Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 64 EersteEerste ... 456781656 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 632
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2003
    Locatie
    deurne/ meijel
    Berichten
    695

    Standaard

    geweldig dit. Ik heb mijn kantenfrees aangepast zodat ik ik mooi de bindingsleuven mee kan frezen. Werkt goed, en zodra ik een massief stuk perspex of zo vindt wil ik deze eigenlijk nog een keer opnieuw maken. Het heeft precies de zelfde mogelijkheden als het bijgeleverde gietijzeren geleidingsstuk, maar door het aanlegvlak langer te maken geleidt hij nou langs de zijkant van de gitaar en doordat het aanlegvlak op het bovenblad nu door het houten ringetje nog maar een paar mm is en zeer dicht bij de frees heb ik geen last meer van krommingen in het boven en achterblad.
    http://s327.photobucket.com/albums/k...t=IMG_2203.jpg
    http://s327.photobucket.com/albums/k...t=IMG_2207.jpg

  2. #52
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    chicken

    Ik ben (bijna) toe aan het lijmen van de brug. Ik heb dit de vorige keer gedaan met een paar fikse lijmklemmen, maar ik ben/was telkens bang dat deze wegzakt en de rand van het klankgat beschadigd.
    Daarom heb ik een C-lijmklem gemaakt.

    De basis is een lijmklem met een bek van 12cm uit de "5-euro-bak" van een welbekende bouwmarkt. Het beweegbare deel is vast gezet met een boutje op ongeveer 7,5cm afstand van het vaste deel (voor de zekerheid ook het vaste deel van een boutje voorzien, het blijft zooi wat er uit die bakken komt)
    Vervolgens al het overbodige ijzer weggeslepen.

    Deze klem is goed te gebruiken voor western gitaren, voor een klassieke gitaar zal in de meeste gevallen de overspanning te klein zijn.

    De bek sluit niet helemaal, dat is ook niet nodig want er komt nog een drukblok op en ik ga nog een hulp stuk maken zoals dat op Stewmac wordt aangeboden. Met twee aparte drukblokjes voor de uiteinden van de brug.


  3. #53
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Die klemmen zijn inderdaad de grootste rommel die je je kunt indenken. Als je ze 10 x goed gebruikt zijn ze om weg te gooien.
    Maar ik denk dat je lang kan doen met zo'n klem als je enkel de kam moet lijmen, zoveel druk komt daar nu ook weer niet op.
    Goed gevonden.

    Mijn fototoestel ligt nog in het atelier, zal een van de dagen hier eens een foto posten (i.v.m. het lijmen van een kam) waar de meeste hier van achterover gaan vallen. :-)

    s
    Laatst gewijzigd door stijnkenens; 30 november 2008 om 21:10

  4. #54
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Ik weet niet of dit bij een custom tool topic hoort, maar zo zet ik mijn kam vast op een klassieke gitaar.

    de kam:



    De onderkant van de kam:



    de ronding aan de onderkant van de kam, is een heel klein beetje flauwer dan de bolling van de klankkast, de vleugeltjes raken niet helemaal (hopelijk is het goed te zien):



    En dan als alles gechecked en gedubbelchecked is, met een sigarettenblaadje als voeler, wordt de kam, eenvoudig weg gelijmd met twee spieën en een koord. nothing more, nothing less.



    s

  5. #55

    Standaard

    Interessant, en mooi in zijn eenvoud. Hoe bepaal je de positie van de brug op een klassieke gitaar? Precies met de kam op de mensuur of zijn er standaarden ter compensatie voor de intonatie?
    En met wat voor lijm doe je dat?
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  6. #56
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hedge Bekijk bericht


    Hey,

    Dit was mijn eerste drumsander, zelf gemaakt van een deegroller uit een kinderbaksetje.
    heb ik een hoeklijntje in gemaakt om het schuurpapier in te klemmen. Tevens aan de onderkant geleid om zwabberen van de rol te voorkomen. Werkt goed!



    Inmiddels heb ik er een vervangende machine voor aangeschaft! Werkt Perfect!!!


    vr.gr.

    Branko

  7. #57
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    @ aaronstonebeat:
    Op de foto met de onderkant van de kam, zit de stellat mee in het touw gebonden.
    Deze is 650mm lang + 2mm (breedte van het zadel) + 1,5 a 2 mm aan de baskant.
    De lat wordt op de hals uitgelijnd met de topkam op z'n plaats en met twee spanklemmen vastgehouden (met bescherming aan de bolling van de hals)
    In de kam zit een blokje hout van 1cm hoog en 2 mm breed, daarop de breedte van de lat aangeduidt.
    De kam met het blokje hout past onder de 2 extra mm, en de kam wordt dan een beetje schuin gezet (de ruimte voor het zadel is ook al schuin ingezaagd in de kam) doordat er aan de baskant 1,5 mm bijkomt.
    Lijmen gebeurd met verse huidenlijm.
    Eerst wordt de plaats waar de kam moet komen verwarmd met een even groot blokje verwarmd op een strijkijzer of schotelverwarmer (ook een man heeft huishoud artikelen nodig :-) )
    De kam wordt ingelijmd, geplaatst onder de stellat, waarna de spieën worden geplaatst, en de lijm met een warme en vochtige (niet kletsnatte) borstel voorzichtig wordt weggehaald.

    voila.

    s

  8. #58

    Standaard

    @ Stijnkekens:
    Dank voor de toelichting! Op deze manier dus? :



    Totale lengte van de lat 652 mm. De exact mensuur bij deze gitaar is dus 650 mm? Dunne e-snaar op de mensuur en dikke e-snaar 1,5 a 2 mm erachter?
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 3 december 2008 om 17:16
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  9. #59
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    @ aaronstonebeat
    Jep, je hebt gelijk, maar dan staat op je tekening de kam aan de bas kant 2 mm teveel naar achter. eerder zo:



    Ik hoop dat het blauw duidelijk is:
    dat is een spie.

  10. #60
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    chicken Scraper Burnisher

    Heeft iemand een idee onder welke hoek de stalen pin staat in een tool voor het scherpmaken van schraapstalen?

    Tweede vraag: waar kan ik de stalen pin van maken. Ik zit zelf te denken aan een stukje aanzet-ijzer, of zal een gewoon rondijzer ook voldoen?

    Hier een link naar de tool die ik bedoel.

    http://www.stewmac.com/shop/Tools/Sc...Burnisher.html

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top