Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 64 EersteEerste 12341252 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 632
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    chicken

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door superfly Bekijk bericht
    Dat is leuke lool Hedge. Ik zie nog eens een www.stewhedge.com ontstaan .
    Stewhedge... Die is orgineel. Maar even geduld, ik ben samen met GertGert serieus bezig met een website.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Hey,

    Wat m'n freesvlakbank betreft, dat is eigenlijk heel simpel.
    Ik heb daar een geplastificeerde spaanplaat plaat voor gebruikt doe ik nog had liggen. De breedte daarvan is dacht ik 40cm. Daarop heb ik hardhouten latten, dik ca. 15mm, breed ca 45-50mm, lang 80cm, geschroefd aan 3 zijden. Daardoor heb ik tussen de latten een ruimte van ca. 36-37cm over om een plank tussen te plaatsen, voor de gewone les pauls en stratbody's genoeg breedte, alleen voor een explorer of ander extreem puntig model heb je niet genoeg ruimte.

    Verder heb ik de frees gemonteerd op een soortgelijke geplastificeerde spaanplaat plank, breed 20cm, lang 80cm, gemonteerd. Je moet aan de onderkant wel 2 afstandhouders maken zodat de frees niet door de zijwanden heen schuurt.

    Met vriendelijke groet,

    Branko

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Hey,

    Ik vind nog wat tussen m'n foto's

    Deze spanhuls heb ik gemaakt voordat er een nederlandse gitaarbouwshop was die ze verkoopt. Ik heb een buisje aluminium Ø8mm, met een wandje van 1mm, gebruikt, dit houd in dat de binnendiameter 6mm is. Ik 2,5cm buis opgeboord met boortje Ø6,5mm en daarne met de ijzerzaag 1 zijde over de lengte doorgezaagd. Et Voila, een goed functionerende spanhuls:

    Foto's:



    En als laatste, mijn zelf gemaakte beveltool. Met rechte en chuine kant.
    Inmiddels een paar halzen mee gedaan en erg tevreden over!
    Foto:


    Met vriendelijke groet,

    Branko

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    chicken

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oknarb180 Bekijk bericht
    Hey,


    En als laatste, mijn zelf gemaakte beveltool. Met rechte en chuine kant.
    Inmiddels een paar halzen mee gedaan en erg tevreden over!
    Foto:


    Met vriendelijke groet,

    Branko
    Heel slim om er ook een rechte kant aan te hebben.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Wat een inventieve ideeën komen hier naar boven.
    Keep it going please, daar hebben we allemaal wat aan.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  6. #16

    Standaard

    Het volgende heb ik strik genomen niet zelf gemaakt, maar wel handig (toch voor m'n eigen doelen) geassembleerd.

    Gisteren zag ik voor 37,50 een freestafeltje in een bouwmarkt; die was dus voor mij. Ik had nog een frees van de aldi; doet het wel maar bijna alles eraan is crap: hij veert niet lekker soepel, de blokkering is heel slecht evenals de hoogte-instelling. Dus alles wat ik er vanaf kon schroeven en niet strikt noodzakelijk was, is er nu vanaf.

    Daarna moest eerst de aan-uitknop van de frees omzeild worden. Voor de veiligheid (met goede redenen) zijn die zo gemaakt dat de frees niet kan blijven draaien als je de knop loslaat; maar voor een freestafel is dat niks natuurlijk. Frees open, knop vervangen door een kroonsteentje, frees weer dicht en klaar (de tafel zelf heeft een eigen aan-uitknop).

    Toen moest de frees netjes gecentreerd in de tafel gehangen worden. Natuurlijk is ook de bevestiging daarvoor crap. Dus heb ik eerst van hardboard een plaat gemaakt die precies in de ovale uitsparing aan de onderkant van de tafel past en in die plaat weer een uitsparing waar de voet van de frees precies in past. Bevestigingsklauwen erop en die gaat nergens meer heen tijdens het frezen:



    Vervolgens moest ik een werkbaar systeem hebben om de frees in hoogte te verstellen. Zoals gezegd, het eigen fixeermechanisme was hopeloos op die frees. Gelukkig hebben we begin dit jaar een nieuwe keuken aangeschaft en heb ik nu een verzameling stelpoten die gebruikt worden om een aanrecht goed te zetten.
    Eerst heb ik de hele tafel op een stevige plank gemonteerd en aldus een nauwkeurig en betrouwbare hoogteregeling gemaakt:



    De stelpoot zit niet in het midden omdat de regeling voor het toerental bovenop (nu onderop) de frees zit.

    Na dit alles steekt een freesbitje aldus boven de tafel uit:



    Nu moet ik alleen nog een voorzieninkje bouwen dat het mogelijk maakt ruimtes voor binding te frezen. Tot die tijd is dit mijn freestafeltje (zonder geleider bovenop). Ik ben er reuze mee in m'n schik, wou alleen dat ik het een paar weken eerder had gedaan; dat had me een bak werk gescheeld

    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    chicken

    Vandaag de schuur opgeruimd en daar kwam ik nog een leuke tool tegen. Een dikte meter. Kost geen drol en is erg prettig om mee te werken bij het op dikte maken van het bovenblad.



    Laatst gewijzigd door Hedge; 5 november 2008 om 23:33

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Het volgende heb ik strik genomen niet zelf gemaakt, maar wel handig (toch voor m'n eigen doelen) geassembleerd.

    Gisteren zag ik voor 37,50 een freestafeltje in een bouwmarkt; die was dus voor mij. Ik had nog een frees van de aldi; doet het wel maar bijna alles eraan is crap: hij veert niet lekker soepel, de blokkering is heel slecht evenals de hoogte-instelling. Dus alles wat ik er vanaf kon schroeven en niet strikt noodzakelijk was, is er nu vanaf.

    Daarna moest eerst de aan-uitknop van de frees omzeild worden. Voor de veiligheid (met goede redenen) zijn die zo gemaakt dat de frees niet kan blijven draaien als je de knop loslaat; maar voor een freestafel is dat niks natuurlijk. Frees open, knop vervangen door een kroonsteentje, frees weer dicht en klaar (de tafel zelf heeft een eigen aan-uitknop).

    Toen moest de frees netjes gecentreerd in de tafel gehangen worden. Natuurlijk is ook de bevestiging daarvoor crap. Dus heb ik eerst van hardboard een plaat gemaakt die precies in de ovale uitsparing aan de onderkant van de tafel past en in die plaat weer een uitsparing waar de voet van de frees precies in past. Bevestigingsklauwen erop en die gaat nergens meer heen tijdens het frezen:



    Vervolgens moest ik een werkbaar systeem hebben om de frees in hoogte te verstellen. Zoals gezegd, het eigen fixeermechanisme was hopeloos op die frees. Gelukkig hebben we begin dit jaar een nieuwe keuken aangeschaft en heb ik nu een verzameling stelpoten die gebruikt worden om een aanrecht goed te zetten.
    Eerst heb ik de hele tafel op een stevige plank gemonteerd en aldus een nauwkeurig en betrouwbare hoogteregeling gemaakt:



    De stelpoot zit niet in het midden omdat de regeling voor het toerental bovenop (nu onderop) de frees zit.

    Na dit alles steekt een freesbitje aldus boven de tafel uit:



    Nu moet ik alleen nog een voorzieninkje bouwen dat het mogelijk maakt ruimtes voor binding te frezen. Tot die tijd is dit mijn freestafeltje (zonder geleider bovenop). Ik ben er reuze mee in m'n schik, wou alleen dat ik het een paar weken eerder had gedaan; dat had me een bak werk gescheeld


    Hey,

    Ziet er netjes uit hoor!
    DENK JE WEL OM JE VINGERS MET ZO'N FREES!
    Er zit tenslotte geen afdekkapje of iets op.

    vr.gr.

    Branko

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2007
    Locatie
    sprookjesbos
    Berichten
    201

    Standaard

    ha mensen,
    prachtig al die iedeën!
    keep going
    vr gr flappie
    RED EEN BOOM, EET EEN BEVER!!!
    wist je dat een hazelmuis een winterslaap van 8 á 9 maanden houdt?
    Het verschil tussen gek en geniaal is het succes.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hedge Bekijk bericht
    Vandaag de schuur opgeruimd en daar kwam ik nog een leuke tool tegen. Een dikte meter. Kost geen drol en is erg prettig om mee te werken bij het op dikte maken van het bovenblad.
    ziet er leuk uit, charlotte had zo iets gemaakt maar dan met een figuurzaag denk ik
    no life without music

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top