Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 51 van 64 EersteEerste ... 41495051525361 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 501 t/m 510 van 632
  1. #501
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Dat ziet er gelikt uit Marco
    Mooi spul dat aluminium profiel.

    Ik weet niet hoe je precies de aanslag gaat maken. Ik gebruik die van mij ook als vlakbank om de lijmnaden van tops te vlakken, en dat werkt perfect. Het levert een perfect sluitende naad op. Als dit ook iets voor jou is kun je er misschien rekening mee houden.

    Zo heb ik het gedaan:

    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  2. #502
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Leuk filmpje Aiko! Ja, dat ga ik dus ook doen, ik was het eerst niet van plan maar zoals je aan mijn fence kunt zien heb ik die al gehalveerd vanwege dit doel :-) !

    Ik ga een soort combi maken van deze 2 (erg mooi, maar kosten 485 dollar in Amerika! Dat kunnen we zelf ook ;-))



    Laatst gewijzigd door Cocobolo; 27 juli 2013 om 22:32
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  3. #503
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Heeft iemand al eens die "Scheltema" jig gebouwd voor het aanbrengen van de ronding/radius aan de achterkant van de hals? Met succes? Volgens mij kloppen de tekeningen niet die op internet rondgaan.

    toelichting:
    Ik had een paar jaar geleden op de gitaarbouwersbeurs mijn eigen radius-jig bij me, een prototype en nog niet werkend. Mijn jig ging uit van een bovenfrees die BOVEN de hals bevestigd zou worden als een pinrouter en ik ging er van uit dat ik heel makkelijk verwisselbare dwarsdoorsneden van de hals bij de nut en body kon vervangen zodat je c-shapes/v-shapes en noem maar op zo kon maken. Dat project heeft sindsdien stil gelegen maar ik geloof nog steeds dat het kan.

    Ik ben weer te lang van stof....ik kwam dus recent die Scheltema jig tegen. Het is een beetje hetzelfde idee maar dan
    - andersom, dus de frees moet ONDER de hals hangen in een freestafel
    - maakt gebruik van halsprofiel/dwarsdoorsneden maar deze zijn als het ware geëxtrapoleerd/sterk uitvergroot omdat die profielen aan de randen van de jigs staan. Scheltema noemt dit "pucks". Deze zijn ook verwisselbaar maar best erg lastig te beredeneren hoe groot ze moeten worden om bij voorbeeld een c-shape te krijgen van 42mm breed en 16mm dik bij de nut (+ toets).

    Maar ik was nieuwsgierig. Tekeningen staan op internet dus ik heb cadtekeningen gemaakt en omgezet naar de machine en het eens uitgeprobeerd. Zie hier :




    In elkaar gezet ziet het er zo uit:


    omdat het halshout exact gecentreerd moet worden (anders is je profiel niet in evenwicht op de achterkant) heb ik er middenlijnen op gefreesd voor het positioneren van het hout.


    Hier op de freestafel die ik net gemaakt heb, kun je zien dat de frees dus gelijk loopt aan weerszijden met dat streepje:


    De hals gemonteerd


    en gaan ! Je ziet hier trouwens dat ik een ronde frees (ballnose) gebruik maar uiteindelijk blijkt dat een rechte frees juist een beter resultaat geeft.


    een helft van de hals gedaan:


    tussenstand :
    het idee kan zeker werken! Maar de tekeningen van de "pucks" (de profiel-doorsneden) kloppen niet. Wat namelijk gebeurt is dat je OF de gewenste dikte kunt bereiken maar dan krijg je een veel te smalle hals. OF je stelt het zo in dat je de gewenste breedte krijgt, maar dan heb je een veel te dikke hals. Dat ligt dus aan die pucks. En dan is het ook nog zo dan je het dan redelijk goed krijgt bij de nut, maar niet bij de 19e fret.

    Heeft iemand het al eens met succes geprobeerd? Ik vind van alles er over op internet en de meesten zijn enthousiast hoe snel je een profiel krijgt (was ik ook) maar ik vind geen filmpjes of succesverhalen waarbij de hals ook echt direct bruikbaar is. Ik ben dus benieuwd naar anderen.

    Het concept lijkt goed. Probleem is die "pucks". Ik ga nu nieuwe maken, eens kijken of het toch gaat lukken.

    EDIT : ik besef me, al typende, dat de tekeningen misschien uitgaan van halshout MET toets. Dan zouden de dikke maten al wat beter kloppen.
    Affijn, volgende proef ga ik morgen doen
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  4. #504
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Mooi ! Ik ben blij dat jij eraan begint, hoef ik het niet meer te doen

    Ik neem aan dat je de filmpjes op het kanaal van Bill Scheltema al hebt gezien? - http://www.youtube.com/user/Bobo9977/videos

    Hier zie je ook nog een toepassing van de jig (vanaf ca. 4:20 )




    Ik vind zelf deze trouwens ook erg mooi:

    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  5. #505
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Mooi ! Ik ben blij dat jij eraan begint, hoef ik het niet meer te doen
    ...
    Komt goed Ike

    Dat laatste filmpje ken ik, ik vind dat ook wel mooi maar je hebt maar 1 profiel ( met dat speciale freesbitje). Ook heb je een overhead pinrouter nodig. Die heb ik in de maak (samen met DanielW, zie mijn facebookpagina) maar daar heeft dus niet iedereen wat aan.

    Ja, ik heb de filmpjes bekeken van Scheltema. Daar staat onvoldoende in.

    Maar ik kom net zelf het volgende tegen :
    Compute puck dimensions for Scheltema jig

    Kijk eens aan! Ik zie dat de daar standaard genoemde maten overeen lijken te komen met wat ik heb gemaakt. Maar dat is dus inderdaad inclusief toets. Dus vandaar....ik had er gewoon halshout op liggen zonder toets. Ik ga nieuwe pucks maken op basis van halshout zonder toets, ik weet nog niet wat ik prettig zou vinden : eerst toets op het hout lijmen en dan dus afronden aan de achterkant, of toch maar eerst een afgeronde hals zonder toets. Voor beide zijn voor en nadelen te bedenken.

    Morgen updates, nu eerst de kids aandacht geven, die hebben vakantie.
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  6. #506
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    ik weet nog niet wat ik prettig zou vinden : eerst toets op het hout lijmen en dan dus afronden aan de achterkant, of toch maar eerst een afgeronde hals zonder toets. Voor beide zijn voor en nadelen te bedenken.
    Of een dummy toets met tweezijdig plakband?

    Mijn volgorde is:
    1. Hals in vorm
    2. Fretboard (gezaagd en in radius) erop
    3. Fretten
    4. Fretten bijwerken
    5. Nek in vorm brengen

    Ik vind het fretten en bijwerken van de fretten veel prettiger werken als de nek nog niet in vorm is. Het ligt allemaal veel stabieler.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  7. #507
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Of een dummy toets met tweezijdig plakband?

    Mijn volgorde is:
    1. Hals in vorm
    2. Fretboard (gezaagd en in radius) erop
    3. Fretten
    4. Fretten bijwerken
    5. Nek in vorm brengen

    Ik vind het fretten en bijwerken van de fretten veel prettiger werken als de nek nog niet in vorm is. Het ligt allemaal veel stabieler.
    Ik ben daar nog steeds niet uit! Ik heb het zowel zo gedaan als jij, maar ook wel eens andersom. Ik heb een lichte voorkeur zoals jij het doet, omdat ik me nog goed kan herinneren dat ik een keer bijna helemaal fout ging toen ik een toets probeerde te lijmen op een reeds geronde hals (en probeer daar maar eens klemmen op te zetten).

    De pucks heb ik verwisselbaar gemaakt, ik maak dus even nieuwe pucks morgen : 1 set voor met toets, 1 voor zonder toets. Ik denk dat ik gelijk even een v-shape ga proberen. Ik was even teleurgesteld zojuist omdat ik dacht dat het niet klopte maar ik heb het vertrouwen (en energie) weer terug
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  8. #508
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 juli 2012
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    270

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht


    Prachtig mooi die freestafel! Ik wou dat ik de ruimte voor zoiets had.

    Mijn volgende project qua frezen wordt zoiets:



    Ik prijs mezelf sinds eind vorige week gelukkig dat ik nog steeds 10 vingers heb, en maar een heel klein hapje uit mijn linker wijsvinger...

  9. #509
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    oei, is dat recent foutgegaan? Ik vind het bij die laatste foto ook niet helemaal ongevaarlijk er uit zien....erg klein zo.
    Ik zou zo'n klein stukje gewoon met de bovenfrees doen : eerst sluit ik het altijd op tussen andere stukken met gelijke hoogte voor extra steun voor de zool van de frees (uiteraard hou ik ruimte voor de frees bij die extra stukjes). Het kleine stukje dan met dubbelzijdig plakband vastzetten en heel rustig frezen.
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  10. #510
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht

    Dat kunnen we zelf ook ;-))
    ehhh, En als je er 2 maakt, halveert dat de kosten?
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top