Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 64 EersteEerste ... 345671555 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 632
  1. #41

    Standaard

    Ik heb nu al een paar keer zelf fineer gemaakt van minder dan 1 mm dik, met de frees; van eiken en ceder. Weliswaar maar iets groter dan een headstock, maar als je het met kleine beetjes weghaalt, lijkt mij het wel te doen.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    chicken

    En nog een kleine schuurvondst. Ik heb hem voorzien van vers schuurpapier, dus hij is weer up en running. Een robo-sander, schuurrol/drum of wat dan ook.

    Gemaakt van een stuk vurenhout. Gaatje erin en een schroefdraad M6 er doorheen met wat volgringen en boutjes. Vervolgens het blok in de kolomboormachine gezet en met een rasp een en ander rond gemaakt en schuurpapier erop. In eerste instantie met dubbelzijdig tape, alleen dit liet los door de warmte die vrijkomt met het schuren. Gisteren heb ik er schuurpapier (korrol 24!!!) op gelijmd. Ik hoop dat dit beter blijft zitten.





    Ik heb ideëen voor een schuurstation. Binnenkort zal ik daar een schets van maken en posten.

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard prototpe voor een fineerschraper.

    Hieronder een fancy uitvoering voor een fineerschraper.
    hiermee heb ik de fineer voor randinleg en rozet geschraapt, soms tot 0,25 mm.
    Gemaakt uit resten populier-multiplex, maar zal binnenkort in dunner berk-multiplex gemaakt worden, en 90° gedraaid omdat het schraapsel bleef liggen voor het mes, zodat het bij een volgende doorhaal mee onder het fineer tussen het mes geraakte, waardoor het fineer vast geraakte.






  4. #44
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2005
    Locatie
    Voorthuizen
    Berichten
    817

    Standaard

    ik geloof niet dat ik begrijp hoe dit werkt.
    wil je het eens toelichten?

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    ik snap ongeveer hoe het werkt, maar waarom is het vlak schuin?
    no life without music

  6. #46

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pueblo Bekijk bericht
    ik snap ongeveer hoe het werkt, maar waarom is het vlak schuin?
    Ik schat in dat dat is om de afstand tot de schraper in te stellen.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Ok, even toelichting bij de fineerschraper.
    Als je randinleg op je gitaar plakt, en je gebruikt alleen de standaard dikte, wordt het allemaal nogal dood, hetzelfde, er zit niks 'spannends' in je gitaar. (mijn mening, maar vergelijk maar eens een handgemaakt instrument van een proffecioneel bouwer, en de instrumenten die aan de lopende band worden gemaakt.)

    Het is de bedoeling dat je het vel fineer in stroken snijdt, 10 cm langer dan de lengte die je nodig hebt, en om het gemakkelijk te maken +/- 1,5 a 2 cm breed.

    Daarna klem je het toestelletje in de bankvijs, of met een spanklem op de werkbank (zorg ook dat hetgeen waarop het toestel vaststaat zwaar genoeg is, een workmate trek je zo omver), en haal je die strook fineer tussen mes en schuine tafel.
    Doormiddel van het wieltje kan je de tafel voor en achteruit geleiden, waardoor de opening tussen tafel en mes groter of kleiner wordt.

    Het mes is onderaan vlak geslepen en vlijmscherp afgewet, is echt nodig, anders trek je het fineer kapot. maar de kant waar het mes vrij is, is een beetje schuin geslepen zodat het fineer er handig onder kan.

    Zo haal je heet fineer enkele malen onder het mes door: ook ondersteboven, achterstevoren en alle kanten waar iets af kan.

    En zo ga je dunner en dunner. esdoorn kan zo tot op 0,2 mm geschraapt worden, met de nodige voorzichtigheid.

    aaronstonebeat was dus juist.

    stijn

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    En nu een fotootje, ik hoop dat de close up groot genoeg is om wat te zien.

    Rozet en randinleg met esdoorn, palissander, noten en ebben.

    Het gitaartje is een kopie naar een instrument van louis panormo, een bouwer uit londen, midden 19e eeuw.


    stijn

    [IMG][/IMG]

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    chicken

    Bij deze mijn idee over het schuurstation. Ik heb een foto van de tekening gemaakt, maar dit is niet te zien. Dus een korte uitleg en een foto van de vorderingen.

    Het wordt een plateau met daarop een geleide. In het plateau zit een lager. Deze zorg ervoor dat de schuurtol niet kan gaan zwabberen. Wat ik wil gaan proberen te maken is een schuurtol die net als een volgfrees kan werken. Vandaar dat ik een deel van de tol iets kan laten zakken, zodat er gekozen kan worden. Met of zonder volggeleide.

    Hier het plateau met het lager.


    De bevestiging aan de boorkolom geschied door 4 bouten. Ik heb nog geen schuurtol gemaakt, maar dit is de opstelling met de als waar de tol aan vast komt te zitten.


  10. #50
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    En nu een fotootje, ik hoop dat de close up groot genoeg is om wat te zien.

    Rozet en randinleg met esdoorn, palissander, noten en ebben.

    Het gitaartje is een kopie naar een instrument van louis panormo, een bouwer uit londen, midden 19e eeuw.


    stijn

    [IMG][/IMG]
    schitterend!! en ook dat fineerschrapertje, respect.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top