Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 11 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 108
  1. #11

    Standaard

    Hoezo moet jij er iets mee kunnen dan? Het is toch ieders eigen mening?

    "Als je een m88 gebruikt heb je geen andere mic nodig, dan heb je aan 1 mic genoeg. De m88 heeft echt een heerlijk strak laag en een mooi uitgebalanceerd hoog." is in zijn geheel een mening, al klopt hij wel aardig.

    Zelf heb ik een tijdje een MD421 gehad. heb er helaas niet veel mee kunnen doen maar het geen wat ik er mee heb kunnen doen was geweldig. Geen bijgeluiden, super strakke toon en inzetbaar voor bijna alle doeleinden.

    Momenteel ben ik in het bezit van een oude Shure VS2020 en een Beyer 55. Vooral de Beyer ben ik tevreden over. Strakke toon en veel laag.

  2. #12

    Standaard

    Hij wil weten waarom iemand voor een microfoon kiest.
    Rob zegt dat ie bij een a/b test altijd voor een 57 kiest. Maar waarom kiest ie daarvoor, en waarmee vergelijkt hij 'm. Het gaat om de argumenten......en dat kan ook een mening zijn.

  3. #13

    Standaard

    Ik heb ook maar effe de openingspost aangepast, wellicht nu wat duidelijker...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skanky Bekijk bericht
    Hij wil weten waarom iemand voor een microfoon kiest [...]
    Precies, dat is waar ik inderdaad naar op zoek ben, maar ik ben ervan overtuigd dat dit ook voor anderen interessant kan zijn, toch? Meningen zijn juist van harte welkom... die ene vind het laag-mid van een mic juist goed, terwijl een ander er niks mee kan... maar vaak zie je dat er vaak vergelijkbare meningen naar boven komen over bepaalde types... dan mag je daaruit concluderen dat er wellicht een kern van waarheid inzit, toch?

    Afijn, het HOE en WAAROM... dat is denk ik het interessantste !!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MichaelSS Bekijk bericht
    [...]Vooral de Beyer ben ik tevreden over. Strakke toon en veel laag.
    Gebruik je deze dan live, of in de studio?

    Verder zie ik dus toch wel veel gebruik van een 421... dat heb ik zelf niet zo vaak geprobeerd... laatste keer is al een paar jaar geleden en ik kan me niet herinneren dat ik dat heel tof vond toen... in mijn herinnering was het geluid nogal laag-midderig (precies waarom ik een 421 op bas cab of floortom bijvoorbeeld juist wel tof vind), maar er stond dan wel weer een 57 naast, dus die vulde elkaar wat dat betreft dan wel weer goed aan.


    Laten we er anders effe een template aanhangen om in te vullen... zoiets?:
    Ik gebruik voor live/studio het liefste: [vul merk & type in]
    Omdat: [reden, liefst (klankmatige) argumenten, vergelijking met andere microfoons]
    In een live situatie speel ik meestal: [in kroegen/ op festivals/ grote zalen/ clubcircuit]

    Verder: don't get me wrong guys... ik probeer 'mijn' threadje gewoon een beetje goed op de rails te houden... voordat het dadelijk een 6-pagina-tellende opsomming wordt, zonder er ook maar iets echt wijzer van te worden ... houdt het voor iedereen interessant
    Laatst gewijzigd door berolios; 22 oktober 2008 om 20:21

  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berolios Bekijk bericht
    Verder zie ik dus toch wel veel gebruik van een 421... dat heb ik zelf niet zo vaak geprobeerd... laatste keer is al een paar jaar geleden en ik kan me niet herinneren dat ik dat heel tof vond toen... in mijn herinnering was het geluid nogal laag-midderig (precies waarom ik een 421 op bas cab of floortom bijvoorbeeld juist wel tof vind), maar er stond dan wel weer een 57 naast, dus die vulde elkaar wat dat betreft dan wel weer goed aan.
    Hoe had je de 421 geplaatst? Dat is bij een 421 nogal belangrijk. Ik plaats'm altijd recht op de conus, dan heeft ie meer hoog en heeft ie ook de ballen. Als je'm naar de rand van de conus verplaatst dan wil ie nog wel eens modderig worden.

  5. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skanky Bekijk bericht
    Hoe had je de 421 geplaatst? Dat is bij een 421 nogal belangrijk. Ik plaats'm altijd recht op de conus, dan heeft ie meer hoog en heeft ie ook de ballen. Als je'm naar de rand van de conus verplaatst dan wil ie nog wel eens modderig worden.
    Ja precies... het was geloof ik op een festival waar ik in de change-over geen tijd had het podium op te rennen (heb nl soms te veel zooi bij me op FOH en al die stekkertjes moeten dan in die tafel gejast worden ... ha ha). Afijn, ik instrueer de stagecrew altijd de mic bij cabs kaarsrecht op de speaker te plaatsen, op de helft tussen het midden en de rand, omdat ik dat bij een SM57/ 906 altijd erg OK vind klinken... dus zo hadden ze die 421 ook gezet...

    Zo blijkt maar weer dat bij cab miking de plaatsing ontzettend belangrijk is... daar begint je EQ-ing gewoon. Een SM57 vind ik echt veel te schel worden als je hem recht op de conus zet... maar moet eerlijk zeggen dat ik wat plaatsing betreft niet veel heb geexperimenteerd met de verschillende microfoon types. Dat ga ik echt op mijn agenda zetten om te doen als ik daar de kans voor heb.

  6. #16

    Standaard

    Bij een 57 is recht op de conus idd teveel van het goede. Maar een 57 heeft ook wel een gigantische bult rond de 4 a 5 Khz. Een 421 heeft dat juist niet en kan daarom juist wel goed recht op de conus om toch dat hoog te pakken.

    Je kan ook eens proberen bij een 2x12 cabinet om een condensator precies tussen de 2 speaker te plaatsen. Dat geeft ook weer een hele eigen sound. Zo namen de Beatles ook altijd de gitaren op (maar dan wel met een u47/48 of een km54)

  7. #17
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Ik bedoel dit niet lullig of zo, maar we hebben het hier al heel vaak over gehad. Maar ik wil graag een bijdrage leveren aan je draadje. Je bent hier nog niet zo lang en je levert meer dan zinnige bijdragen aan dit forum.

    Om te beginnen moet je zeker weten dat je brongeluid goed is, ga daarvoor eens door de knieën want een Celestion speaker klinkt on axis veel scherper dan wanneer hij onder je door straalt. Als het brongeluid naar wens is dan moet je gaan luisteren naar wat die microfoon er van oppikt, maar je moet je ook kunnen voorstellen oe zich dat geluid in een mix gedraagt.

    Dan heb je nog te maken met omstandigheden, als je een live opname maakt heb je te maken met overspraak en dus off axis response. De SM57 heeft een nare OAR dus als daar bleed op binnenkomt kan dat voor problemen zorgen. De MD421 heeft een wat mooiere OAR en klinkt wat vetter, maar ook vrij helder in het hoogmidden. De MD421 is net als de SM57 een wat wijde cardioid. De MD441 is een supernier en klinkt nog vetter, zeker als hij dicht op de speaker staat.

    De C1 van Studio Projects vind ik persoonlijk veel te bright en te koud klinken, de B1 klinkt neutraler en is voor een gitaarcab vaak een prima keus, al heb ik vaak liever een dynamische mic vanwege het feit dat die een eigen soort compressie heeft en tegen enorme geluidsdrukken kan.

    De eerder genoemde Beyer M88 is de meest onderschatte microfoon van deze planeet. Als er een microfoon is die je blind kunt vertrouwen is het de M88. Hij is een hyper cardioid en zal wel het minst last hebben van bleed, maar heeft een geweldig mooie OAR en klinkt op ongeveer alles wel prima.

    Een ribbon kan ook prachtig zijn, maar ze zijn zeer kwetsbaar en een reparatie is kostbaar. Ik heb er drie en die gebruik ik wel bij elke opname, maar ik ben er zeer zuinig op. De SM57 gebruik ik nooit meer, hij is niet slecht, maar er was altijd een mic die beter klonk dus ik probeer het ook niet meer.

    Dan nog het volgende: de microfoon een centimeter verplaatsen, zowel opzij als naar voren of naar achteren, zal een verschil in geluid betekenen. Dus probeer nou eerst eens met wat je hebt wat je met de plaatsing kunt bereiken en als dat niet lukt kun je beter naar een mic zoeken die je beter bevalt. En nogmaals, Beyer microfoons zijn zonder uitzondering geweldig, hebben allemaal een mooie OAR en zullen vaak de winnaar zijn.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Dan nog het volgende: de microfoon een centimeter verplaatsen, zowel opzij als naar voren of naar achteren, zal een verschil in geluid betekenen. Dus probeer nou eerst eens met wat je hebt wat je met de plaatsing kunt bereiken en als dat niet lukt kun je beter naar een mic zoeken die je beter bevalt. En nogmaals, Beyer microfoons zijn zonder uitzondering geweldig, hebben allemaal een mooie OAR en zullen vaak de winnaar zijn.
    Han, we hebben het hier ook over live, dan heb je geen tijd om de mic centimeter voor centimeter te verplaatsen tot je de beste sound heb. Als je met een band op tour bent kan je het een keer doen en dan op de cab afplakken. Maar als je bv een festival doet heb je daar geen tijd voor. Dan moet je er gewoon een mic voor zetten en gaan. Op zo'n moment is het wel fijn om te weten hoe je welke mic ongeveer kan plaatsen voor een bepaalde sound.

  9. #19
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Met een 57 weet je dat je die niet in het centrum van de conus moet plaatsen, een 421 zet je tussen het centrum en de rand een beetje schuin en met de M88 doe je hetzelfde. Je zit dan meestal erg dicht bij goed. Ik zie ook PA mensen regelmatig een SP B1 voor de cab gebruiken, is ook meestal gewoon prima.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.310

    Music

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skanky Bekijk bericht
    Han, we hebben het hier ook over live, dan heb je geen tijd om de mic centimeter voor centimeter te verplaatsen tot je de beste sound heb. Als je met een band op tour bent kan je het een keer doen en dan op de cab afplakken. Maar als je bv een festival doet heb je daar geen tijd voor. Dan moet je er gewoon een mic voor zetten en gaan. Op zo'n moment is het wel fijn om te weten hoe je welke mic ongeveer kan plaatsen voor een bepaalde sound.
    ik heb zo iets bij mijn speaker wel al uitgezocht. op elk podium hebben ze een sm57, ik heb op onze opname een sm57 en ik weet dus al waar mijn mic moet.

 

 

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top