Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 27
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Misschien een goedkope PA icm met een weinig ervaren geluidsman?
    Is tenminste mijn ervaring met spelen in een kerk

    Ik weet niet hoe de vorm van de zaal is, maar over het algemeen worden de stoelen in de zaal ten opzichte van het podium vrij breed opgesteld. Als je alleen je amp gebruikt heb je weinig spreiding en hoort het midden van de zaal je te goed terwijl de mensen aan de zijkant je slecht horen. Kun je oplossen door het jonge volk in het midden neer te zetten en de oudjes aan de zijkant, maar zo werkt t meestal niet

    Oplossing is hier wellicht een beamblocker?

    Als je over de PA gaat, heb je kans dat je versterker op het podium heel erg zacht moet, omdat het zaal geluid natuurlijk een bescheiden volume heeft en je anders in de zaal 'stoort'. Kun je oplossen door je amp bij wijze van floor-monitor schuin voor je te plaatsen.

    Misschien heb je hier iets aan
    -

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 mei 2007
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    11.218
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door almarvk Bekijk bericht
    Nocki heeft nogal wat ervaring met spelen in Kerken e.d. Misschien weet hij de oplossing.
    Zoals al aangegeven was , gaat dit niet om een kerk , maar om een akoustisch dode aula!
    HERRIE.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2008
    Locatie
    Hardenberg
    Berichten
    290

    Amp !

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
    waarom blijft er via de PA weinig van het clean over?
    Tja, dat is lastig uit te leggen. Het is meer gevoel geloof ik. Ik heb m'n versterker en floorwerk uitgezocht op een bepaalde clean. En als ik hoor wat er van over blijft wanneer ik de PA beluister is dat bedroevend weinig. Dan kan ik net zo goed een Bluringer gaan gebruiken.

    Jeroen
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blend Bekijk bericht
    en jij bent....?

    Gear Acquiring Syndrom - "t lijkt nooit te stoppen......

    ---
    Samick - akoestisch
    Jim Harley SG - Elektrisch
    Ibanez 450S - Elektrisch

    ---
    Fender FM100H + FM412
    Fender Princeton 112plus


    Digitech RP-6
    BossOD-1

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 augustus 2001
    Locatie
    leeuwarden
    Berichten
    769

    Standaard

    Je kunt het best over de PA spelen. Dat er van je mooie clean niks overblijft, heeft ook te maken met de PA-apparatuur. Goede microfoon en goede plaatsing hiervan tov de speaker kan helpen.
    wie heeft er nog een groene Cyclone-gitaar te liggen mét handvat?

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 augustus 2001
    Locatie
    leeuwarden
    Berichten
    769

    Standaard

    Ik zou het bij de soundcheck gewoon allebei uitproberen wat het beste klinkt, dan weet je het ook. Neem iemand mee die in de zaal kan staan en er verstand van heeft, dan kan deze een oordeel geven over wat het beste klinkt.
    wie heeft er nog een groene Cyclone-gitaar te liggen mét handvat?

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    2.536

    Standaard

    In deze situatie zou ik mn versterkervolume laten bepalen door de andere bandleden: zo hard dat het hen net niet stoort. De rest dan maar via de PA.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 december 2007
    Locatie
    Aalden
    Berichten
    726

    Standaard

    Ik weet hier ook wel raad mee. Wij hebben een soortgelijk gebouw. Ik doe daar regelmatig 't geluid en we pakken de gitaaramp altijd via de PA. De amp staat achterstevoren op het podium, dan kan hij lekker hard, en dan met een mic ervoor. We pakken eigenlijk alles op via de PA, dan klinkt het in zijn geheel veel fijner. Wanneer je je gitaaramp vanaf het podium laat komen, moet deze in verhouding best hard staan. Gevolg is dat de zangers hun monitor niet goed horen, enz. Ik zorg er altijd voor dat het podium geluid zacht is. Wanneer ik basgitaar speel zet ik mijn amp ook altijd achter het gordijn dat achterop het podium hangt. Dat dempt lekker en je amp kan wat harder, dan is het geluid veel fijner.

    Gelukkig hebben we de beschikking over een erg goed klinkende PA en een goed setje microfoons. Ik ben ook wel eens in een kerkdienst geweest waar een hele brakke geluidsman achter een hele brakke geluidsinstallatie zat, nou, daar word je echt niet vrolijk van. Gelukkig hebben wij het heel erg goed voor elkaar. Goede geluidsmensen en een goed setje apparatuur..

    Over het wegvallen van het clean; dat ligt aan de plaatsing van je microfoon en de instellingen op de mengtafel. Wanneer je daar de treble erg ver open zet wordt het inderdaad een zooitje.

    Maar is het eigenlijk niet aan jullie geluidsmensen om te bepalen wat wel en niet goed klinkt?
    Laatst gewijzigd door vincent136; 23 oktober 2008 om 12:13

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 maart 2003
    Locatie
    Fryslân
    Berichten
    6.987

    Standaard

    Vraag nocki hij is een evangelische player!
    "Ik ben nou eenmaal dol op ouwe troep, ik ben gitarist...."

  9. #19

    Standaard

    Gewoon alleen met je versterker, das hard zat

    Zo'n aula kun je met een beetje versterker wel vullen... Het enige wat wij bij ons in de kerk over de PA doen is zang en de piano...

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 december 2007
    Locatie
    Aalden
    Berichten
    726

    Standaard

    tja, het is maar net wat je wilt. Ik zou het als geluidsman niet erg op prijs stellen, dat de muzikanten zelf hun volume bepalen. Gevolg is dat het voorin de zaal hard binnenkomt en achterin niet. Als je het via de PA doet is dat toch heel anders. onze topjes staan op statieven. wanneer daar het gitaargeluid doorkomt, hoort de hele zaal het op een gelijk niveau. Lijkt me toch prettiger voor de mensen.

    Daarnaast is het ook gewoon mooier wanneer de drums,bas,gitaar,keys en de rest gewoon als een mooi geheel uit de speakers komt rollen.

    Er is toch niets mooier dan een mooie snare met wat reverb erop, lekkere heldere bekkens, enz. Kan ik tenminste altijd van genieten. Dat mis je wanneer je alleen de piano/zang versterkt.

    Maargoed, dat verschilt heel erg per kerk. Je moet er ook de juiste apparatuur voor hebben, dat heeft ook niet iedereen.

    Ik ben dus groot voorstander van een microfoon gebruiken en de amps zoveel mogelijk afschermen. Maar het is uiteindelijk aan jullie geluidsmensen, zij maken de mix en kunnen het het beste horen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top