Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard Zomaar even een vraagje

    Weet iemand of er een nette Nederlandse naam is voor een fret tang nipper? Zo'n tang waarmee je de onderkant (inderdaad, ook: tang) van fretdraad afknabbelt?

    Ik heb op één plek de naam frettangtang gevonden, maar zou er nog een iets minder "kijk mij eens lollig zijn" naam bestaan? (Ik moet steeds denken aan dat liedje: "Als ik twee maal met mijn fret tang tang...")

    Waarschijnlijk bestaat er geen officiële Nederlandse benaming voor, omdat de meeste geïnteresseerden toch zo internationaal op internet ronddolen dat je voor het gemak alles in het Engels zegt, maar je weet nooit...
    Laatst gewijzigd door Woml; 11 augustus 2023 om 16:02
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Locatie
    Zuidhollandse eilanden
    Berichten
    178

    Standaard

    De versie die ik heb van Stewmac lijkt het meest op een knabbeltang die gebruikt wordt om dunne plaat te knippen


    Wellicht worden die op aanvraag aangepast om de tang van de frets te knippen

  3. #3

    Standaard

    Ik zou zeggen: neem contact op met de dikke “Van Dale”.

    Die legde mij decenia geleden uit dat als er geen Nederlands woord voor is dat je die zelf kan verzinnen en als die maar genoeg gebruikt wordt vanzelf opgenomen wordt in de dikke Van Dale.

    Dus wat weerhoud je om het voortaan fretdraad-kniptang of fretdraadafkorttang te noemen?

    Fretdraadknabbelaar?

    Ik denk dat je er een “wedstrijd” van moet maken: wie verzint de naam en krijgt hem in de dikke

    p.s.
    Geen flauw idee wat die tang zou moeten doen dus ik verzin maar een naam.
    Soms worden uitvindingen vernoemd naar de uitvinder

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Er zijn er die doen het met een dremel (clone)

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    Er zijn er die doen het met een dremel (clone)
    Ik heb een soort van radiusblok met een wat dikkere goot waar de fret net in past en een groef voor een vijl. Dat werkt ook prima.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    147-c Guitars

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    Wat is er dan mis met de benaming fret tang? Een tang kan je bij voorbaat,mits de juiste mee knippen.Waarom dan iets anders verzinnen? iedereen die iets met Frets doet weet wat een Frettang is?
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan jansen Bekijk bericht
    Wat is er dan mis met de benaming fret tang? Een tang kan je bij voorbaat,mits de juiste mee knippen.
    Omdat het volgens mij niet over het gereedschap zelf ging, maar over de benaming van het gedeelte van de fret dat in het Engels als "tang" wordt aangeduid.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Dat ja. Hoe maak je onderscheid tussen de frettang waarmee je (bijvoorbeeld) fretdraad boller of platter kunt buigen, de frettang waarmee je de tang (en is dáár eigenlijk een goeie vertaling voor?) van de fret een beetje dikker of dunner kunt smokkelen, of de frettang waarmee je de tang van de fret een stukje afsnoept?

    Ik heb ze niet allemaal, daar niet van, maar mij werd gevraagd om een bijdrage aan een pubquiz voor een vakantieactiviteit. Ik zat dus te denken aan een handjevol obscure tangen, met een handjevol namen, en zoek maar uit welke bij welke hoort. Ik wil natuurlijk niet de allersimpelste soorten (nijptang, platbek-, spitsbek, etc.) maar ik heb bijvoorbeeld nog wel een striptang, een paralleltang, een schenentang, en ik dacht dus ook aan deze. Maar dan moet hij wel een fatsoenlijke naam hebben. Frettang[knip]tang zal het misschien maar moeten worden, of iets in die richting...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Google vertaalt "tang" ook als zweempje, dus wellicht een Fretzweemkniptang?
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top