Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 11 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 108
  1. #1

    Standaard De ultieme gitaar (cabinet) micofoon

    Bon giorno,

    Als audiotechneut en rasechte gearslut vraag ik me af wat de favoriete microfoon is van de ervaren gitaristen (of evt collega-techneuten) hier, zowel voor opname als om live mee te spelen.

    Natuurlijk ben ik niet alleen geinteresseerd in merk en types, maar vooral ook WAAROM juist deze mic (welke sound wilde je bereiken), welke plaatsing en de combinatie met welk cabinet.

    Dat de Shure SM57 de 'standaard' is, hoeft hier niemand uitgelegd te krijgen denk ik. Wat me juist nuttig lijkt om te bediscussieren is de reden om juist voor een andere mic te kiezen, of voor een bepaalde combinatie van microfoons, of juist wel weer voor die ouwe trouwe 57.

    Persoonlijk vind ik een 906 bijvoorbeeld wat vriendelijker klinken dan een 57... wat strakker in het laag en minder aggressief. Als een gitaar maar een klein klein strukje hoeft te vullen in de mix, dan kies ik dus eerder voor een SM57, omdat die wat meer penetratie geeft. Is de gitaar juist heel belangrijk in de mix, dan prefereer ik een dikkere sound zoals die van een 906, of een combinatie van meerdere mics.

    Zelf heb ik erg weinig studio-opname ervaring, dus kan ik alleen over live-gebruik iets zeggen. Meestal gebruik ik een dynamische mic (bijv. Sennheiser 906/ Shure SM57/ Audix i5), evt. in combinatie met een grootmembraam condensator (bijv. AKG C414/ Shure KSM32/ Audio Technica AT4040). Echter, ik heb ook een paar keer met een Ribbon gewerkt (Royer 121, Oktava ML52) en dat vond ik helemaal tegek: superstrak laag!

    Een favoriete methode van velen om een cab live uit te versterken is het cabinet in een gesloten en met schuim beklede flightcase sidestage te zetten en de microfoon hier vast in te monteren... maar helaas zijn dit soort oplossingen niet overal even makkelijk toepasbaar, al was het maar vanwege het 'lege volume' in de trailer die zo'n kist heeft.... dus laten we het hier maar gewoon houden op het 'normaal' uitversterken van gitaar cabs.

    Laten we er effe een template aanhangen om in te vullen:
    Ik gebruik voor live/studio het liefste: [vul merk & type in]
    Omdat: [reden, liefst (klankmatige) argumenten, vergelijking met andere microfoons]
    In een live situatie speel ik meestal: [in kroegen/ op festivals/ grote zalen/ clubcircuit]

    Wel zo makkelijk misschien ...
    Ben erg benieuwd!
    Laatst gewijzigd door berolios; 22 oktober 2008 om 16:51

  2. #2

    Standaard

    owja, en nu we het er toch over hebben: heeft er iemand misschien al een AKG C214 uit kunnen proberen als cab mic? Daar ben ik erg benieuwd naar nl !! Als dat ding zo klinkt als een 414, ga ik er direct twee bestellen !

  3. #3

    Standaard

    Live gebruikt ik meestal de standaard combi 57/421. Ik heb zelf nog een oude 421-n die ik daar meestal voor gebruik. Dat gebruik ik meestal als ik een band moet doen die ik niet ken en dus niet weet wat voor gitaarsound ie heeft.
    Voor metal gebruik ik vaak een 609 icm met een 421. Ik vind de 609 iets lekkerder klinken bij high-gain sounds.

    In de studio gebruik ik vaak dezelfde combi's maar dan met een condensator erbij. Meestal neem ik daar een Studio Projects B1 voor, maar het kan ook een 414 zijn als die aanwezig zijn. Mocht het een mooie ruimte zijn dan wil ik ook nog wel eens een mic op een meter of 1,5 a 2 afstand zetten. Hiervoor gebruik ik dan m'n Bang&Olufsen BM6 ribbon (hier is de royer sf12 op gebaseerd) Die mic geeft een mooie natuurlijke en ruimtelijk (tis een 8mic) sound.

    Helaas nog nooit de royer 121 geprobeerd, de samples die ik heb gehoord klinken echt fantastisch.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Wat ik op andere fora lees is de SM57 nog altijd een der favorieten. Vaak ook met z'n 2en voor 1 cabinet, wel beiden onder een andere hoek of positie t.o.v. de speakers.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 december 2007
    Locatie
    Aalden
    Berichten
    726

    Standaard

    De Sm57 wil ook prima, maar is zeker niet de beste naar wat ik lees overal. Helaas heb ik nog nooit met een andere gewerkt, omdat waar ik geluid doe de keuze is uit een sm58 of een sm57. Ik ben best tevreden over de Sm57, maar ik kan niet goed oordelen omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb.

  6. #6

    Standaard

    Ja, een Studio projects C1... daar heb ik ook een keer mee gewerkt en dat was toen helemaal tegek dat ding !! Was bij een giatrist met een best slechte sound en die mic haalde hem helemaal naar voren.... helemaal niet duur, zo'n ding, toch ??

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berolios Bekijk bericht
    Ja, een Studio projects C1... daar heb ik ook een keer mee gewerkt en dat was toen helemaal tegek dat ding !! Was bij een giatrist met een best slechte sound en die mic haalde hem helemaal naar voren.... helemaal niet duur, zo'n ding, toch ??
    Nee ik heb er ook een, maar ik vind'm te schel voor op gitaar. Op vocals doet ie het weer uitstekend.
    Welke mic trouwens echt geweldig is op gitaarspeakers, is de beyer m88. Ik heb er zelf helaas geen een, maar die heb ik ook wel eens gebruikt. Als je een m88 gebruikt heb je geen andere mic nodig, dan heb je aan 1 mic genoeg. De m88 heeft echt een heerlijk strak laag en een mooi uitgebalanceerd hoog.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juni 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.573

    Standaard

    Ligt een beetje aan de cab en de sound, maar in de meeste A/B-tjes kies ik de SM57

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rjong999 Bekijk bericht
    Ligt een beetje aan de cab en de sound, maar in de meeste A/B-tjes kies ik de SM57
    Welke mics heb je nog meer geprobeerd?

  10. #10

    Standaard

    Thanks guys voor de reacties!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skanky Bekijk bericht
    Nee ik heb er ook een, maar ik vind'm te schel voor op gitaar. Op vocals doet ie het weer uitstekend [...]
    Dat zal dan waarschijnlijk ook precies de reden zijn dat ik hem toen tegek vond, want die gitarist had echt zo'n onduidelijk doffe moddersound. Ik kon opeens mijn EQ redelijk recht laten staan, ipv een patat boost in het hoog-mid !

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rjong999 Bekijk bericht
    Ligt een beetje aan de cab en de sound, maar in de meeste A/B-tjes kies ik de SM57
    En met welke mics A/B je hem dan en WAAROM kies je dan voor de SM57 en niet voor die andere?

    Merken en types... I've seen them all (nou, bijna allemaal dan)... ik wil graag weten WAAROM juist dit type en liefst uit eigen ervaring... niet: "ik heb wel eens gelezen dat de SM57 altijd eerste keus blijft"... Niet dat ik andere reacties niet waardeer, begrijp me niet verkeerd, maar ik ben op zoek naar bijdrages zoals:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skanky Bekijk bericht
    [...] Als je een m88 gebruikt heb je geen andere mic nodig, dan heb je aan 1 mic genoeg. De m88 heeft echt een heerlijk strak laag en een mooi uitgebalanceerd hoog.
    Hier kunnen we wat mee!
    Laatst gewijzigd door berolios; 22 oktober 2008 om 19:58

 

 

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top