Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 13 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 124
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2003
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    1.823

    Standaard

    Ik heb ook een keer moeten spelen in redelijk grote kroeg met een zaaltje eraan, en die hadden al een keer wat dB-regeltjes gebroken, dus hebben ze onder dwang van de gemeente een decibelmeter gekoppeld aan de netstroom gehangen. Op 90 of 95 dB, en daar moesten wij dan spelen (niks van verteld vantevoren...) dus zodra we in een wat heftiger refrein zaten, hop, stroom d'r af. Niet te doen...

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Ik heb onlangs in 3 zalen gespeeld waar het gemeten werd, 1 daarvan had ook een zichtbare dB meter. Met mijn (weliswaar stevige) jazzfunkbandje kwamen we in een kroegopstelling veelal zo rond de 90 uit. In principe hoef je je er tijdens het spelen niet druk om te maken. De geluidsman moet gewoon alles uitversterken, juist ook in een kleine zaal, zodat hij het in de hand kan houden. Niet te veel podiumvolume dus. Maar dat kan met een punk/rockdrummer weleens lastig zijn.

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
    zijn er zalen die zo'n systeem hebben? Is het misschien een idee om daar een lijstje van te maken?
    Vroegah... toen ik nog regelmatig in kroegen en zaaltjes zat... ben ik ze een aantal keren tegen gekomen...

    Ik kan me voorstellen dat als je constant van die idioten over de vloer hebt, die niet snappen waar ze mee bezig zijn en VEEEL te hard spelen, dat je er op een gegeven moment klaar mee bent en dan denkt: dan maar op de kansloze manier...

    Ik zie het zelf echt als een belediging... als iemand tegen mij zegt: max ..dB, dan doe ik alles in mijn kunnen om me daaraan te houden... en als ik het al niet voor elkaar krijg om eronder te blijven, dan moet je gewoon geen live-band boeken, of alleen maar akoestische jazz dingetjes, want ik ben bereid daar ver voor te gaan als de show er uiteindelijk beter van wordt !! ... maar ik ga NOOIT een bandje in laten prikken op zo'n systeem... dat vertik ik... dan draai ik om of de organisator tekent een contractje waarin staat dat hij zonder enige discussie ALLE schades vergoed (nog nooit gebeurd trouwens... dan kan zo'n systeem opeens wel uit)... een van de weinige dingen waar ik echt niet aan begin...

    heb het ook wel eens met een BigBand gehad in zo'n klein zaaltje... dan zouden de trompetten met een uithaal er al alles lekker uit laten klappen... terwijl die niet eens versterkt waren... heeft wel nogal wat gebel tussen de bedrijfsleider en eigenaar gekost... maar het systeem werd uiteindelijk gewoon uitgeschakeld en ik heb achteraf complimenten gekregen dat ik het zo mooi rustig heb gehouden (ja dag... ik ben toch geen onnozele prutser?)...

    Ik vind zo'n systeem dus helemaal kansloos, maar kan wel begrijpen dat niet iedereen zich zoveel moeite zal doen om zich aan een limiet te houden en dat zo'n systeem dus soms als 'last resort' wordt gezien door zaaleigenaren.

  4. #14
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Een jaar of tien geleden: jeugdcentrum 'De Hoogte' in Enkhuizen. Dat is een oud schoolgebouw en op de verdieping was een flinke zaal waar een podium was en een huis PA. Er was een nieuwe buurman naast komen wonen en hoewel die geweten moet hebben dat er een jeugdhonk was, vond hij het toch nodig om te klagen bij de gemeente.

    Ik word op een avond gebeld door een in paniek zijnde verantwoordelijke. Of ik meteen kon komen want er was iemand van de gemeente en die deed heel moeilijk. De gemeente had geëist dat er een begrenzer was ge-installeerd en aldus was geschied, een Dateq apparaat van 2000 gulden. Dat zat op de inserts van de master op de mengtafel en die twee pluggen zouden er dus zo uitgetrokken kunnen worden waarbij de tafel dus lekker zonder begrenzer verder gaat.

    Anyway, op dat apparaat zat een ingebouwde meetmicrofoon en met twee stelpotmetertjes welke achter een verzegeld luikje zaten kon het nivo waarbij de begrenzer in werking komt worden ingesteld. De keurige ambtenaar had een dB meter bij zich en op het podium speelde een rockband. Bij een geluidsdruk van 100 of 105 (jawel!) werd het apparaat afgesteld en dat kon je zien aan de rode ledjes die dan oplichtten.

    De man stelde de potmeterjes in en zou de luikjes afsluiten, waarop ik hem vroeg om even te kijken. Ik zei: kijk, dit is de masterfader en als ik die dicht zet komt er geen geluid meer uit de speakers en horen we alleen het geluid dat van de band op het podium komt. Dus ik haal de master naar beneden en de rode ledjes bleven gewoon branden.

    Dat zal Ilse deLange niet kunnen waarderen schat ik en haar FOH technicus zal of de kabels er uit trekken of de zegels verbreken en de boel op max zetten.

    Het jeugdcentrum is niet zoveel later gesloten wegen overlast.

    De moraal: als ik een scheet laat kom ik al aan 85dB.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  5. #15

    Standaard

    De Hoogte is weer open onder de naam Cayen. Ik sta er af en toe wel eens. De gemeente is niet zo streng meer. Er is ook max nog maar 1 band per maand. Maar ik moet het wel een beetje rustig houden.

  6. #16
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Klopt, maar waar het om gaat is die 85dBA, dat is niet reëel en geen band zal dat halen, dus het slaat nergens op. Ik woon ongeveer 100 meter van de kerk en op zondagmorgen heb ik wel eens gemeten: 96dBA aan kerkklokkenlawaai. Een langs lopende fanfare haalt dik 100dBA en je weet dat een toename van 3dBA een verdubbeling betekent, het werkt logarithmisch
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  7. #17
    Bl44t44p
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berolios Bekijk bericht
    In zo'n klein k@tzaaltje? Vrees dat je het niet helemaal bij het rechte eind hebt vriend... podiumvolume bepaalt uiteindelijke hoeveelheid lawaai in dit soort gevallen.
    Ik lees nergens "klein kutzaaltje" eigenlijk. Maar als dat het geval is dan gaat wat ik zei inderdaad niet op. En anders eigenlijk ook niet, als ik dat (geweldige) verhaal van Han S zo lees.
    Laatst gewijzigd door Bl44t44p; 21 oktober 2008 om 20:53

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Klopt, maar waar het om gaat is die 85dBA, dat is niet reëel en geen band zal dat halen, dus het slaat nergens op.
    Het gaat hier om een buitenpodium, dus ik kan me voorstellen dat er strenge eisen aan zijn gesteld. Maar dan moet je geen electrische bands of blazers uitnodigen om op dat podium te gaan staan, maar het beperkt houden tot rustige akoestische muziek.
    -

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.578

    Standaard

    Maar dan nog blijft de vraag waar ze gaan meten. 5 meter voor de speakers ga je er overheen, maar aan de gevel van de huizen die 150 meter verderop staan, zou je er best onder kunnen blijven.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Precies, dat moet ie dus eerst even bij de gemeente navragen.

    En zodra je t weet kan ook wel een rekensommetje voor je maken of je t dan gaat redden of niet.

    Is m'n werk, maar voor jullie doe ik t helemaal gratis
    -

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top