Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 34
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2003
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    1.823

    Standaard

    Onze drummer heeft een Ludwig setje en die tjoiiiinkt als een gek. Waar moeten we het zoeken? Stemming? Merk/type vellen? Is er ergens op internet een duidelijke stem-guide trouwens? Kom zo 1, 2, 3 niks beknopts tegen.

  2. #12
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Vellen en stemmen inderdaad en ik heb al eens uitgelegd hoe je op een simpele manier drums kunt stemmen. Leg een vinger tegen het midden van het ondervel en tap langs de rand op het slagvel bij de stemschroeven. Je hoort de boventonen en die moeten bij elke schroef dezelfde hoogte hebben. Stem het ondervel iets hoger of lager voor een oplopende of aflopende decay.

    Goede vellen zijn essentieel en het proberen te stemmen van vellen met pitten is tevergeefse moeite, de rek is er uit.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Ik ben het eens met skanky, een gat in het resonantievel geeft een totaal ander geluid dan een gesloten vel. Die subkick is niet nodig als je een microfoon gebruikt als de AKG D12, daar kont niet minder laag uit als zo'n speakertje als mic en wel zo veel dat je een laag af filter moet gebruiken op 40 hz. En als je die niet hebt dan gebruik je een oude Kef B200 speaker, die doet het beter dan de NS10 woofer. Ik heb er drie voor je liggen.
    Hmm oké, ik wist niet dat het toch veel klankverschil veroorzaakt (dicht of met gat).. Bedankt

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.575

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Vellen en stemmen inderdaad en ik heb al eens uitgelegd hoe je op een simpele manier drums kunt stemmen. Leg een vinger tegen het midden van het ondervel en tap langs de rand op het slagvel bij de stemschroeven. Je hoort de boventonen en die moeten bij elke schroef dezelfde hoogte hebben. Stem het ondervel iets hoger of lager voor een oplopende of aflopende decay.

    ...
    Maar dit is geen methode om vervelende boventonen te onderdrukken. Dit is gewoon het stemmen van je vellen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  5. #15

    Standaard

    ik denk dat je die toing moet gaan zoeken hoe het ondervel ten opzichte van het bovenvel gestemd zit. als dat lager gestemd is heb je die "toing normaal minder.

  6. #16
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Maar wordt die toing dan geen boing?

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MjS Bekijk bericht
    Onze drummer heeft een Ludwig setje en die tjoiiiinkt als een gek. Waar moeten we het zoeken? Stemming? Merk/type vellen? Is er ergens op internet een duidelijke stem-guide trouwens? Kom zo 1, 2, 3 niks beknopts tegen.
    Is dit een oud, of een nieuw Ludwig setje?

    Klinkt als OF niet kunnen stemmen OF waardeloze vellen OF beide natuurlijk ...

    Een Ludwig setje moet ZEKER heel goed kunnen klinken, ook de oude. De drummer moet alleen goed nadenken wat voor sound hij wil en dan de juiste vellen kiezen. En hij moet goed kunnen stemmen natuurlijk, maar dar kan ik vanuit hier niet beoordelen. Wil hij bijvoorbeeld een drogere sound, dan kan hij beter gecoate vellen nemen. Ook enkellaags of dubbellaags maakt zeer veel verschil. En dan de truc die al vaker genoemd is: de ondervellen worden vaak vergeten, maar deze zijn net zo belangrijk als de slagvellen voor de juiste klank... ondervellen kun je in veruit de meeste gevallen het beste clear enkellaags vellen nemen van goede kwaliteit (Remo/ Evans bijvoorbeeld)...

    Een superkit met slechte vellen klinkt NERGENS naar... goedkoop is duurkoop wat dat betreft.

    Hopelijk heb je hier iets aan.

    Adios!

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.575

    Standaard

    Ja, iedereen zet onder altijd clear enkellaags vellen (Ambassador). Ik ook, want dat doet iedereen. Maar juist door die enkele vellen krijg ik die irritante boventonen. Het is dat ze zo duur zijn, maar ik wil weleens Pinstripes onder proberen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard


    TAMA Tension Watch. Echt geweldig 'apparaat' om drums te stemmen zonder powWAAAAWflubberflubber terugslag.

    Loepzuivere toms en vette kicks! En zelfs een gitarist kan dan een kit stemmen (alsof drummers het zelf wel kunnen?)

    Eenmaal je kit goed gestemd met de tension watch de gekozen waardes opschrijven en dan kun met nieuwe (opgerekte) vellen van hetzelfde merk/type zo weer die ene gave klank terug krijgen.

  10. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Ja, iedereen zet onder altijd clear enkellaags vellen (Ambassador). Ik ook, want dat doet iedereen. Maar juist door die enkele vellen krijg ik die irritante boventonen. Het is dat ze zo duur zijn, maar ik wil weleens Pinstripes onder proberen.
    Als je met Amassadors onder en gecoate Emerors nog irritante boventonen hebt, ligt het echt aan het stemmen. Wat heb je boven erop liggen?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top