Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1

    Standaard 3/4 of 7/8 of full-scale basgitaar?

    Beste mensen,

    Ik speel elektrische gitaar en ik wil, zoals heel veel mensen, basgitaar leren spelen, omdat het me leuk lijkt. Nu is de hals van een basgitaar nogal wat langer dan die van een elektrische gitaar (76cm ten opzichte van rond de 50?)

    Ik heb lang op internet gezocht maar ik heb nergens kunnen vinden wat nu het verschil is, in elk opzicht, tussen een basgitaar die 7/8 van de volledige lengte is, dus 30 inch in plaats van 34, of eentje die 3/4 van de volledige lengte is, dus 25,5 inch. Omdat ik samen met mijn vriendin bas wil leren spelen, en zij vrij klein is (1.63m), en ik bovendien vanaf de gitaar kom, is het misschien beter om een 7/8 of 3/4 bas te kopen.

    Ik zou graag de volgende dingen willen weten:

    - Is er verschil in geluid dat puur door het verschil in lengte komt?

    - Moeten er ook andere snaren op dan op een full-scale bas?

    - Moeten de snaren ook losser of vaster om dezelfde toonhoogte als een gewone bas te krijgen?

    - Heeft een 7/8 of 3/4 bas hetzelfde bereik als een full-scale bas? Ik neem aan van wel maar toch vraag ik het even.

    Alvast bedankt voor de moeite

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik zou graag de volgende dingen willen weten:

    - Is er verschil in geluid dat puur door het verschil in lengte komt?

    Ergens wel, door de kortere snaren klinken de lage tonen iets minder vol dan bij een "full-scale" instrument. Het is niet hinderlijk hoor, en bepaalde shortscalers klinken erg vol (Gibson EB0, Fender Mustang Bass,...)

    - Moeten er ook andere snaren op dan op een full-scale bas?

    Ja, je zult 30" shortscale snaren moeten kopen. Moeilijker om aan te geraken, maar niet onoverkomelijk. 34" snaren zullen niet werken, omdat die te dik zijn ter hoogte van de stemmechanieken.

    - Moeten de snaren ook losser of vaster om dezelfde toonhoogte als een gewone bas te krijgen?
    De snaren zullen iets losser liggen tov een 34" instrument, vaak worden daarom dikkere snaren gebruikt, zodat ze toch nog redelijk strak liggen, en niet "flubberen" (en een onstrakke sound geven)

    - Heeft een 7/8 of 3/4 bas hetzelfde bereik als een full-scale bas? Ik neem aan van wel maar toch vraag ik het even.
    Alles hangt af van de hals, je hebt 19 fret-halzen (+- 2.5 octaaf) (squier bronco), maar ook 36 fret halzen (bijna 5 octaven), normaal gezien zal het bereik een paar noten minder zijn dan een 34" instrument (jazz-bass bvb)

    Ik heb zelf een 30" Fender Musicmaster Bass gehad, en nu heb ik een 34" Fender Jazz Bass '64. Shortscale is leuk als overgang, en voor echt kleine mensen, maar 163cm is geen reden om niet op een fullscale instrument te spelen. Je hebt ook nog de 32" overgangsmaat, maar die zijn echt erg zeldzaam
    Laatst gewijzigd door Mr.Fingers; 20 oktober 2008 om 14:43
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  3. #3

    Standaard

    Dank je voor je reactie. Ik wil nog een paar dingen weten:

    Ik lees op Deze pagina dat shortscale 30" is, medium (de zeldzame) 32" en longscale (meest voorkomend) 34". Is het dus zo dat een 3/4 basgitaar niet bestaat, omdat 7/8 * 34 = 30" = shortscale? 3/4 zou dan nog kleiner moeten zijn...

    Over het feit of een 34" bas wel of niet te groot is, ik weet niet of je zelf lang bent of niet, maar het is verdomd lastig om als je 1.63 bent niet de hele tijd krom te moeten staan om de laagste frets van een 34" bas te kunnen bespelen. Maar goed dat is persoonlijk. Dat van die maten zou ik wel graag duidelijk willen hebben.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    7/8, 3/4 en 8/8 zijn contrabasmaten, bassen worden uitgedrukt in inch (")

    Shortscale is 30"
    Mediumscale is 32"
    Longscale is 34"
    Xtra longscale is 35" (wordt vaak gebruikt bij 5-snarige bassen icm een lage B-snaar, hierdoor komt die iets strakker te staan, en klinkt die beter!)

    3/4 bestaat niet echt in electr. basformaat, omdat de mensuur dan echt te kort wordt voor een goede lage toon. Als je weet dat baritongitaren (die een kwint of terts hoger gestemd staan) vaak al een mensuur van 30" hebben.

    Ikzelf ben niet van de kleinsten (196cm), maar ik ken mensen genoeg die in uw vriendin haar doelgroep passen (letterlijk & figuurlijk ) die op een 34" bas spelen (en vaak dan nog een Fender Precision, met een lekker dikke & brede hals!). Wat vaak een truuk is is om de hals vrij verticaal te houden, dan kan je vlot bij alles bij!
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  5. #5

    Standaard

    Oke, bedankt, ik weet weer genoeg. Ik ga denk ik een goedkope short scale bas van marktplaats halen, misschien pimp ik hem een beetje op, om aan de feel van basgitaar te wennen, en als het iets is verkoop ik hem weer en ga ik naar iets serieus kijken

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Squier Bronco Bass. Heb die eens bespeeld in de winkel, en die heeft me echt positief verbaasd over z'n kunnen. En ze kost nog eens geen hol ook!

    Epiphone EB0 kan je beter niet kopen, die is gemaakt van multiplex, en dat ene element zo dicht bij de hals geeft een enorm modderig geluid.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  7. #7

    Standaard

    Thnx, ik zie het nog wel even

    Rest me nog 1 vraag: Waar kan ik voor een vrij redelijke prijs short scale bassnaren kopen? De enige grote winkel in de buurt (Tonica in Groningen) heeft ze alleen maar voor 30 euro, van 1 andere winkel weet ik dat die ze niet heeft, en op internet kan ik ook niks vinden..

    Of zijn ze uberhaupt erg duur?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2003
    Locatie
    Tienray
    Berichten
    2.568

    Standaard

    hoi,

    Ik speel vooral op short scale bassen heb er hier thuis zo'n 12 staan. (Ik ben zelf 1,85 ofzo wilde een bas kopem en ze hadden toen maar een lefty bas in die winkel hangen en dat was toevallig een fender musicmasterbas, werd instand verliefd op de feel van die bas, wat een verschil met mijn 24 frets sd curlee die daarvoor had/nog heb)

    Ik heb nog nooit short scale snaren gekocht maar leg er altijd standaard snaren op. En dan heb ik sommige besnaart met flatwounds, sommige met tapewounds, Met labella black nylon tape wound snaren en met gewone roundwound snaren van diversen merken heb nog nooit problemen gehad met de dikte van de snaren.

    Ik zou niet kleiner gaan dan short scale heb hier ook een bas hangen die kleiner is en die gaat bij een normale stemming iets flubber bij de lagere noten. Bij een short scale ken ik het probleem niet, het zou andere eventueel op te lossen zijn door er iets dikkere snaren op te leggen.

    Ik kan je de epiphone eb-0 aanraden als je van een volle, romige sound houd die haal je in duitsland voor minder dan 200. Het is idd een multiplex basje maar dat vind ik geen probleem. Vind het een ideale plank om aan te knutselen met geluid kan modderig worden maar is naar mij nervaring met de versterkerinstellingen wel op te lossen. Koop dan wel een nieuwe of anders redelijk jonge met het sidewinder elment de oudere series hebben een minder element.

    Of wat ik zelf te gekke bassen vind zijn squier bronco bassen of als je ze tegenkomt een tweedehands squier musicmaster vista series dat zijn echt steengoede basjes. Die zijn kwalitatief beter dan fender musicmaster bassen uit de 70's Die vista series hebben een beter element (die oude fender hebben een 6 polig stratelement) en een betere brug waar je kunt kiezen string throug of top loader en vier afzonderlijke zadeltjes.

    De hals van de epi is erg smal moet je liggen. De hals van de bronco is voor mij de fijnste bashals die ik ken.

    Mijn vrouw is ook zo'n kleintje en speelt over een squier bronco bas of een Daisy rock heartbreaker. Hebben thuis nog een squier bronco ongebruikt liggen die ik ooit eens in de toekomst ga verbouwen die mag je wel komen lenen mocht je in de buurt wonen kun je kijken of het wat voor je is.
    Laatst gewijzigd door Saf; 21 oktober 2008 om 21:14
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
    Official Member of the Gun Guitars Owners Association

  9. #9

    Standaard

    Ik speel ook diverse gitaren van klassiek t/m electrisch en wilde dus ook een basgitaar erbij hebben.
    Wat ik heb aangeschaft - ook pas dit jaar - is een hollowbody shortscale Ibanez AGB200. Kost haast niks en het heeft een echt schitterend geluid. Een bevriende bassist vond hem zelfs erg veelzijdig. Je moet alleen wel van het model houden, want dat is erg persoonlijk.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top