Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 104 EersteEerste 12341252102 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 1037
  1. #11
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    De geluidsmensen hebben dus een niet al te beste naam als ik het goed begrijp. Ik heb het zoals al een aantal keren gezegd een jaar of tien gedaan en ik moet je heel eerlijk vertellen dat ik altijd op tijd was. Om drie uur was ik in of bij de zaal en om een uur of vijf/half zes stond alles klaar. Dan zou de band om zes uur komen soundchecken, maar soms kwmen die om een uur of acht of nog later, moesten dan hun spullen opbouwen en waren daarmee pas klaar als het publiek al de zaal instroomde.

    En wat me ook vaak opviel is dat ze alles dan ook nog op hun dooie gemak lopen te doen. Ook opvallend is dat gitaristen soms een bak pedalen op de vloer hebben liggen dat vraagt om ellende, snoertjes van voedingen aan elkaar geknoopt met een stukkie isolatietape er omheen bijvoorbeeld. En ik hoef je niet uit te leggen hoe vreselijk het is om midden onder een nummer zonder gitaargeluid te zitten.

    Zo, hoor je het eens van de andere kant.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2007
    Locatie
    Harmelen
    Berichten
    2.646

    Standaard

    Zo, hoor je het eens van de andere kant.



    .........( hand in eigen boezem ) ik kan mij voorstellen dat jij ook wel wat verhalen hebt Han, eerlijk is eerlijk, waar twee strijden hebben twee schuld toch?!
    Het leven is wel leuk! Make your own point.. to point!!
    www.giablo.nl Modificaties en onderhoud.

  3. #13
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Ik moet heel eerlijk zijn, maar in een bepaalde niet nader te noemen stad organiseert men twee dagen lang allerlei optredens en het geluid wordt daar elk jaar gedaan door goed bedoelende vrijwilligers die er helaas heel weinig van bakken. De PA installaties worden beschikbaar gesteld door een plaatselijke grote muziekhandelaar en eigenlijk kost het dus niks.

    Je zou dus niet die jongens de schuld moeten geven maar de gemeente die dat zo organiseert, want als die een paar goede professionele bedrijven inhuurt komt het dus wel voor elkaar. Ik heb gezien dat een bandwisseling drie kwartier duurde. Iedere professionele geluidstechnicus hier zal het met me eens zijn dat zoiets drie keer sneller kan. Je hebt je microfoons klaar staan voor gitaren, DI's voor bas en keyboards, een stuk of wat vocal mics en een paar voor reserve.

    De band is klaar, spullen er af, nieuwe spullen er op, microfoontjes er voor en gaan met de banaan. De stage manager regelt alles en die is onverbiddelijk. Laatste nummer is laatste nummer en dan niet een nummer van een kwartier want dan gaat de master fader na vijf minuten dicht.

    Maar ook die stage manager was een buitengewoon vriendelijke jongen, maar kon het niet voor elkaar krijgen om op tijd te lopen en tegen half twaalf liep het programma al een uur uit.

    Het is allemaal niet zo simpel dus.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    toch is het jammer dat je als band/solist zo afhankelijk bent daarvan.
    ik moest eens optreden op een festival ergens in friesland, just me and my guitar..ik vroeg van te voren..hoe zit dat met t geluid? nouu daar hoefde ik mn hoofdje niet over te breken werd me gezegd.
    de dag dat ik er moest spelen regende het pijpestelen, het terrein stond blank..ik vroeg waar het podium was en werd naar een paar pallets verwezen waar een stukje zeil over was gespannen. er stond NIKS..ik vroeg waar het geluid was..en er werd me vertelde door een gespannen medewerker dat door de regen ze af hadden gezien van versterking maar ik immers toch een acoustische gitaar had..
    na wat gedoe mocht ik in een tent spelen, maar in de betreffende tent was ook een soort koffiehoek..onnodig uit te leggen dat ik nauwelijks boven het gerammel van kopjes of het geroezemoes van mensen uit zou komen zonder versterking

    ik heb dus vriendelijk bedankt en mijn gitaar ingepakt..waren ze nog boos ook haha

    het laat maar weer eens zien dat je van te voren heel erg door moet vragen wat de bedoeling is, wat voor geluid er is etc etc..maar zelfs DAN kan t nog tegenvallen
    geluid is ook een vak..en kost dus ook geld. daar is soms niet eens een fatsoenlijk budget voor. maar t kan je optreden wel maken of breken

  5. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thundermane Bekijk bericht
    [...] jou opmerking is niet veel beter :P [...]
    You got me there...

    Ervaringen met geluidstechneuten hangen denk ik behoorlijk af van in welke scene je speelt en (al dan niet terecht) de daaraan gekoppelde budgetten. Net zoals er muzikanten zijn die het 'snappen', 'lopen te prutsen' of 'geniaal' zijn, zijn er natuurlijk ook slechte, goede en erg goede techneuten.

    Techneuten die het 'snappen' stromen echter snel door naar de professionele scene, waar je zelfs als kistenduwer al snel een dagprijs van 200 euro ex BTW kunt schrijven, wat waarschijnlijk al meer is dan het budget voor PA+bediening voor menigeen die zich hier op het forum/ in deze thread ophoudt.... en dan heb ik het nog niet eens over iemand die je met een gerust hart een bandje kunt laten mixen !!

    Techneuten die het niet bepaald snappen, blijven over het algemeen dan ook in het kroegencircuit hangen (uitzonderingen daargelaten)... waar muzikanten dan weer mee geconfonteert worden. Vaak weten dit soort gasten ook gewoon niet beter... ze hebben waarschijnlijk dan ook nooit een goede techneut als voorbeeld gehad. Over het algemeen geldt: if you pay peanuts, you get monkeys... en dat is zeker zo als het om professionele geluidstechneuten gaat.

    Een ander slag techneut is de amateur. En wederom: net zoals er goede en slechte (amateur)muzikanten zijn, zijn de hobby-techneuten net zo divers in kunde en kennis. Sommigen weten echt wel waar ze mee bezig zijn (hebben vroeger veel getourd of zo)... anderen hebben de juiste insteek en een muzikaal gehoor, maar zijn gewoon (nog) niet zo ervaren, maar met wat hulp komt het aardig goed... en weer anderen... tsja... die kun je misschien beter thuis laten.

    Als je als vast bandje in een scene speelt waar (een gebrek aan) geluidskwaliteit echt een issue is, dan raad ik de meeste aan te zoeken naar een bijpassende geluidstechneut. Als je het kan betalen, huur dan een ervaren, goede en profi mixer in... Moet het voor een appel-en-een-ei, zoek dan iemand die goed snapt waar hij mee bezig is, maar ondertussen alleen nog maar hobby-matig met live-audio bezig is en dus voor de lol mee op pad gaat, ipv voor de knaken.

    Ik moet vanuit mijn ervaring trouwens ook wel zeggen dat ik het idee heb dat bandjes zich vaak blind staren op apparatuur... Ohh... nee... we gaan daar-en-daar huren, want dan krijgen we -die-en-die boxen mee !!... terwijl het juist de mixers/ techneuten zijn die VELE malen belangrijker zijn om een goed resultaat te halen... vaak wordt dan makkelijker 100 euro uitgegeven aan een of ander stukje techniek, dan dat diezelfde 100 euro besteed had kunnen worden aan het inhuren van een betere technicus !!

    Maar het blijft gewoon moeilijk, zeker als er weinig budget is. Je moet dan als helaas-erg-weinig-budget-voor-PA-band maar net de juiste mensen kennen en die moeten dan maar net bereid zijn voor jou hun nek uit te steken. Zelfs als er WEL genoeg budget is, kan het geluid soms bagger zijn trouwens, laten we dat even voorop stellen !!


    Wat achtergrond-info van mezelf, dan weten jullie een beetje uit welke hoek ik kom: ikzelf ben nu een goede 12 jaar actief als geluidstechneut, waarvan de laatste 8 op professioneel (inter)nationaal niveau. Ik heb het genoegen gehad met veel bands (denk aan bijv: Candy Dulfer, Hooverphonic, Steve Lukather, Pointer Sisters, Gloria Estefan) en op veel verschillende festivals (o.a.: Rock Werchter, Pukkelpop, Marktrock, Pinkpop) te mogen werken (niet alleen maar als mixer hoor !). Momenteel leg ik de laatste hand aan de eindscriptie van mijn studie Technische Bedrijfskunde aan de TU in Eindhoven en ben ik gedurende mijn talrijke 'concentratiedipjes' op diverse fora te vinden. Binnenkort hoor ik dus ook weer bij de 'hobby-techneuten' ...

    Adios!
    Laatst gewijzigd door berolios; 19 oktober 2008 om 19:39

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gitaarvrouwtje Bekijk bericht
    toch is het jammer dat je als band/solist zo afhankelijk bent daarvan.
    ik moest eens optreden op een festival ergens in friesland, just me and my guitar..ik vroeg van te voren..hoe zit dat met t geluid? nouu daar hoefde ik mn hoofdje niet over te breken werd me gezegd.
    de dag dat ik er moest spelen regende het pijpestelen, het terrein stond blank..ik vroeg waar het podium was en werd naar een paar pallets verwezen waar een stukje zeil over was gespannen. er stond NIKS..ik vroeg waar het geluid was..en er werd me vertelde door een gespannen medewerker dat door de regen ze af hadden gezien van versterking maar ik immers toch een acoustische gitaar had..
    na wat gedoe mocht ik in een tent spelen, maar in de betreffende tent was ook een soort koffiehoek..onnodig uit te leggen dat ik nauwelijks boven het gerammel van kopjes of het geroezemoes van mensen uit zou komen zonder versterking

    ik heb dus vriendelijk bedankt en mijn gitaar ingepakt..waren ze nog boos ook haha

    het laat maar weer eens zien dat je van te voren heel erg door moet vragen wat de bedoeling is, wat voor geluid er is etc etc..maar zelfs DAN kan t nog tegenvallen
    geluid is ook een vak..en kost dus ook geld. daar is soms niet eens een fatsoenlijk budget voor. maar t kan je optreden wel maken of breken
    Heel vervelend en lekker typisch voor een slechte ORGANISATIE.
    Vaak zie je ook dat het misloopt bij de organisatie/ management/ boekingskantoor en de techneuten het zwarte schaap toegespeeld krijgen.

    Ter illustratie: ik heb altijd de meest recente riders en technische lijsten bij me als we ergens op een festival spelen, want het zou zeeeeer uitzonderlijk zijn als het management een keer de goede rider heeft doorgestuurd... en de organisatie deze ook netjes heeft doorgespeeld naar het PA-bedrijf. Ik bel altijd wel effe vantevoren, dus dan komt het dan wel aan het licht... maar toch... het loopt in 999 van de 1000 gevallen mis op COMMUNICATIE... dat is zo belangrijk, vaak ook zo onderschat en zo makkelijk te voorkomen... echt irritant is dat soms... maar ja... je leert ermee leven he ... ik zet doorgaans up-to-date versies van technische lijstjes van 'mijn' bandjes op internet; met de toepasselijke URL in alle lijsten, riders, contracten... maar ja... ik vraag me af hoe vaak er u echt daadwerkelijk op die website wordt gekeken.
    Laatst gewijzigd door berolios; 19 oktober 2008 om 19:34

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2006
    Locatie
    Wijk bij Duurstede
    Berichten
    1.365

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skanky Bekijk bericht
    Goede geluidsmensen kunnen je daar ook mee helpen.........
    Als ik bij beginnende bandjes het geluid moet doen, en ze klooien met de versterker of het klinkt echt nergens naar stap ik er gewoon op af.
    Ik leg uit dat het niet zo goed klinkt en stel voor om er samen even naar te kijken/luisteren en te zorgen dat het beter klinkt.
    Ik vraag wat voor sound ie zoekt en help 'm dat te bereiken.

    Soms komt het ook voor dat ze dat niet willen en dat het hun sound is blabla.
    OK even goede vrienden, ik doe alsnog m'n best om er wat van te maken met een EQ, maar hij staat voor lul met een kutgeluid.
    lol, mensen hoeven mij niet te helpen met mijn versterker als ik dat ding beter snap.
    Dat klinkt nu wel heel kortzichtig, maar het komt er wel vaak op neer.
    Daarnaast heb ik nog nooit iemand horen zeggen dat ze mijn versterker niet goed vonden klinken. Wat betreft onder het optreden, dan vertrouw ik 100% op de geluidsmensen. Ik ben gewend dat wat ik hoor vaak anders klinkt dan wat het publiek hoort. Soms hoor ik wel van een ander bandlid of geluidsman dat me versterker iets harder of zachter moet (meestal zachter )
    Maar ik kan me kapotergeren als ik mezelf niet hoor spelen, dat ik me stem niet hoor is tot daar aan toe, maar ik wil wel me zelf horen gitaarspelen.
    Als een geluidsman wil helpen met iets, laat het dan idd de EQ zijn van de monitoren en zorgen dat alles gelijk klinkt, dan vind ik de sound nog minder belangrijk.

  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thundermane Bekijk bericht
    Als een geluidsman wil helpen met iets, laat het dan idd de EQ zijn van de monitoren en zorgen dat alles gelijk klinkt, dan vind ik de sound nog minder belangrijk.
    Je komt een beetje arrogant over zo. Alsof de geluidstechnicus zich niet met je mag bemoeien en gewoon z'n werk moet doen.

    En als je versterker altijd zachter moet, waarom stel je'm dan niet vanaf het begin af op dat volume. Dat scheelt weer tijd en irritatie.

    Een geluidstechnicus kan je optreden maken of breken......probeer ze nooit tegen te werken of zich aan je te laten irriteren. Het pakt altijd slecht voor de muzikant uit.

  9. #19
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Nou vind ik het dus wel heel professioneel als een geluidsman de hufter waar hij vette ruzie mee heeft dus wel een zo goed mogelijk geluid geeft, dat is namelijk zijn taak. Dat hij hem na dat optreden even haarfijn uitlegt waarom hij hem een hufter vindt mag van mij, maar hij moet zijn werk gewoon zo goed mogelijk doen. Als hij dat niet kan en uit rancune iemands geluid verziekt, dan is hij wat mij betreft niet professioneel en minder of niet geschikt voor dat werk.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  10. #20

    Standaard

    Daar heb je gelijk in, ik laat me dus nooit kennen. Maar ik ken genoeg technici die dat wel doen, en daar had ik het over.
    Ik doe altijd m'n best, wat voor een hekel ik ook heb aan de band/muzikant.
    Het is je werk, en jij bent degene die aangesproken wordt op slecht geluid.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top