Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Freesbak

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2005
    Locatie
    Voorthuizen
    Berichten
    817

    Standaard Freesbak

    Het weegt bijna 10 kilo en je kunt er zwaluwstaartverbindingen mee frezen in zowel hals als body..

    Zie hier de eerste foto's van prototype #1, de freeskast die ik samen met Hedge heb gebouwd. De body wordt op een bodemplaat bevestigd, zie foto 3. Zowel de body zelf, als de bodemplaat is in alle richtingen verstelbaar. Ook de freesplaat (klep) is in een hoek verstelbaar.

    Over de eerste testritten zijn we redelijk enthousiast, morgen ga ik een eerste echte body uitfrezen... foto's volgen!






  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.087

    Standaard

    Ik vind hem heel interesant maar zou je kunnen laten zien hoe het werkt?
    Het ziet er imposant uit maar als je bij die foto's gevraagd zou hebben om te raden wat het was zou ik gokken op een konijnehok... Is overigens niet zo lullig bedoelt als het klinkt maar ik snap er niks van terwijl het vast een geweldig ding zal zijn.
    Not necessarily stoned..but beautiful...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    chicken

    Een konijnenhok... Tot die conclusie waren wij ook al zo'n beetje gekomen.

    Aan de bak zijn we begonnen omdat we het totaal niet zagen zitten een goede zwaluwstaart te frezen in de klankkast. De belangrijkste functie van de kist is dat de body echt strak geklemd zit en dat er nog mee gemanouvreerd kan worden.
    Op de top zitten twee linealen en een gat. De body zit zo voor het gat dat de plek waar de zwaluwstaart moet komen. Door een geleide te bevestigen op de top (linealen zijn bruikbaar als referentie punt wordt het frezen mogelijk.
    De hals kan er ook in gezet worden. Dit is zichtbaar in het bouwverschag van NR3.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.087

    Standaard

    Ah, ik snap het (denk ik), eigenlijk best een geniaal ding!!!
    Bedankt voor de uitleg.
    Not necessarily stoned..but beautiful...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    chicken

    Ik weet dat GertGert gisteren de bak gebruikt heeft. Weet niet of er foto's van zijn. Maar anders volgen deze binnenkort. Ik verwacht binnen een paar weken namelijk weer een verbinding te gaan maken

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2005
    Locatie
    Voorthuizen
    Berichten
    817

    Standaard

    bij deze de foto's, het is aardig gelukt voor de eerste keer.




  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Hey Jonges,

    Zlef gemaakt gereedschap blijf ik tijd interessant vinden. Het mooie is dat het gewenste resultaat met een relatief goedkope constructie kan worden gemaakt, chapeau!
    Ik heb verder geen verstand van bouwen van akkoestische gitaren, maar de zwaluwstaart verbinding lijkt er netjes en strak uit te zien op de foto.

    Top hoor!

    vr.gr.

    Branko

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik vind een gewone recht lijmverbinding frezen al moeilijk, laat staan zoiets met schuine kanten. lijkt me super dat jullie dit resultaat bekomen met zelfgemaakt hulpmiddel!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.215

    Standaard

    Wat ik er niet voor over zou hebben om af en toe weer gebruik te mogen maken van de werkplaats van mijn bouwkunde opleiding... maar nee, het blijft assembleren als je in een duplex bovenwoning woont

    Mooi konijnenhok, kom er maar eens op.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    chicken

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oknarb180 Bekijk bericht
    Hey Jonges,

    Zlef gemaakt gereedschap blijf ik tijd interessant vinden. Het mooie is dat het gewenste resultaat met een relatief goedkope constructie kan worden gemaakt, chapeau!
    Ik heb verder geen verstand van bouwen van akkoestische gitaren, maar de zwaluwstaart verbinding lijkt er netjes en strak uit te zien op de foto.

    Top hoor!

    vr.gr.

    Branko
    Het gereedschap maken vind ik bijna net zo leuk als het bouwen. Het is jammer dat we het niet iets beter verzamelen op het forum. Er staan verspreid erg veel goede ideëen op.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top