruik ik Dunlop Tortex .60 en .73, gaat prima ook voor de snelle stukken.

    En strummen, heel belangrijk (Ik speel behoorlijk wat van Blink 182 )

  8. #18

    Standaard

    Hier nog even een tip voor mensen die met hun vingers niet de snelheid van een plectrum halen: zorg dat je met je vingers geen onnodige afstand aflegt. Soms (vooral als je harde shit speelt) heb je de neiging om de snaar van een afstand van 1 of 2 cm aan te slaan. Als je je vingers altijd heel dicht bij de snaar houdt kun je uiteindelijk behoorlijk snel spelen.

    Over het wel of niet met plectrum spelen: je moet het lekker zelf weten, een song als parralel universe van de peppers zou ik bijvoorbeeld toch wel om praktische redenen met een plectrum spelen. Doe vooral wat je het lekkerst vind spelen en klinken, niet omdat een bepaalde bassist het ook doet.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 december 2007
    Locatie
    Aalden
    Berichten
    726

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roro92 Bekijk bericht
    Vervloekte puristen altijd. Bas mag ook zeker met een plectrum, of slap jij ook niet?

    Het klinkt erg scherp/agressief met plectrum. Dat is het geluid dat ik zoek, basta.

    Overigens gebruik ik Dunlop Tortex .60 en .73, gaat prima ook voor de snelle stukken.

    En strummen, heel belangrijk (Ik speel behoorlijk wat van Blink 182 )
    slap jij met een plectrum dan?
    Slappen doe ik zonder plectrum

    Blink 182, het is een kwestie van smaak, maar het heeft gewoon imo niet zoveel te maken met lekker bassen. Maar dat is dus echt een smaakkwestie, ik kraak het niet af. Bassen met een plectrum kraak ik ook niet af, het is alleen de manier waarop het gebruikt wordt. De bassist van Interpol gebruikt ook een plectrum en die heeft best een lekkere sound.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 juli 2007
    Locatie
    Zevenbergen
    Berichten
    605

    Standaard

    Ik doe niet aan slappen, is puur aandachttrekkerij.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top