Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 6 EersteEerste ... 3456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 60
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juni 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.573

    Standaard

    Ik kom met mijn muziek-PC's nooit op internet en heb dus ook nooit viri. Verder loopt de boel ook nooit vast ofzo, ik heb het spul wel flink getweaked, alle onzin en onnodigheden er af gehaald, maar dat lijkt me voor een muziek PC standaard.

    De discussie over de kwaliteit van het geluid lijkt me heilloos, wie de magische krachten van de buizenamp in zijn geluid terug hoort moet dan maar niet aan de modelering gaan, lijkt me. Gelukkig hoef ik die modeling-troep niet te verkopen en kan ik zelf uitmaken wat ik gebruik

  2. #42
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.726

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rick trodat Bekijk bericht
    Goed nog een keertje:

    Overdrive klinkt naar mijn mening altijd beter met buizen, dan transistor.
    Speakers van een gitaarversterker hebben een bredere geluidsbreedte, omdat ze gericht zijn op het maken van één geluid. muziek speakers zijn gericht om meer te kunnen, bas, zang, gitaar enz. Verschillende sounds. Hierdoor klinkt het minder mooi, dan rechtstreeks uit de versterkers afzonderlijk. Ook over een Pa, pa is onvermijdelijk maar goed, is er signaalverlies doordat deze speakers voor een ander doeleinde zijn dan bijvoorbeeld gitaarspeakers. Dit is een feit. Het zal echter bijna niet hoorbaar zijn, Maar dat maakt dat een live band beter klinkt dan de cd. Maar ook hier zit weer de factor cd, ook deze heeft invloed op de sound. Het bestand is namelijk verkleind en daardoor klinkt het mooier life, dan over de muziekversterker versterker.
    Een gitaarspeaker is een onderdeel van het totaalgeluid, gitaarspeakers als de Celestion zijn verre van recht en kleuren dus als een kleurdoos. Zet eens een hi fi speaker op je gitaaramp en je gelooft je eigen oren niet meer.

    PA speakers zijn ontworpen om in een beperkt toongebied zo hard mogelijk te gaan.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  3. #43
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juni 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.573

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Een gitaarspeaker is een onderdeel van het totaalgeluid, gitaarspeakers als de Celestion zijn verre van recht en kleuren dus als een kleurdoos. Zet eens een hi fi speaker op je gitaaramp en je gelooft je eigen oren niet meer.

    PA speakers zijn ontworpen om in een beperkt toongebied zo hard mogelijk te gaan.
    In een artikel dat ik hier laatst over las wordt het verschil beschreven als geluid-makend versus geluid-reproducerend. Een gitaarspeaker maakt een eigen geluid, en daar speelt nog een hele rits aan complicerende factoren een rol, denk aan resonantie, demping, conus breakup etc., daardoor die gitaarspeaker (icm de cab natuurlijk) een heel eigen geluid maakt. Een PA-speaker reproduceert alleen het ingevoerde geluid zo natuurgetrouw mogelijk en heeft (als het goed is) dus geen eigen geluid.

    Een modeler emuleert een gitaarcab en microfoon en probeert dus dat eigen geluid van die gitaarspeaker zo goed mogelijk na te bootsen. De PA versterkt dat alleen maar, ook weer zo goed mogelijk. Of dat nou een gemodeleerd geluid of een 'echt' geluid is, dat maakt vanaf de mengtafel natuurlijk niks meer uit.

    Hoe goed het gemodeleerde geluid is, is een kwestie van smaak. De tijd dat een modeler vooral zo veel mogelijk op een orgineel moest lijken is wel zo'n beetje voorbij, goede modellen hebben een echt eigen geluid, wat je in geen enkele 'echte' amp vind. Ik ben zelf bijv. nogal verslingerd aan de Line6 Insane, een gemodeleerd geluid waar gewoon geen orgineel van bestaat, puut synthetisch. En ook sommige geluiden die ik met GR3 maak bestaan in het echt gewoon helemaal niet. Soms beschrijven mensen dat geluid ook als synthetisch, maar waarom dat relevant is snap ik eigenlijk niet, de tijd dat we plastic zo veel mogelijk op leer moesten laten lijken, en nylon op zijde ligt ook al weer een tijdje achter ons

  4. #44

    Thumbs up

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rjong999 Bekijk bericht
    Soms beschrijven mensen dat geluid ook als synthetisch, maar waarom dat relevant is snap ik eigenlijk niet, de tijd dat we plastic zo veel mogelijk op leer moesten laten lijken, en nylon op zijde ligt ook al weer een tijdje achter ons
    Mooie vergelijking. Dat is ook de kracht van het digitale versterker domein; iets maken wat niet bestaat en niet te reproduceren is met een buizenbak.

  5. #45
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.726

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erwin_ve Bekijk bericht
    Mooie vergelijking. Dat is ook de kracht van het digitale versterker domein; iets maken wat niet bestaat en niet te reproduceren is met een buizenbak.
    Dat vind ik nou mooi! Maar ergens heb ik het gevoel dat het de omgekeerde wereld is. Vorig jaar kreeg ik een bandje op bezoek met de papa's en mama's en een van de papa's vertelde vol trots dat zoonlief een nieuwe Line 6 top had die toch zo geweldig klonk. Toen heb ik hem een SG in zijn handen gedrukt en de JCM800 even laten blazen.

    En toen ze kwamen opnemen had zoonlief de Line 6 niet meer, ingeruild op een Marshall met vuurflessen.

    Is puur een kwestie van smaak hoor. Het geluid van een modeler is niet te reproduceren op een buizenbak, dat heb je goed door, maar andersom is dit ook zeker het geval en dat is nou weer jammer.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  6. #46

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Dat vind ik nou mooi! Maar ergens heb ik het gevoel dat het de omgekeerde wereld is. Vorig jaar kreeg ik een bandje op bezoek met de papa's en mama's en een van de papa's vertelde vol trots dat zoonlief een nieuwe Line 6 top had die toch zo geweldig klonk. Toen heb ik hem een SG in zijn handen gedrukt en de JCM800 even laten blazen.

    En toen ze kwamen opnemen had zoonlief de Line 6 niet meer, ingeruild op een Marshall met vuurflessen.

    Is puur een kwestie van smaak hoor. Het geluid van een modeler is niet te reproduceren op een buizenbak, dat heb je goed door, maar andersom is dit ook zeker het geval en dat is nou weer jammer.
    Han; helemaal correct. Dat is ook de reden dat ik nog steeds met 50kg aan zooi rondsjouw. Buizenzooi wel te verstaan...

  7. #47
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.711

    Standaard

    Ook al neigt de discussie steeds weer naar de buizen vs modeling en is dat enigszins logisch gezien de positionering van de meeste modeling-zooi... wel mooi om te zien dat de gedachte van modeling als op zichzelf staand gebied nu ook iets meer naar voren komt.

  8. #48
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.726

    Standaard

    Je zag hetzelfde gebeuren op de pro forums tav digitaal versus analoog. Die discussies zijn zo goed als klaar en je ziet nu mensen komen die helemaal niet bekend zijn met analoge opnamespullen en die wereld gaan ontdekken.

    En discussie over modelling versus buizentechniek is kansloos en zinloos, beide technieken hebben hun voor en nadelen en wat je mooier vindt bepaal je zelf.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  9. #49
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juni 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.573

    Standaard

    waarbij ik dan nog wel op wil merken dat modeling op zich nog wel een flinke weg te gaan heeft, zeker als je op zoek bent naar een geluid dat erg verwant is aan een klassiek buizen geluid. Sommige geluiden uit mijn buizenamps zijn met modeling gewoon (nog ?) niet te maken, en dat zou toch wel praktisch zijn.

    Tegelijkertijd moet je denk ik ook een beetje realistisch in je denken blijven. Ik kan natuurlijk voor ieder wissewasje een ander gitaargeluid gaan bedenken, en dan met een enorm uitgebreide modeler of met een 20HE rack met preamps op stap gaan. Maar het kan natuurlijk ook gewoon met een stuk of 3, 4 goede geluiden, en dat kan ook best wel een hybride oplossing zijn, met bijv. voor sommige sounds een hardware amp en voor sommige een software amp.
    In de effectenrace heeft modeling het bij mij trouwens wel definitief gewonnen, ik geloof dat ik alles qua effecten wel uit software kan halen.

  10. #50
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.711

    Standaard

    Ik ga me niet in een modeling vs buizen discussie laten verleiden.
    ...
    Ik ga me niet in een modeling vs buizen discussie laten verleiden.
    ...
    Ik ga me niet in een modeling vs buizen discussie laten verleiden.
    ...
    Ik ga me niet in een modeling vs buizen discussie laten verleiden.
    ...
    Ik ga me niet...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top