Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 34
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Fryslân
    Berichten
    1.026

    Standaard "Dood" plakken van de drumkit

    Namens de drummert:
    Het valt me op dat veel rock/pop PA gasten een goed klinkende kit liefst zo snel mogelijk willen "dood" plakken.
    De handel staat nog niet of de rol gaffa wordt al getrokken.
    Een kit met gesloten resonantievel op de kick schijnt al helemaal iets vreemds te zijn.
    Waarom is dat ? Gebrek aan vakmanschap? Aangeboren resonantie-angst?
    Of zijn er een legitieme redenen om de eigen sound van de kit om zeep te helpen?
    No Wuckin Furries
    Band: www.hellbike.nl
    4 Sale : ff niks te koop
    www.hotwiel.nl

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Solidkick Bekijk bericht
    Namens de drummert:
    Het valt me op dat veel rock/pop PA gasten een goed klinkende kit liefst zo snel mogelijk willen "dood" plakken.
    De handel staat nog niet of de rol gaffa wordt al getrokken.
    Een kit met gesloten resonantievel op de kick schijnt al helemaal iets vreemds te zijn.
    Waarom is dat ? Gebrek aan vakmanschap? Aangeboren resonantie-angst?
    Of zijn er een legitieme redenen om de eigen sound van de kit om zeep te helpen?
    Een gat in de kick is voor de meeste soorten muziek zeker wel wenselijk... zeker als het niet zo'n goed kitje is, er goedkope vellen op liggen, het niet echt proper gestemd is en/of de drummer niet zo goed speelt. Dat stemmen is makkelijk iets aan te doen natuurlijk, maar die andere zaken liggen helaas toch anders.

    Doodplakken zul je mij niet zien doen, behalve als er na een aantal stem-pogingen nog altijd irritante resonantie-frequenties blijven hangen (denk aan de bekende KLOIEIEIEIENG ), dan gaat er een klein stukje gewaaierd gaffa op het betreffende vel.

    Jammer vind ik wel dat vooral jazz-drummers vaak weinig rekening houden met versterkt spelen, zeker als de muziek die er gespeeld wordt meer richting pop-muziek dan jazz gaat. Zo'n op toon gestemde 14" bassdrum met dicht voorvel speelt misschien lekker in akoestische settings... versterkt word ik niet echt blij van die BOING BOING BOING... op zo'n moment ben ik altijd weer blij met m'n transient designer ...

    Ook zijn er bij die authenthieke rock 'n roll / rockabilly bandjes enorme bassdrums met dicht voorvel... ook daar word ik meestal niet blij van en trek ik m'n TD uit de kast... probleem opgelost !!

    Nee, over het algemeen zeg ik: een goede, met goede vellen uitgeruste en goed gestemde kit hoeft afplaksgewijs NIKS aan te gebeuren, maar een bassdrumvel met een gat heeft in 90% van de gevallen wel mijn voorkeur!
    Laatst gewijzigd door berolios; 21 oktober 2008 om 09:11

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.578

    Standaard

    Ik heb een heel vervelende galm in mijn floortom zitten, die versterkt overal doorheen dreunt. Ik heb mijn ondervel ook wat minder resonant gemaakt, juist daarom. Maar ik heb hem niet doodgeplakt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  4. #4

    Standaard

    snare mag wel kort klinken vind ik. of er extra demping nodig is hangt ook sterk van de vellen af. zijn er genoeg die standaard al demping hebben.

  5. #5

    Standaard

    Een gat in je resonantie vel van je bassdrum is toch alleen maar handig? Voor het uitversterken is het sowieso handig, en voor de klank van je kick maakt het niet heel veel uit. Ik denk dat dat je kick mooier klinkt met een mic in het gaatje dan met een mic voor het vel...
    In de studio het liefst ook nog een subkick ervoor, dat klinkt écht dik.. Met mijn oude band Vudu hebben we de drums op deze manier opgenomen: (met weinig tot geen tape geloof ik, gewoon goeie producer(A))

    En het resultaat kun je downloaden op www.vuduonline.nl (download perspakket)

    Jelmer.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JelmerOnGuitar Bekijk bericht
    Vudu hebben we de drums op deze manier opgenomen: (met weinig tot geen tape geloof ik, gewoon goeie producer(A))
    Het gaat niet om de producer, maar om de drummer en z'n spullen. Een drummer moet z'n kit goed kunnen stemmen.
    En een gat in de kick maakt een heel groot verschil met een dicht voorvel. Als je in de studio een jazz nummer op wil nemen is het prachtig een dicht voorvel. Maar live is het vreselijk om uit te versterken.


    trouwens, die subkick is zeker geen ns10-speaker. Dit is volgens mij 12".

  7. #7

    Standaard

    Conclusie:

    Liever drums op tape, dan tape op drums.

  8. #8
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Ik ben het eens met skanky, een gat in het resonantievel geeft een totaal ander geluid dan een gesloten vel. Die subkick is niet nodig als je een microfoon gebruikt als de AKG D12, daar kont niet minder laag uit als zo'n speakertje als mic en wel zo veel dat je een laag af filter moet gebruiken op 40 hz. En als je die niet hebt dan gebruik je een oude Kef B200 speaker, die doet het beter dan de NS10 woofer. Ik heb er drie voor je liggen.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  9. #9

    Standaard

    Die subkick is een speaker die je als mic gebruikt? Damn, was ik mijn tijd ver vooruit toen ik mijn eerste opnames maakte door mijn hoofdtelefoon om de klankkast van mijn akoestische gitaar te klemmen, en dat in de microfooningang van mijn cassettedeck te pluggen. (en toen ik een tweede deck kocht kon ik zelfs multitracken ) Niet verwacht die truc in professionele studios tegen te komen. Neem aan dat zo'n speaker dan wel wat beter klinkt

  10. #10

    Standaard

    Een speaker klinkt niet goed hoor, je krijgt alleen een hoop laag. Een speaker als microfoon gaat maar tot ongeveer 400 Hz. Maar als ik'm gebruik kap ik
    m rond 100hz al af.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top