Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 8 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 72
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Locatie
    Zuidhollandse eilanden
    Berichten
    178

    Standaard Project 3: Carved top, FR, compacte body

    Tijdens de bouw van de archtop heb ik gaandeweg wat stukken hout verzameld en wat plannen gemaakt voor ontwerp 3.
    Het moest een wat compactere gitaar worden met ranke lijnen en een Floyd Rose/locknut omdat ik af en toe ook wil scheuren en omdat ik die FR nog niet eerder ingebouwd heb.

    het ontwerp, na wat uurtjes stoeien in autocad, is uiteindelijk dit geworden


    Dus weer herkenbare klassiek lijnen met mijn eigen hals.

    Specs voor deze gitaar wijken inmiddels iets af van het stempel, en of ik de drie switches ook daadwerkelijk ga gebruiken of dat ik pushpullpots toepas laat ik nog even open tot een latere datum.

    5 delige gelamineerde hals van esdoorn en walnoot met hotrod en carbonfiber verstevigingsstrips
    Palisander toets 24.75" (Gibson) mensuur
    Essen body met walnoot top oil finish, set neck
    Drie elementen met coiltaps master volume en master tone en 5 standen schakelaar
    Gotoh tuners

    Enige stukken hout waarmee het gaat beginnen:

    De esoorn balk (links) voor de hals

    het stuk walnoot (midden) voor de top en de stroken in de hals

    Na het zagen ga ik dit (behalve het padouk) gebruiken voor de hals


    mvg
    Rob

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    rosewood toets?? zonde man. neem gewoon ebben. is een paar euro's duurder, maar zoveel sjieker en mooier. besides, ebben geeft een wat strakkere tone; kan nooit kwaad als je een scheurijzer maakt(met floyd).

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ziet er weer zeer degelijk uit. Ontwerp vind ik in het betreffende gitarensegment very classy.

    Niks fout met palissander imo. De acoustische kwaliteiten van ebben zijn trouwens voor discussie vatbaar, mss idd iets meer punch en hoog, maar dan weer ten koste van warmte, enfin... alles heeft zijn voor en tegen

    ik volg deze zeker met aandacht.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2008
    Locatie
    Brugge, deel van een pretpark op de grens van Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk
    Berichten
    1.472

    Standaard

    Dat ziet er weer een mooi projectje uit. Zeker weer eentje om in het oog te houden
    When in Doubt, Fuck it.
    When not in Doubt... get in Doubt!

    Remember kids: eat your parents, stay in sleep, don't do school, honor your vegetables and get eight hours of drugs every night.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    ziet er goed uit, leuke houtsoorten
    no life without music

  6. #6

    Standaard

    Ziet er leuk uit, dat ontwerp. Maar ehh... Ga je nou 3 Coiltap schakelaars gebruiken voor 3 pups waarvan één singlecoil?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 januari 2007
    Berichten
    1.225

    Standaard

    Het moet niet perse een single zijn hoor. ik heb ook 3 humbuckers en de middelste is zo'n seymour duncan hb in single formaat
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marc_o Bekijk bericht
    Sustain???????????????

    Dan speel je gewoon te langzaam...
    http://www.last.fm/user/BloodMoonDemon

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Locatie
    Zuidhollandse eilanden
    Berichten
    178

    Standaard

    Ik heb nog ebben toetsen liggen maar zoals Barno zegt is er best wel te discusieren over de toonkwaliteiten van ebben. Ebben werd van oudsher op ongefrette instrumenten (violen etc) gebruikt vooral vanwege de slijtvastheid. Bij gefrette instrumenten is dat uiteraard veel minder van belang. Palisander zou een wat levendiger geluid moeten geven.
    Afijn voor deze is de keuze gevallen op Palisander.

    Bij de vorige halzen heb ik het profiel zeg maar in zijaanzicht uitgezaagd. Met de headangle en al uit één stuk. Daarbij blijven er nogal wat ongelukkige stukken. ik heb zitten verzinnen en de volgende manier bedacht om efficienter met mijn hout om te gaan.

    @RoelTM het middelste element is ook een humbucker (GFS lil killer wat ik eens wil uitproberen)

    De balk esdoorn (ongeveer 75 bij 75 mm doorsnede) heb ik eerst in de lengte verzaagd waarna ik twee planken van 75 bij 25mm en een reststuk van ongeveen 20 bij 75 overhad. (laatste foto eerste post)

    Die plank van 75 bij 25 heb ik vervolgens doorgezaagd zodat er twee stukken van ongeveer 36 bij 25 onstonden


    Van het reststuk een strook gezaagd van ongeveer 6 mm


    En van het reststuk dat ik overheild nadat ik het walnoot had verwerkt tot 4 topjes ook in stroken gezaags van ongeveer 6 mm. (Spreekt verder voor zich)

    Daarna alles gevlakt en 5 mm dik gemaakt m.b.v. dit apparaat


    Na het verlijmen en het vlakken heb ik dan een balk van 2x25 +3x5=65 bij 35mm


    Uit die balk ga ik vervolgens twee neckblanks halen.Meer in de volgende post
    Rob

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard

    wow, héél mooi ontwerp. Dit zal weer een klasse-project worden geloof ik, ik kijk al uit naar het resultaat

    veel succes

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    mooi, en wat voor een machintje of tool is dat (voor te vlakken)?
    no life without music

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top