Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26

Discussie: Elektrische Viool

  1. #1

    Standaard Elektrische Viool

    Hallo mensen, ik speel nu 4 jaar gitaar (zonder pauzes meegerekend)
    en het leek mij ontzettend leuk om voor de verandering en omdat ik een viool ook een prachtig instrument vind, viool te gaan spelen. Aangezien ik de buren liever niet stoor begin ik het liefst met een elektrische viool. Ik ga hem later als ik goed genoeg kan spelen dan ook in een band gebruiken en ik vroeg me af welke elektrische viool daarvoor geschikt is. Mijn budget is 150 euro. Ik heb zelf al een beetje gekeken en ik zag een Stagg EVN 4/4 te koop staan voor 140 euro dus dat leek me wel wat. Ik heb geen idee over de kwaliteit en speelbaarheid etc. dus daarom vraag ik aan jullie wat ik het beste kan doen/kopen. Ik vroeg me ook af of een elektrische viool niet moeilijker speelt omdat die zwaarder is. Ook vroeg ik me af wat het verschil is als je van viool wisselt?(zit er in structuur en speelbaarheid etc. veel verschil)
    Wat ik me ook nog af vroeg is of je een elektrische viool ook gewoon via een elektrische gitaar versterker kan gebruiken(of gewoon via de monitor). Tenslotte mijn laatste vraag, als ik viool ga spelen is er dan ook een boek in het Nederlands of Engels die mij kan helpen met leren spelen want ik heb op dit moment geen tijd/geld voor een leraar. Alvast bedankt voor de reacties en als je goede suggesties hebt kom er dan alsjeblieft mee

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 maart 2007
    Locatie
    The batcave
    Berichten
    172

    Standaard

    Je kan ook één of ander goedkoop maar degelijk viooltje kopen en een demper op de kam zetten. Dan maakt hij ook weinig geluid zodat de buren er geen last van hebben.
    Ik weet niet of een elektrische viool van die prijs een redelijk vioolgeluid gaat geven.
    The master of the Dutch Texas Swing: Bobbejaan Schoepen

    Santa Cruz Vintage Artist

  3. #3

    Thumbs up

    Hehehe, je gaat viool leren spelen zonder leraar? Succes!

  4. #4
    Junior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    mariakerke (gent)
    Berichten
    8.246

    Standaard

    Welkom Edoh,

    ik heb geen verstand van (elektrische) violen, maar ik heb even wat linkjes naar discussies hierover (ik weet niet of er wat interessants instaat, maar die stagg komt ook ter sprake dacht ik)

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...ighlight=viool

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...ighlight=viool

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...ighlight=viool

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...ighlight=viool

    (link lijken allemaal hetzelfde, maar verwijzen naar verschillende topics)

    Enjoy!
    (.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)

    http://vi.be/poachersofmen
    http://facebook.com/poachersofmen

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen_TRC Bekijk bericht
    Hehehe, je gaat viool leren spelen zonder leraar? Succes!
    ..En daar komt het wonder van Youtube kijken :
    http://www.youtube.com/results?searc...violin+lessons

  6. #6

    Standaard

    Viool is bij verre het moeilijkste instrument wat ik ooit in handen heb gehad (en in huis, m'n vrouw speelt viool, en bas, en sourdo1/2 (en die is het gaafst!).

    Waar het met praktisch elk instument haalbaar is om er met wat intelligentie een mooie noot uit te halen ... is dat bij viool dus niet het geval... Ik heb er een paar jaar geleden een ervaren, cons afgestudeerde pianist/percussionist zich volledig op zien stukgaan. Eén mooie noot maar... niet dus..

    En daar gaat youtube echt niet bij helpen.

    150 euro voor een viool? Een nette instapstrijkstok kost je al 400.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Viool is bij verre het moeilijkste instrument wat ik ooit in handen heb gehad (en in huis, m'n vrouw speelt viool, en bas, en sourdo1/2 (en die is het gaafst!).

    Waar het met praktisch elk instument haalbaar is om er met wat intelligentie een mooie noot uit te halen ... is dat bij viool dus niet het geval... Ik heb er een paar jaar geleden een ervaren, cons afgestudeerde pianist/percussionist zich volledig op zien stukgaan. Eén mooie noot maar... niet dus..

    En daar gaat youtube echt niet bij helpen.

    150 euro voor een viool? Een nette instapstrijkstok kost je al 400.
    Ik heb het ook een tijdje overwogen om te gaan en ben toen 'alvast' youtube lesjes gaan kijken. 45 minuten lessen kijken verder had ik _net_ een idee hoe ik in theorie de strijkstok wel eens _vast_ zou kunnen houden ...
    Toen heb ik maar een tubescreamer gekocht: klinkt ook vloeiend met lange sustain

  8. #8

    Standaard

    Ik ken die Stagg-viooltjes wel, ik heb er een paar op mijn werk. Best speelbaar, er zit uiteraard geen klankkast op, dus verwacht geen standaard vioolgeluid. Ze moeten wel heel waarschijnlijk afgesteld worden door een vioolbouwer, want de kam slaat netgens op. (Dat gaat met een mesje en schuurpapier, best lastig klusje.)
    Stok is prut, kan ook niet anders voor dat geld.
    Hij kan prima over een gitaarversterker.

    Maar jongejonge, wat is dat vioolspelen moeilijk...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  9. #9

    Standaard

    Hey leuk dat jullie nog reageren, het is al een redelijk oude post maar goed wat extra advies is altijd fijn. Ik zal eerlijk zijn, ik ga op dit moment niet leren viool spelen. Ik wil nog steeds ontzettend graag viool leren spelen en als ik het geld er nu voor had zou ik het zeker doen maar ik denk dat dat niet gaat lukken tot ongeveer een half jaar tot een jaar. Hopelijk dat het dan wel gaat lukken, ik houd jullie dan nog wel op de hoogte en alsnog bedankt voor jullie reacties.

  10. #10

    chicken

    tjah ...

    bij een vriend van me spelen 4 van zijn 5 zussen viool (jah, 7 kids )...

    en die moeder zegt altijd, "de eerste 1.5 jaar is het een verschrikkelijk instrument," maar daarna is het best mooi!!!

    Vindt ik ook, niets geen fretten om te oriënteren, puur op gehoor en kennis van de zetting... Diep respect voor de violisten!!!

    anyway, succes (y)... doorsparen dus!
    Gibson Studio LP '94 Ebony - '04 Fender CIJ strat - '08 Fender BAJA tele - Alvarez - H&K Edition Tube 20th anniversary

 

 

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top