Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 104 EersteEerste 123451353103 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 1037
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2006
    Locatie
    Wijk bij Duurstede
    Berichten
    1.365

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skanky Bekijk bericht
    Je komt een beetje arrogant over zo. Alsof de geluidstechnicus zich niet met je mag bemoeien en gewoon z'n werk moet doen.

    En als je versterker altijd zachter moet, waarom stel je'm dan niet vanaf het begin af op dat volume. Dat scheelt weer tijd en irritatie.

    Een geluidstechnicus kan je optreden maken of breken......probeer ze nooit tegen te werken of zich aan je te laten irriteren. Het pakt altijd slecht voor de muzikant uit.
    Nou dan vat je het als arrogant op, want zo heb ik het zeker niet bedoeld.
    Als je bezig bent met de sound, moet je gewoon zakelijk wezen en gewoon doen wat het meest praktische is.
    Het geval wil namelijk meestal dat wij heel weinig tijd hebben om alles klaar te zetten. Echt 15 minuten om de drums en versterkers en alles te doen. Dat is echt heel weinig en ja, dan kom ik toch terug op: laat de muzikant aan z'n sound over en de geluidsman de EQ.
    Daarnaast helpen de geluidsmensen meestal ook mee met het opzetten enz. Het is echter niet aan te raden om aan mijn versterker te komen, want die is nogal gevoelig voor bewegingen, iets waar ik trouwens nog wat aan moet doen
    Het is heel simpel, een beetje fatsoenlijke muzikant zorgt dat ie een goede sound heeft, en EQ kan een geluidsman beter doen. Je wil mij niet hebben aan de EQ want dat gaat niet goed.
    Anyway nog over dat arrogante, ik snap het ook wel, de muzikant krijgt de credits, terwijl de geluidsman net zo hard meewerkt om het geluid goed te krijgen.
    Het vervelende is alleen dat ik tot nu toe weinig goede ervaringen heb gehad met de geluidsmensen. Ik heb aantal keer een vriend mee gehad die zelf er nog bij kon vertellen dat hij het waarschijnlijk beter zou kunnen. (moet je niet verkeerd opvatten trouwens, die gozer weet namelijk wel wat )
    Ik moet trouwens wel zeggen dat mijn laatste optreden qua sound eigenlijk prima was! Mede door de geluidsman. Het was alleen kut dat we de helft van ons geplande aantal nummers konden spelen.

    Trouwens ik heb nog wel wat moeite gehad met de mensen in opnamestudio, daarbij moet ik toegeven dat de fouten aan mij waren, ik was zo dom om mijn gitaarsound nog bij te stellen. Maarja ik was dan ook wel behoorlijk aangeschoten. Arme geluidsmensen
    Laatst gewijzigd door Thundermane; 19 oktober 2008 om 21:54 Reden: toevoeging

  2. #22

    Standaard

    als muzikant moet je gewoon zelf duidelijk aangeven op voorhand wat je precies wil, of zorgen voor een eigen geluidsman.

    bij ons is het heel eenvoedig, gitaren en bas gaan vanaf het podium in balans met de drums zodat er zonder dat er iets door de p.a. gaat al een vrij goeie zaalmix is.

    veel gitaristen zouden ook eens van het podium moeten afstappen en luisteren hoe hun gitaar in de zaal klinkt, is meestal te scherp omdat ze hun geluid instellen terwijl ze naast hun box staan (of dat ze doof zijn ondertussen, kan ook)

    over versterkers die te hard gaan, richt die 4 x 12 cabs gewoon niet naar het hoofd van de geluidsman, dan kun je 'm toch zo zetten dat je jezelf goed hoort spelen ?

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Mijn ervaringen zijn ook wisselend. Ik heb over het algemeen moeten werken met amateur geluidsmensen, met uitzondering van een paar festivals en een enkel groter podium.

    Wat mijn grootste leerpunt is geweest, is communicatie. De houding tussen muzikanten en geluidsmensen is dikwijls die van: we zitten met elkaar opgescheept. Men komt binnen, kijkt elkaar amper aan en gaat direct aan de slag. Er worden wat wensen en bevelen over microfoons naar elkaar toe geroepen en dat is alles wat men elkaar te zeggen heeft.

    Terwijl je gewoon met elkaar om moet gaan als collega's. Ik bedoel, je moet samen een mooi optreden neerzetten dus kun je ook het beste samenwerken. Behandel elkaar dan ook zo. Om te beginnen: geef die man een hand en stel jezelf voor, dat is toch het minst sociale wat je kunt doen. Maak (als bandleider) een praatje over koetjes en kalfjes, wees geinteresseerd in die man ook al is hij een botte lul. Vertel wat over je bandje en wat je die avond wil doen. Als je speciale wensen hebt, vertel het hem ook en vraag hem ernaar of dat mogelijk is en of hij er bij de soundcheck even naar wil kijken.

    En zet die samenwerking ook door tijdens de soundcheck. Veel geluidsmannen worden bot, omdat ze bot behandeld worden. Vraag hem dus gewoon dingen, in plaats van bevelen door je mic te bleren.

    Het zijn zo vaak gewoon de kleine dingen die een samen werking tot iets plezierigs kunnen maken.

    Ter illustratie:

    Ik heb een tijd voor een jeugdvereniging als bandleider van de huisband gefungeerd. We hadden elke maand een optreden in een kutzaal, met prima spullen en een amateur geluidsman met wat ervaring. Het was een bot maar toch gevoelig typje. Had vaak problemen met het goedkrijgen van het zaalgeluid, wat voor een belangrijk deel aan de slechte akoestiek van de zaal lag.

    Dus wij hadden een nieuwe drummer die superstrak speelde maar veel te hard voor die zaal. Dus hij vraagt of het anders kan en ik zeg met mijn trotse harsers van niet, want ik was zeer content met mijn nieuwe aanwinst en zo speelt ie immers op z'n best. Die vervelende zijkstraal ook, toch maar een amateur die wel vaker moeilijk doet en het zaalgeluid lang niet altijd voor elkaar krijgt....
    'Oke, prima, jullie je zin' zegt ie en doet de rest van de soundcheck gewoon precies wat wij hem vragen.

    Met als resultaat dat het totale podiumgeluid veel te hard werd en hij de zaal niet meer in kon regelen.
    Hij ging bijna naar huis, omdat ie toch niks meer te doen had....

    Om de zaak te redden, heb ik mijn gitaar weggelegd en ben ik naar hem toegegaan. Hem wat gekalmeerd en gevraagd wat het probleem was. Hij vroeg me in de zaal te gaan staan terwijl de band een nummertje speelde... en hij had volkomen gelijk.

    Kon mezelf wel voor m'n kop slaan. Heb hem toen gevraagd of ie in het vervolg me gewoon op m'n flikker wil geven als ik weer niet luisterde, en sindsdien hebben we altijd prettig en in overleg samengewerkt. Hij bleef nog steeds een botte lul maar door gewoon samen te werken en elkaar met respect te behandelen, kregen we veel meer voor elkaar dan daarvoor

    En ja, onze drummer moest zachter spelen en daardoor speelde ie wat minder lekker, maar je moet soms compromissen sluiten om er een leuk optreden van te maken.
    Laatst gewijzigd door Rutger; 20 oktober 2008 om 13:22
    -

  4. #24

    Standaard

    da's dan wel een hele lichte p.a. als die niet boven de drums uitraakt, mag die drummer nog zo hard slaan.

    in zo'n geval zou ik gitaren en bas ook niet uitversterken en enkel zang door de p.a. gooien. in veel kleine zalen werkt dat toch beter als alles proberen uit te versterken.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Oh, en over je versterker afstellen: ik heb wat dat betreft het meeste geleerd van geluidsmensen. Je gitaarsound moet voor een optreden niet mooi zijn, maar praktisch. En daar weten die jongens vaak wel raad mee. Dus gewoon naar ze luisteren als ze wat zinnigs over je sound te melden hebben
    -

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pol Bekijk bericht
    da's dan wel een hele lichte p.a. als die niet boven de drums uitraakt, mag die drummer nog zo hard slaan.
    Dat kon ie ook wel, maar dan zouden de mensen de zaal uitlopen zo hard als het dan moest... Het podiumgeluid moest dusdanig hard om boven de drummer uit te komen, dat de PA overbodig werd. En dan was het toch een zaal waar zo'n 300 man/vrouw in kon. Zegt vooral iets over akoestiek van die zaal....
    Laatst gewijzigd door Rutger; 20 oktober 2008 om 10:44
    -

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Mijn ervaring is dat geluidsmensen, een heel enkele amateur daargelaten, prima werk leveren MITS je als band meewerkt. Gaat je drummer van de adrenaline opeens vier keer zo hard slaan als het publiek er is? Zet jij je amp stiekem wat harder? Is de nerveuze zanger bang dat-ie zichzelf niet hoort en wil-ie de monitors daarom steeds maar harder? Is de bassist bang dat-ie een fout maakt en speelt-ie daarom een stukje zachter dan bij de soundcheck? Dan wordt het een zooitje. En is het makkelijk om de geluidsmensen de schuld te geven, maar wel onterecht. Sowieso moet je zorgen dat je als band op het podium al in een gezonde verhouding speelt en op een niet te idoot volume. Je kunt het wel gaaf/passend bij je muziek vinden om heel hard te spelen, maar dan na afloop niet huilen als niemand je gitaar in die brei heeft herkend.
    Om specifiek bij gitaristen te blijven: die snappen vaak niet dat een andere zaal om een andere sound vraagt. De geluidsmensen kennen een zaal vaak veel beter dan jij en weten of er in die akoestiek hoog, mid of laag bij of af moet. "Ja maar dit is mijn sound" is dan geen slimme reactie. Verder valt tegen bepaalde wazige slaapkamersounds live nauwelijks op te mixen. Twee pingpongdelays, een phaser, een beetje chorus en veel reverb met een dikke midscoop en dan boos op de geluidsman als je gitaar wegvalt.
    Mijn stelling: hoe volwassener je je als band opstelt, hoe meer plezier je van geluidsmensen hebt.
    Laatst gewijzigd door EuroCinema; 20 oktober 2008 om 12:51

  8. #28

    Standaard

    Ik herken heel veel reacties die hier gezegd zijn idd! Mijn ervaringen zijn ook erg uit elkaar lopend.. Ik zal beginnen met een goeie ervaring en daarna verder gaan met een slechte ervaring..

    Oké ik speelde ongeveer 2 jaar gitaar en sinds 1 jaar in de school-bigband, superleuk dus. Toen werden we gevraagd te spelen op de opening van "Sportstad Heerenveen".. Een supergroot gebeuren waar op het gebied van beeld/geluid nogal veel dingen mis zouden kunnen gaan.. Echter het tegenovergestelde was waar.. Dat geluidsbedrijf wat daar stond was echt hemels.. Een dikke bigband is natuurlijk vrij lastig uit te versterken, maar het is ze gelukt. Super chille sfeer, ze lieten ons eerst gewoon lekker opbouwen (backline stond er natuurlijk al) en daarna gingen ze pas echt bezig met de mic's en het geluid.. Voor iedereen een lekkere monitor mét een eigen mix die ze netjes noteerden op papier (we speelden namelijk 3 avonden achter elkaar).. Supermooi op elkaar afgestemd geluid, nix geen feedback of ongeaarde mic's, mooi monitor geluid en most of all een supergeluid voor de toeschouwers.. (tussen haakjes dit was echt een heel vet optreden, heeel groot podium met heel veel publiek in open lucht!) Daarna de soundcheck, hij nam mooi de tijd voor iedereen's "zaalgeluid".. Kortom, supergeluid!

    De slechte ervaring:
    Ik speelde met mn oude band Vudu in een "foyer" van een groot Theater.. Het was in de pauze van de wedstrijd kunstbende van provincie Friesland. Deze voorronde's zijn meestal goed bezocht en we keken dus wel uit naar een interessant optreden.. Komen we daar, staan er een paar "tsjah-wat-zijn-het-eigenlijk"-podiumdelen, soort van tafels ofzo, waarop wij dan maar plaats moesten nemen.. Nou wij waren geinstalleerd, op enorm kutspul (toms zonder resonantie vel e.d.) en toen kwam de ellende.. Het geluid. Er stond een HEEL dik mengpaneel (zo'n digitale met een dik scherm etc..) waar een enorme dikke retard achter stond die helemaal NIX verstand van geluid had.. Hij had alle monitors met elkaar doorgelusd, iedereen had dus dezelfde "mix" wat meer een geluidsbrij genoemd kon worden... Toen gingen we soundchekken, en er stonden een paar bekenden van ons in de zaal te luisteren.. En die hadden echt zoiets van: what de fuck... Naja we namen het maar voor lief dat het lgeuid kut was, en gingen spelen... Wat heeeeel kut was.. De monitors stonden vreselijk hard en overrstuurden als de hell en vielen soms uit...

    Wat bleek, de "zaalboxen" stonden UIT, de zaal heeft dus alleen het geluid gehoord wat uit onze monitors en verrsterkers kwam,,,
    Je kunt je vast voorstellen hoe KUT dat was.. Kut ervaring dus..

    Conclusie, het is maar net waar je komt en wat voor mensen je treft. Soms zijn ze ongelovelijk chagerijnig, dan kun je gewoon maar beter doen wat ze je zeggen, dan komt het altijd wel goed, gewoon ff geduld hebben en ff NIET spelen!!
    Soms is het geluid gewoon heel goed, bijvoorbeeld in Theater Romein! Daar heb ik nu toch al zo'n 5 keer gespeeld en elke keer was het geluid supergoed. De meeste werkenden daar zijn stage-lopers, maar toch doen ze hun ding erg goed, het geluid/beeld/sfeer/eten is gewoon goed daar!!

    (K)

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Mooi (veelzeggende) quote van een geluidsman bij een bandbattle, nadat hij al een hele rits bandjes voor de soundcheck gehad had en wij aan de beurt waren voor de soundcheck van onze monitors.

    "Oke, wat moet er harder?"
    Laatst gewijzigd door Rutger; 20 oktober 2008 om 14:41
    -

  10. #30

    Standaard

    Antwoord van de band: 'Alles!'
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top