Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 60
  1. #1

    Music Modelling versterker live

    Afgelopen zaterdag was ik bij een concert van Neal Morse(prog-rock) in de Boerderij te Zoetermeer.
    Ik had mij verheugd op een stevig avondje en genieten van de gitarist over een Mesa triple rectifier.
    Tot mijn verrrassing stond er echter een Mac laptop met guitar rig ipv een Mesa.
    Eerst dacht ik; dit is het einde van de gitaarbeschaving Het gitaargeluid was verrassend goed.
    De hele band speelde met een Aviom monitoring systeem waarbij elk bandlid zijn eigen mix kon maken met in-ears.

    Ik houd zelf absoluut niet van modelling op het podium, maar met zo'n monitoring systeem denk ik dat we dat in de toekomst een stuk vaker gaan zien.
    Shoot!

  2. #2

    Standaard

    Voor mij is er maar één criterium als ik sta te luisteren: hoe klinkt het.

    Mike Holmes van IQ (ook al prog) speelt al jaren direct uit zijn effecten naar de PA zonder versterker op het podium. Ik mag het zelf ook graag doen trouwens ...

  3. #3

    Standaard

    Het lijkt me wel praktisch deze methode.
    Zelf gebruik ik vaak alleen acoustic xciter direct op PA (dat kan alleen bij een clean geluid uiteraard). Scheelt een hoop gesjouw met versterkers.
    Het klinkt niet altijd beter, zo vind ik het gitaargeluid van Jan Akkerman vroeger veel beter.
    In de tijd van Brainbox en Focus had hij een mooi geluid, tegenwoordig gebruikt hij ook van die electronica voor z'n geluid.
    Zit daar continu aan te draaien en meestal niet erg mooi.
    Ik zou tegen Jan willen zeggen gebruik liever die ouderwetse gitaarversterker.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juni 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.573

    Standaard

    Há ! Dus ik ben niet de enige gek, met een laptopje met Guitar Rig !

    Mijn broertje speelde vorige maand in de HMH, met een macje met GR3, en de aanwezige geluidsmensen stonden er van te kijken, supergeluid, superswitchen, integrtatie met midi loops en video, en dat alles vanaf je Voodoo Ground Control. Ik zeg je software modelling is de toekomst!

    Ik ga volgende week voor het eerst live met mijn laptopje, TonePort GX en GR3. In de oefenruimte klinkt het heel goed, ben benieuwd of XP SP2 het een heel optreden blijft doen

  5. #5

    Standaard

    Moddeling klinkt zeker goed, totdat je een buizen ertegenover zet. Op één of andere manier springt de gitaar er dan beter uit.

  6. #6
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Ik zie weer een discussie aankomen: buizen versus modelling.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juni 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.573

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Ik zie weer een discussie aankomen: buizen versus modelling.
    Tja.

    Maar...is dat erg ? Ik heb er inmiddels wel mee leren leven dat mensen die nog nooit van z'n leven een goede buizenamp gehad hebben beweren dat het 10 keer beter klinkt dan modelling (of juist het tegenovergestelde).

    Ikzelve verheug mij in het bezit van een vrij ruimte collectie buizenamps, die ook allemaal prachtig klinken, maar die wel allemaal wat nadeeltjes hebben. Met GR3 heb je die nadelen niet, en je krijgt weer wat extra mogelijkheden. Het klinkt niet precies hetzelfde, en wat je beter vindt is een kwestie van smaak, niet een kwestie van kwaliteit. Lastig dus om objectieve uitspraken over te doen (hoewel er ook weer veel mensen zijn die daar toaal geen moeite mee lijken te hebben )

    Dus dan maar liever wat kijken naar feiten ? Feit is dat software niet slijt, weinig kost, veel meer schakelmogelijkheden biedt en veel meer smaken biedt. Of jouw smaak daar bij zit is natuurlijk nooit zeker, maar als je eerlijk bent denk ik dat je er altijd wel iets lekkers kunt vinden. Misschien ook niet, dan is het dus niks voor jou. Gelukkig staat de software technologie (itt de buizentechnologie) niet stil, dus waarschijnlijk is het volgende maand al weer beter geworden.

    Mijn broertje treed veel op, zowel solo als met zijn band of orkest, en ik heb 'm sinds een maand of wat helemaal enthousiast voor de software gekregen (hij was al een enthousiast software gebuiker maar had nog veel vertrouwen in zijn oude voxje, dat hij bij optredens meesleepte. Voor zijn theaterprogramma van volgend jaar is het dus een macbook met GR3 geworden. Gewoon omdat het veelzijdiger is, en het scheelt toch weer een kast om mee te slepen. Kun je je natuurlijk afvragen of een mooie buizenamp niet beter klinkt, maar hij denkt dus van niet. Ik denk ook van niet. Neal Morse denkt ook van niet. Wie het anders ziet moet vooral met z'n full stack in de achterbak blijven rondslepen

  8. #8
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Maar het oog wil ook wat Rob.







    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juni 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.573

    Standaard

    Whahahaha! Dat klopt, Han, en leuk dat je dat zegt. Want daar hadden we het ook over gehad, en nu wil het toeval (ik klap wat uit de school, maar á la...) hij heeft vier heule grote plasma's op het podium staan, de grootste panasonics die nog redelijkerwijs te verplaatsen zijn, en één van de images is een full stack marshall, dus dan staan er vier stacks terwijl hij GR3 naar een mooie marshall full stack emulatie switched. Het ziet er übercool uit...ja, het oog wil ook wat...

    (het is wel een beetje als de warmte van een open haard op je laptop )

  10. #10
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Modeling is gewoon best goed voor bepaalde toepassingen. En live heeft 't natuurlijk 't voordeel dat 't geen reet hoeft te wegen .

    Je bent live wel nog iets afhankelijker van de geluidsman want je hebt niet meer je amp als monitor. Dus dat die lui een speciaal monitor-systeem hebben, snap ik wel.
    Als ik 't zelf mag regelen bij 't bandje waar ik sinds een tijdje eigenlijk alleen nog maar een pod gebruik, lukt 't prima en als we een goede geluidsman treffen, moet ik zeggen dat hij EN ik heel blij zijn met modeling. Een voordeel is zelfs dat je juist niet die amp als monitor hebt en daardoor veel meer met geluidsman MOET communiceren.

    Alleen is 't dus echt een ramp als je een geluidsman treft waarmee je toevallig net ff niets kan.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top