Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 94 van 104 EersteEerste ... 44849293949596 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 931 t/m 940 van 1037
  1. #931

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Ik blijf het nog maar een keer zeggen: bouw een wedge monitortje voor jezelf en zet daar een zelfde speaker in als welke in je versterker of cab zit. Leg die voor je op het podium en je hoeft nooit meer hard en kunt jezelf uitstekend horen. De geluidstechnici zullen blij met je zijn en de veel mindere gitaar overpraak op de drums overheads maakt het totaalgeluid in de zaal een stuk strakker.

    Bijkomend voordeel is dat zo'n wedge monitortje meestal veel beter klinkt dan een gitaarversterker met speaker en open achterkant.
    Zit er met mijn huidige setup wel aan te denken, twee kleine actieve monitors voor me, ipv gitaarversterkers. Op grotere podia geweldig, maar in kleine kroegjes past dat simpelweg niet op het podium ben ik bang. En eigenlijk vind ik het dan wel lekker als je echt in het gitaargeluid staat, moet je toch ook weer iets achter je hebben.

    Bij akoestische gigs kan dat echt genieten zijn. AER achter me, monitor voor me, alsof je helemaal in je gitaar woont Moet ik weer oppassen dat ik niet veel te lang doorga

  2. #932

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vincent136 Bekijk bericht
    Kijk, daar ga je de fout al in...
    Een geluidsman heeft niets aan een teringhard gitaargeluid. Ik erger me dood aan die matcho's die altijd denken dat hun geluid hard moet omdat het anders niet cool is.
    heeft absoluut niets met macho of cool te maken, wanneer een vibrolux op 2 staat vinden ze het te luid, tja... Een correct volume is wanneer de gitaar in verhouding staat met de rest van de band, en dat is niet op 2.
    te koop !
    niets.

  3. #933
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Zaterdagavond weer eens meegemaakt hoe het ook kan. Sowieso relaxte, professionele geluidsmensen. Het podium was echter minder prettig: het bewoog nogal mee met onze bewegingen en met name die van de drummer, waardoor de galmveer in m'n amp constant dat bekende "katsssjoooooiiiiing" geluid maakte. Terwijl wij het eerste nummer speelden (line check maar geen soundcheck gehad) constateerde de geluidsman het, vond een oplossing (amp op iets zwaars zetten) en regelde dat snel en ontspannen tussen 2 nummers door. Grote klasse hoor.

    Ik had bij het opbouwen trouwens zo'n moment dat je in eerste instantie heel even geen geluid hebt, als een wilde aan knopjes gaat draaien, en daarna wel geluid hebt en vervolgens stresst omdat je niet weet waaraan het lag. Kent u dat moment? Gisteren alles getest en versterkertje werkt perfect. Hm.

  4. #934
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema Bekijk bericht
    Zaterdagavond weer eens meegemaakt hoe het ook kan. Sowieso relaxte, professionele geluidsmensen. Het podium was echter minder prettig: het bewoog nogal mee met onze bewegingen en met name die van de drummer, waardoor de galmveer in m'n amp constant dat bekende "katsssjoooooiiiiing" geluid maakte. Terwijl wij het eerste nummer speelden (line check maar geen soundcheck gehad) constateerde de geluidsman het, vond een oplossing (amp op iets zwaars zetten) en regelde dat snel en ontspannen tussen 2 nummers door. Grote klasse hoor.

    Ik had bij het opbouwen trouwens zo'n moment dat je in eerste instantie heel even geen geluid hebt, als een wilde aan knopjes gaat draaien, en daarna wel geluid hebt en vervolgens stresst omdat je niet weet waaraan het lag. Kent u dat moment? Gisteren alles getest en versterkertje werkt perfect. Hm.
    Gelukkig alleen met repetities maar inderdaad: volgens mij heb ik nu 2 keer gehad dat ik denk "er komt wel geluid uit, maar hij staat voluit; zou dat niet vele harder en overstuurder moeren?"

  5. #935
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Er zou een soort versterker APK-station moeten zijn. Dat je binnenrijdt, uitlaadt en na een uurtje weer buitenstaat met de zekerheid dat dat ding het doet bij je volgende optreden. De eerste amp-wizard die het doet mag dit idee gratis van me hebben in ruil voor een endorsement.

  6. #936
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2007
    Locatie
    De Koekstad
    Berichten
    10.352

    Standaard

    Wij hebben een vaste geluidsman, en zijn er steeds meer tevreden over. Als je elkaar leert kennen, heb je aan een paar woorden of tekens genoeg. Bovendien is het een toffe gast, en bovenal: hij is niet duur!

    Gisteren hadden we een optreden op een dorpsfeest in Okkenbroek.
    Best wel een grote tent, leuk "aangekleed", goed verzorgd, en bovenal een mega-groot podium. Dat was even wennen, zoveel ruimte.

    Ik dacht dus: "4 x 12 mee, Marshall 2204 op standje oorlog" ......... maar nee.
    De 4x12 stond moederziel alleen ergens aan de linker kant v.h podium.
    Ik had hem diagonaal geplaatst, zodat ik hem goed zou kunnen horen, en de rest v.d. band er geen (minder) last van zou hebben.
    De geluidsman had er echter wel last van, en ik moest hem zachter zetten dan in de oefenruimte.
    Zo gauw ik uit de baan v.d. versterker liep, hoorde ik mezelf niet meer.
    Ik heb de versterker dus iets meer het podium over gericht, en mezelf over de monitor laten zetten, maar ik vond het geluid wat er uit de 15" monitor kwam niet echt prettig. Ook hoorde ik de 4x12 zelf helemaal niet meer.

    't Was uiteindelijk een prima optreden, ondanks dat 3 v.d. 5 bandleden ermee gaan stoppen (zie "band uit elkaar"-topic), weinig fouten gemaakt, en de sfeer zat er goed in. Okkenbroekers rocken!

    Zouden beamblockers in dit geval geholpen kunnen hebben?
    Het podium was zeker iets van 12 x 6 m. o.i.d. (misschien wel groter).
    Laatst gewijzigd door Henri H; 3 juli 2011 om 23:33

  7. #937

    Standaard

    Beamblockers werken altijd maar in jouw geval is het gewoon te weinig volume.

    Zelf afgelopen zaterdag gespeeld in Balen (BE) op het grasspriet festival....

    geluidsmensen: Nul fout! Alles goed. rustig en met verstand van zaken. Mijn volume kon gewoon goed staan en alles was goed geregeld wat monitoring betreft. Ik kon me over heel het podium goed horen en ook op het veld (publiek) was het geluid erg goed. Erg genoten dus!
    Screw you guys, I'm going home!!!!

  8. #938
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.729

    Music

    Een enorm podium en dan nog steeds amper volume mogen hebben is echt hardcore geluidsman dogma "ik bepaal de sound". Jammer voor je, Henri, want dat spet niet fijn.
    Beam blockers gaan dat niet verhelpen. Op een 4x12 is het wel een aanrader om de bovenste twee speakers van BBs te voorzien om je iets meer bewegingsvriheid te geven, maar het is wel zo dat op open back combo's de BBs het meest tot hun recht komen. Dan is de spreiding echt absurd goed.

    Op ons laatste optreden geen gedoe met de geluidsman (onze vaste jongen) maar wel met de zaaleigenaar. Wegens ruzie met de buren werd het een soundcheck met samengeknepen billen. Op een meter of vijf afstand stond hij genadeloos met de dBmeter en er mochten, met alleen de monitors aan en nog geen zang uit de PA maar ook zonder dempend publiek, hooguit pieken in zitten van 85dB
    Lukte nog ook. Door de constructie van het pand en onze plaatsing (onder een vide) hadden we een geweldig drumgeluid trouwens, de kick knalde zonder PA moeiteloos tot de ingang.
    Maar goed, helemaal op je gemak zit je dan niet, tot ik richting het einde van de eerste set de eigenaar achter de bar goed uit zijn dak zag gaan op onze vrij heftige versie van Small Town Boy. Mission accomplished
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  9. #939
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2007
    Locatie
    De Koekstad
    Berichten
    10.352

    Standaard

    Ik denk dat het ook kwam doordat mijn versterker in eerste instantie direct op onze geluidsman stond gericht, en de zaal (tent) nog leeg was.
    De geluidsman stond aan de zijkant met z'n mengtafel, en dat was precies de kant waar mijn 4x12 op gericht stond.
    Het geluid kaatste enorm terug, en het galmde behoorlijk.
    Het maakt zoveel verschil of er 350 man publiek is of een lege tent...
    Ik had hem eigenlijk gewoon harder moeten zetten!

  10. #940
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Sowieso nooit als eerste geluid maken bij de soundcheck!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top