Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 59 van 64 EersteEerste ... 9495758596061 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 581 t/m 590 van 632
  1. #581
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Een zelfbouw cycloon voor de stofafzuiging.. Een zgn. Thien baffle.. En hij werkt! Belachelijk makkelijk te maken overigens..




  2. #582
    Junior Member
    Geregistreerd
    31 januari 2015
    Locatie
    it heidenskip
    Berichten
    2

    Standaard

    school project samen met een electro student

    ik had snel even een gitaar getekend in solidworks als test stukje.
    materiaal is gewoon vuren helaas

  3. #583
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.107

    Standaard

    Misschien al eens ontdekt maar met een stuk isolatie schuim voor cv-pijp heb je een pracht hulpje voor het schuren van de cutaway en dergelijke vormen.

    Laatst gewijzigd door superfly; 3 april 2015 om 20:18
    Gitaarbouwersmeeting 6 april 2024 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

  4. #584
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard

    In de basis al eens langsgekomen maar ik zag nergens een goede beschrijving met plaatjes dus bij deze:

    Topkamvijl / zaag gemaakt van voelermaatje.

    Ik heb het eerst geprobeerd met de dremel maar dat werkte echt voor geen meter dus heb ik het zo opgelost:

    Nodig: Voelermaatje van de lokale bouwmarkt +/- 5 euro, iets om te klemmen zoals een kleine bankschroef, een ijzerzaagje en een blokje hout/plastic.


    Alles netjes vastklemmen:


    Blokje erop houden om de zaag te geleiden:


    Blokje telkens een stukje opschuiven en zagen maar:


    En na een paar minuten heb je zoiets. Jaja, het kan veel netter en die zooi aan de linkerkant was de dremel


    Snel, simpel en goedkoop een hoop vijlen:


    Let op dat ze op deze manier erg scherp zijn en dus erg hard door je topkam heen gaan. Maar met een beetje finesse werken deze uitstekend.
    Wil je ze botter kun je ze altijd nog even met een fijn vijltje bewerken om ze wat botter te maken.

  5. #585
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik zou wat meer tandjes doen. en mijn ervaring is dat het het netter gaat met een dremel slijpschijfje. kan je ook driehoekjes mee slijpen en dat zaagt pak efficiënter;

  6. #586
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ik zou wat meer tandjes doen. en mijn ervaring is dat het het netter gaat met een dremel slijpschijfje. kan je ook driehoekjes mee slijpen en dat zaagt pak efficiënter;
    Ik heb het eerst met wat dremelschijfjes geprobeert op dit setje en op een ander setje maar ik kreeg er geen mooie tandjes mee. Daarom ben ik met de ijzerzaag aan de slag gegaan.
    Deze set heb ik de afgelopen weken gebruikt op topkammen van plastic, been en graphite en door de haakse hoeken op de "tanden" kreeg ik heel mooie gleuven. En ik beweeg de vijl nooit meer dan een centimetertje ofzo heen en weer dus dit zijn voor mij genoeg tandjes.

    Maar iedereen mag ze natuurlijk maken zoals ze zelf willen, misschien dat ik op de andere kant nog wat fijnere/botte tandjes ga maken.
    Als iemand foto's heeft van vijltjes die met een dremel gemaakt zijn zie ik die graag om ze te kunnen vergelijken.

  7. #587
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    deze gebruikte ik vroeger. ondertussen gebruik ik die japanse fretslot zaagjes. vrij kostelijk maar is het waard. mooie perfect holle sleuf die aansluit op de snaar, moeijlijk klaar te krijgen met voelermaten.

  8. #588
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard

    Zo'n fijne tandjes kreeg ik dus niet met de dremelschijfjes die ik heb. Er zit zo wel een hoop hoogteverschil tussen de tandjes, lijkt me lastiger om een mooie vlakke gleuf mee te maken.

    Ik ga in de toekomst ook langzaamaan mijn doehetzelf gereedschap vervangen voor beter spul waar nodig. Tot die tijd lukt alles nog met wat ik heb gemaakt/gevonden.

  9. #589

    Standaard

    Heeft er iemand een speciale tool om de schroefgaten in de tremolo cavity te boren?
    Of een idee ervoor? Zit haast te denken aan een soort van electrische tandenborstel met een boorkop ipv borstels.

  10. #590
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R.J Bekijk bericht
    Heeft er iemand een speciale tool om de schroefgaten in de tremolo cavity te boren?
    Of een idee ervoor? Zit haast te denken aan een soort van electrische tandenborstel met een boorkop ipv borstels.
    Je bedoeld om de twee gaten te boren voor de veerklem?

    Die worden meestal met een heel lange boor geboord om de juiste hoek te kunnen maken zonder de body te raken met je boor. Beetje zonde ja om voor twee gaten een losse boor te gaan halen. Maar dat is wel goedkoper dan een haakse boorkop

    En je wilt ze wel netjes boren want er komt toch wel wat kracht op die schroeven te staan.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top