Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 62 van 64 EersteEerste ... 12526061626364 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 611 t/m 620 van 632
  1. #611
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard

    Misschien al bekend bij jullie, maar mijn pa koopt de laatste tijd van alles en nog wat via aliexpress.com. Lampjes, stekkers, kabels, koptelefoons, schroeven, borgringen, etc, etc. Het maakt hem volgens mij niet zoveel uit

    Nu was ik op zoek naar kleine inschroefmoeren voor mijn Blackmachine bouwsel en kwam ik er achter dat er voor (zeer) weinig geld ook gitaarbouw gereedschap aangeboden wordt. Oh, en aan verzendkosten doen ze niet! Dat geloofde ik eerst niet, maar ik nadat paps ondertussen al een stuk of 30 pakjes binnen heeft gehad en hij nog geen cent betaald heeft voor het verzenden... moet ik er toch aan geloven.

    Een fretrocker bijvoorbeeld: KLIK

    Radius schuurblokken (deze wel een beetje verzendkosten geloof ik): KLIK

    Inlegmateriaal (niet perse goedkoop, maar wel mooi!): KLIK

    Fretpers radius blokjes: KLIK


    Het kost wat tijd om je weg te vinden in de site, want ze bieden ontzettend veel aan
    Laatst gewijzigd door teunallica; 29 november 2015 om 12:03
    d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars

  2. #612
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Ideaal voor het maken van precieze mallen: de lasersnijder.

    Bij mn eerdere gitaren maakte ik de mallen voor de elektronicaholtes zelf. Het is IMHO alleen een k*tkarwei om het mannetje en het vrouwtje van een verzinkt deksel echt helemaal precies goed passend te krijgen. Toen maar in een tekenprogrammaatje wat wat holtes, verzinkingen- en deksels getekend (o.a. een Les Paul en een Jackson Dinky holte opgemeten) en naar de laserboer gestuurd.

    Deze zijn nu ontvangen, geïnspecteerd, geprobeerd en 100% goed bevonden. Met deze mallen kan ik het eindelijk: retestrakke verzinkte covers maken. De mallen zijn in 6 mm acryl gelaserd. Het snijoppervlak is braamloos en kaarsrecht, ideaal voor de bovenfrees. Wat ik heb ontdekt: teken niet de deksels en de verzinkingen apart: ik had de deksels 0.3 mm kleiner getekend en laten laseren. Het "overtollige" materiaal uit de verzinking is meteen een goed passend deksel. 0.3 mm speling is veel te veel, de laser heeft een "dikte" van 0,2 mm, dit is een prima deksel. Hij ligt er strak in maar je krijgt 'm eruit als je de gitaar op zn kop houd. Nu wel even oppassen dat die passing niet te klein wordt met lakken. 5 sets mallen (plus wat nutteloos gekluns van mezelf (overtollige deksels)) waren 88 euro.

    Het aluminium dekseltje op de foto is niet gelaserd maar gefreesd met behulp van een gelaserde mal. Een plaatje 1,5 mm dik zacht aluminium kan prima met een handfrees bewerkt worden. Disclaimer: de holte en de verzinking op de foto zijn bewust niet gecentreerd, anders zou het deksel in de radius van de rand vallen.
















    Post scriptum:

    Als je een passing wilt en met nominale maten moet werken (bijv. mortise & tenon mal, of een exacte body-mal) laat die dan CNC frezen, de laser is niet echt geschikt om passingen nominaal mee te maken.
    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 29 november 2015 om 19:11
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  3. #613
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    Het "overtollige" materiaal uit de verzinking is meteen een goed passend deksel. 0.3 mm speling is veel te veel, de laser heeft een "dikte" van 0,2 mm, dit is een prima deksel.
    Goede tip, het overtollige materiaal meteen gebruiken levert gegarandeerd iets passends op (tenzij ze dat overtollige materiaal gebruiken als laser startpunt, buiten de contour, om dan naar de snijlijn te gaan, dan heb je een nutteloos stukje).
    Die 0,3mm speling lijkt me ook geen probleem, alleen de meeste laserboeren doen niet aan snijspleetbreedte compensatie, maar sturen het hart van de laser over de contourlijn. Deksel wordt dan rondom 0,1mm kleiner, en de mal voor het gat wordt dan 0,1mm groter.
    Bij een getekende speling van 0,3mm krijg je dan werkelijk een speling van 0,5mm rondom; forse toename. Hierbij even fabricagetoleranties buiten beschouwing gelaten (maar daarvoor moet je denken aan ca 0,1mm plaatsnauwkeurigheid van de laserkop; het materiaal bepaalt de rest van de nauwkeurigheid).

  4. #614
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Ja, wat jij zegt klopt precies, duidelijker dan ik het omschrijf. En op 1 klein spekje ergens op 1 malletje na zie ik nergens iets wat op een startpunt lijkt.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  5. #615
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Een nieuwe guitar-repair-vise van massief eiken...

    Naam: image.jpg
Bekeken: 684
Grootte: 18,8 KB

    Gemaakt van twee tafelpoten, een deurtje van een tv-meubel en het neuswiel van een aanhanger...

    Naam: image.jpg
Bekeken: 706
Grootte: 15,7 KB
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  6. #616
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Jan, je bent geniaal! Mag ik wat betere foto's van de constructie?
    147-c Guitars

  7. #617
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Busjes voor de mechanieken in de headstock drukken: met een bout, een moer en een ring. 60 cent.













    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 25 maart 2016 om 13:12

  8. #618
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Jan, je bent geniaal! Mag ik wat betere foto's van de constructie?
    Naam: image.jpg
Bekeken: 669
Grootte: 18,3 KB

    Het is eigenlijk een retesimpele constructie. De middenpaal heeft twee gleuven waarin de twee zijgeleiders komen. Deze zitten aan het voorste blok en aan de achterkant met een klein blokje vast met acht grofdradige schroeven met een brede flenskop (gered uit een IKEA kast).
    Door beide grote blokken loopt het schroefdraad uit het neuswiel. Dit zit er van vooraf ingestoken (afgedekt met een messing plaatje) en gaat door de moer die in de middenpaal vastzit.
    In beide blokken is van bovenaf een stuk stokeind (houtdraad - M10) gedraaid. Hierop staan de bekken die met een slotmoer en ringen de boel losvast op hun plek houden, aandraaien tot de bekken draaibaar zijn, maar niet rammelen.
    De middenpaal steunt op een klein plaatje waar een M12 bout uitsteekt die door de werkbank heengaat en vastgezet wordt met een ring en vleugelmoer.

    Naam: image.jpg
Bekeken: 677
Grootte: 17,7 KB
    De moer uit het neuswiel zit aan de achterkant van het middenblok, zodat deze bij het aandraaien in het blok getrokken wordt.

    Naam: image.jpg
Bekeken: 676
Grootte: 17,9 KB

    Zal een infographicje tekenen van het hele bouwproces. Denk dat dat duidelijker is...
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  9. #619

    Standaard

    Fantastisch, Javaca! Maar begrijp ik goed dat de kracht op de bekken uiteindelijk op de eindjes schroefdraad (M10) terecht komt? Die schroefdraad (stokeind noem jij dat) kan die druk wellicht wel aan, maar hoe zit het met het hout waarin die schroefdraad gevat zit? Wordt dit niet samengedrukt?


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  10. #620
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Fantastisch, Javaca! Maar begrijp ik goed dat de kracht op de bekken uiteindelijk op de eindjes schroefdraad (M10) terecht komt? Die schroefdraad (stokeind noem jij dat) kan die druk wellicht wel aan, maar hoe zit het met het hout waarin die schroefdraad gevat zit? Wordt dit niet samengedrukt?


    Tee.
    Valt mee, het is behoorlijk hard eiken. Heb de draad er in gedraaid (grof houddraad geen M10) en er daarna weer uit gedraad en het hout mogeens verhard met dunne superlijm alvorens het draad er weer in te draaien.

    De kracht wordt verdeeld door het blok er boven, bij het aandraaien wil het blok er af kantelen, maar wordt naar beneden gehouden door de schroefdraad. De druk naar achteren is minder.
    Daarnaast is het enkel een klem om dingen vast te houden, niet om iets dood te persen.
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top