Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 11 van 64 EersteEerste ... 9101112132161 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 101 t/m 110 van 632
  1. #101
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2005
    Locatie
    Voorthuizen
    Berichten
    817

    Standaard

    leg die nog eens uit als je wilt?

  2. #102
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Vandaag een geweldige ontdekking gedaan, waarschijnlijk bestaat het al, maar ik vond het toch een geweldige ingeving:

    Voor het lijmen van een binding rond een toets, misschien gaat het zelfs rond een toets die reeds gelijmd is op de hals.

    Ik heb het gebruikt om een ebben toets te verbreden (5-string bas toetsen zijn niet direct in de handel verkrijgbaar, blijkbaar...)



    Men neme een oude fiets binnenband, men knippe er enkele stukjes af, et voila: spanriempjes.

    P.s. hoe breder hoe strakker (uit ondervinding)

    'as cheap as hell' en je moet er niet zuinig om zijn.


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  3. #103
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2003
    Locatie
    deurne/ meijel
    Berichten
    695

    Standaard

    Ik heb een supertip nu we het over binnenbanden hebben! Beter nog dan de rubber banden die je bij stewmac en zo kunt bestellen werken LATEX binnenbanden. Ben ook een redelijk fanatiek wielrenner en ik rij met deze binnenbanden en het verschil met gewone banden is dat deze super elastisch zijn (denk aan het andere veelgebruikte latex ..) Ik gebruik ze dan ook veelvuldig bij reparatie en bouw van de gitaar. Helaas zijn ze heel duur (10 euro voor een binnenbandje) maar dat geeft niet als je ze van de fietsenmaker krijgt als ze lek zijn en hij ze anders toch weggooit. Probeer maar eens!

  4. #104
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    De randinleg lijmbak.

    Dit kan je eigenlijk voor allerlei klijne dingetjes gebruiken, ik lijm er o.a. ook de onderdelen voor m'n rozette mee. (in lenges, die ik erna in stukjes zaag).





    Met een hete luchtblazer warm je de plank en de zijkant op.

    De spieën klem je vast met een mussebek, of waterpomp tang.

    s


    p.s. die latex banden ga ik toch ook eens vragen bij m'n fietsenhandelaar.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  5. #105
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2003
    Locatie
    deurne/ meijel
    Berichten
    695

    Standaard

    Stijn ik snap het niet helemaal maar dat is misschien omdat ik de foto´s niet kan zien. Zou je ze nog eens kunnen plaatsen en proberen uit te leggen hoe het precies werkt? thx

  6. #106
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    hm, strange...
    Die foto's staan gewoon op photobucket, en alle andere foto's zijn wel zichtbaar.

    Het is eigenlijk een soort bak om lange fineer stroken aan elkaar te lijmen, vb voor randinleg en onderdelen voor de rozette. (kijk eens bij de bouw van de rozette van m'n fleta gitaar, misschien kan je daar de foto's wel zien.)

    in plaats van die fineertjes met honderd en een klemmen tegenelkaar te klemmen, kan je met zo'n bak de fineertjes tussen 2 verwarmde latten (als je met huidenlijm werkt) klemmen, d.m.v. spieën.

    2 spieën die telkens met de punt in de andere richting wijzen, worden breder als je ze over elkaar schuift. Zo kan je dingen klemmen.

    Ik hoop dat dit wat helpt.


    s

    p.s. i dat deurne tegen antwerpen, of is er in nederland ook ergens een deurne? Dan moet je het maar eens in real life komen bekijken
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  7. #107
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2003
    Locatie
    deurne/ meijel
    Berichten
    695

    Standaard

    Nou waren de foto's wel zichtbaar, meteen 100 procent duidelijk. Bedankt Stijn

  8. #108
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.107

    Standaard

    Hi,
    Vandaag bij Beqwaam in Baarn een freestafel gebouwd.
    Al een tijdje was ik mezelf aan het beloven dat ik eigenlijk
    een freestafel nodig heb. Uit de hand gaat nu eenmaal niet alles
    even makkelijk. De exemplaren in de winkel zijn me of te
    duur of te gammel. Dus deze kwam me direct sympathiek voor: Omdat je
    je eigen bovenfrees er (zeer snel, 30 sec.) in kan hangen. En er een
    lollig krikje voor de hoogte instelling in zit (werkt perfect).



    Voor de liefhebber hier een YouTube filmpje hoe het plaatsen van de frees werkt.

    Wim
    Laatst gewijzigd door superfly; 16 juni 2009 om 23:32
    Gitaarbouwersmeeting 6 april 2024 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

  9. #109

  10. #110
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Wellicht bestaat mijn "uitvinding" al wel maar ik heb het zelf nog nergens kunnen vinden.

    Ik was op zoek naar een manier om houten dots voor een inlay te kunnen maken en de oplossing is relatief simpel.

    Een stukje buis met de gewenste binnendiameter (in dit geval een stukje gegalvaniseerde buis van de cv) dient als basis.
    Aan de buitenkant heb ik het aan één einde zo dun geslepen dat het redelijk scherp is.



    Misschien is het hier duidelijker te zien



    Dit stuk buis vormt de "boor" voor de kolomboormachine. Een strook hout eronder en voorzichtig de buis in het hout boren / snijden. In het voorbeeld hieronder heb ik een strook teak van 3 mm dik gebruikt. Het is wel van belang om ervoor te zorgen dat de binnenkant goed glad is. Je kunt een rond stukje metaal gebruiken om de dots weer uit de buis te duwen.

    Je krijgt zo perfect ronde dots



    Ik heb het zelf alleen met hout geprobeerd maar wellicht wil het ook met andere materialen (op eigen risico )
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top