Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 52 van 64 EersteEerste ... 242505152535462 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 511 t/m 520 van 632
  1. #511
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 juli 2012
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    270

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    oei, is dat recent foutgegaan? Ik vind het bij die laatste foto ook niet helemaal ongevaarlijk er uit zien....erg klein zo.
    Ik zou zo'n klein stukje gewoon met de bovenfrees doen : eerst sluit ik het altijd op tussen andere stukken met gelijke hoogte voor extra steun voor de zool van de frees (uiteraard hou ik ruimte voor de frees bij die extra stukjes). Het kleine stukje dan met dubbelzijdig plakband vastzetten en heel rustig frezen.
    Ja vorige week donderdag, even niet opgelet. Was wel schrikken, hoop bloed, maar 't valt mee, klein hapje.

    Ik wil zoiets als op de foto maken, maar iets groter nog, dan kunnen je vingers nooit in het bitje getrokken worden.

  2. #512
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    ehhh, En als je er 2 maakt, halveert dat de kosten?
    Iedereen weet dat ik ook wel wat commerciële activiteiten heb, maar eigenlijk was ik het niet met die aanslag voor de freestafel van plan : het is namelijk veel werk dus ik heb wel begrip voor die meneer uit Amerika die er veel geld voor vraagt, maar $485 is natuurlijk idioot ook al zit er denk ik voor zeker 80-100 dollar aan onderdelen in. Zo'n eerste is veel werk omdat je nog een beetje aan het uitdokteren bent en zo. Als ik het klaar heb en beter kan inschatten, wie weet herhaal ik het nog eens Maar ik kan ook gerust details hier posten zodat mensen het zelf kunnen maken.
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  3. #513
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Daan Muller Bekijk bericht
    Ja vorige week donderdag, even niet opgelet. Was wel schrikken, hoop bloed, maar 't valt mee, klein hapje.

    Ik wil zoiets als op de foto maken, maar iets groter nog, dan kunnen je vingers nooit in het bitje getrokken worden.
    Ik ben blij te lezen dat het relatief goed is afgelopen. Maar pas op waar je vingers al niet in getrokken kunnen worden! En vergis je ook niet in het risico dat vingers afgerukt worden. Soms zijn veiligheidsvoorzieningen juist eerder gevaarlijk omdat je vingers opgesloten kunnen raken. Zoals werkhandschoenen...klinkt veilig...minder gevoel...en als dan je boorkolom bijvoorbeeld een stukje van de handschoen te pakken krijgt dan wikkelt zich e.e.a. zo om die boor.

    Voor de echt kleine stukjes hou ik het bij mijn oplossing of ik kies voor schuren met een mal / aanloopring in plaats van frezen. Dan kun je wel een stuk vel kwijtraken maar is toch iets minder gevaarlijk.
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  4. #514
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2011
    Locatie
    Wormerveer
    Berichten
    363

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    Ik ben daar nog steeds niet uit! Ik heb het zowel zo gedaan als jij, maar ook wel eens andersom. Ik heb een lichte voorkeur zoals jij het doet, omdat ik me nog goed kan herinneren dat ik een keer bijna helemaal fout ging toen ik een toets probeerde te lijmen op een reeds geronde hals (en probeer daar maar eens klemmen op te zetten).
    Ik heb t laatst ook eens geprobeerd om eerst de hals rond te maken en vervolgens de toets te verlijmen. Heb het gedaan met een ouwe fietsband... Werkt perfect! Goed strak wikkelen en je hebt een zeer mooie methode om je toets te verlijmen. Voordeel is dat je toets niet kan verschuiven omdat de druk van alle kanten komt, dus die is altijd mooi in een lijn met je hals
    d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars

  5. #515
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Goede tip, dank!Ik kan het me nog goed herinneren toen het bijna fout ging. "Nog even snel de toets lijmen". Lijm insmeren, er op leggen en dan pas denken "tja, hoe ga ik dit nu klemmen". Sindsdien probeer (!) ik telkens eerst even droog te oefenen zodat ik alles onder handbereik heb. Maar de fietsband is inderdaad erg goed, positioneren gaat dan bijna vanzelf
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  6. #516
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Ik shape de hals ruw (twee schuine kanten) maar hou middenstuk vlak zodat ik de toets nog goed kan lijmen.
    Daarna is het een kwestie van de toets goed te beschermen als je verder gaat shapen. Waarom zou je de hals helemaal carven voor je de toets lijmt?

  7. #517
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Ik shape de hals ruw (twee schuine kanten) maar hou middenstuk vlak zodat ik de toets nog goed kan lijmen.
    Daarna is het een kwestie van de toets goed te beschermen als je verder gaat shapen. Waarom zou je de hals helemaal carven voor je de toets lijmt?
    Dat zal ik je zeggen : geen idee! ;-) Ik probeer nu te bedenken waarom ik dat dus wel eens gedaan heb. Met die mini les paul was het. Als je dat topic opzoekt zie je dat ik het fretboard inclusief binding helemaal maak en pas toen hij helemaal klaar was met inleg heb ik hem op de reeds geronde hals gelijmd. Toch heb ik het idee dat ik toen er een voordeel in zag. Mocht ik er weer op komen zal ik het posten
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  8. #518
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    Maar ik kan ook gerust details hier posten zodat mensen het zelf kunnen maken.
    helemaal top cocobolo
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  9. #519
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    Dat zal ik je zeggen : geen idee! ;-) Ik probeer nu te bedenken waarom ik dat dus wel eens gedaan heb. Met die mini les paul was het. Als je dat topic opzoekt zie je dat ik het fretboard inclusief binding helemaal maak en pas toen hij helemaal klaar was met inleg heb ik hem op de reeds geronde hals gelijmd. Toch heb ik het idee dat ik toen er een voordeel in zag. Mocht ik er weer op komen zal ik het posten
    Pas op, ik heb het ook al gedaan, en weet wel waarom: omdat ik daar toen zin in had
    Een héél valabele reden trouwens.

  10. #520
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    vandaag een nieuwe testrun gedaan met de jig. Ik heb een MDF halsje gemaakt MET toets (althans, ik heb het mdf op die plaats dus dikker gelaten, de dikte van een toets).
    En het werkt perfect moet ik zeggen. Ik was in 15 minuten klaar. Met echt hout zou ik het een stukje rustiger gedaan hebben en ook aan het eind heb ik wat grotere stappen genomen met het MDF waardoor je dus strepen ziet en dat is dus ook goed te voorkomen. Maar het werkt Vind ik toch wel erg leuk. Bij het gebruik van deze 2 pucks + de frees telkens op dezelfde diepte instellen, dan heb je identieke herhaalbare halsprofielen. Heel fijn. Ik ga morgen 2 nieuwe pucks maken voor een ander profiel.

    inklemmen :






    de dikte inclusief fretboard bij de nut


    ...en bij de hiel


    een beetje streperig door het afraffelen aan het eind, ik werd nieuwsgierig


    Wat leuk is, is dat je de machine uit kunt doen en de hals omdraaien om tussentijds even te kijken hoe het resultaat is. En daarna gewoon weer verder gaan :-)

    Ik denk dat het beste is om het op een halve mm te benaderen ( de frees dus een halve mm ondieper instellen) en dan het laatste met de hand schuren.
    Laatst gewijzigd door Cocobolo; 31 juli 2013 om 16:07
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top