Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1

    Talking Simpele, maar goed klinkend delay-pedaal met directe TAP-functie

    Beste gitaarvrienden.

    Ik heb reeds gepoogd een lopende thread te vinden die onderstaande lading dekt... helaas niet gevonden (of overheen gekeken)... dus vandaar dit nieuwe topic, hopelijk kan iemand mij verder helpen...


    Ik ben geluidstechneut en ben op zoek naar een simpele, maar goed klinkende delay-unit die je direct kunt tappen (dus gewoon TAP, TAP, TAP, TAP, niet eerst x-seconden inhouden of via een menuutje of zo). Nu zijn er natuurlijk de bekende 19" units (D-2, 2290, SDE 3000, etc), maar ik bedacht me dat ik ook best eens een gewoon pedaal zou kunnen proberen als die dezelfde kwaliteit kunnen leveren, dus vandaar dat mijn queeste me hier bij jullie gebracht heeft .

    Ideaal is natuurlijk een 2290, maar die zijn [A] nogal duur (rond de 1000 euro) en [B] nemen nogal veel plek in in mijn mix-rack (nog een keer 2 HE extra in een rack dat toch al redelijk vol zit). Een D-2 kan natuurlijk ook, maar die zijn nog altijd 2 tot 3 x zo duur als de meeste dedicated delay-pedalen .

    Eerste model dat me opviel is de Boss RE-20, dat een modulatie zou moeten bieden voor de bekende vintage Roland RE-201 Space Echo (tape echo). Heeft hier iemand ervaring mee?? Ik ben vooral nieuwsgierig naar mensen die dit pedaal kunnen vergelijken met de RE-201 zelf, of met een TC 2290 of D-2.

    Evt. reverb, feedback en dergelijke regel ik allemaal via mijn tafel... ik hoef dus echt alleen maar een dedicated delay te hebben die -buiten de eerder genoemde TAP-functie- helemaal NIKS hoeft te kunnen . Dus... als er andere suggesties zijn: graag! Twee dingen zijn het belangrijkst: goede geluidskwaliteit en een TAP-functie die je direct aan kunt spreken !! Owja, het pedaal moet trouwens qua signaal op een normaal lijn-niveau werken, maar dat doen ze allemaal, toch?

    Als er mensen input hebben nalv de RE-20, of evt andere geschikte kandidaten weten, laat u horen !!

    Muchos gracias amigo's!

    Ajoo!

  2. #2

    Standaard

    Alleen delay? Geen modulatie dus, geen TB wensen, geen maximale delay tijden? oid?
    De Akai headrush is het goedkoopste met een 'eigen' tapknop, anders wordt het al vrij snel erg duur.

    Boss DD-20
    Boss DD-7 (tap pedaaltje aansluiten)
    akai headrush
    EHX memory man hazarai
    T-rex Replica
    Diamond memory lane
    TC electronic vintage delay

    om maar een paar te noemen.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Alleen delay? Geen modulatie dus, geen TB wensen, geen maximale delay tijden? oid? [...]
    Thanks voor je snelle reactie !!

    Nee, nu je het zegt: hij moet wel delaytjes van een seconde of 3 a 4 aankunnen inderdaad !!

    Sorry, zit niet zo goed in de materie: Wat zijn TB-wensen ??

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    [...] De Akai headrush is het goedkoopste met een 'eigen' tapknop, anders wordt het al vrij snel erg duur.

    Boss DD-20
    Boss DD-7 (tap pedaaltje aansluiten)
    akai headrush
    EHX memory man hazarai
    T-rex Replica
    Diamond memory lane
    TC electronic vintage delay

    om maar een paar te noemen.
    Bijvoorbeeld de DD-20 die je noemt, dat kan wel, maar daar moet je (als ik het goed heb begrepen elders op dit forum) dus eerst een aantal seconden een knop inhouden, voordat je kunt beginnen met tappen... dat wil ik dus niet !!

    Je moet je voorstellen: ik sta een bandje te mixen... en dan wil ik gewoon met een aantal tikken met mijn voet een tempo in kunnen geven (net zoals ik normaal met mijn vingertje richting het FX-rack zou gaan)... ik zou dan liever niet eerst nog een aantal seconden een bepaalde knop in moeten houden, of door menuutjes moeten bladeren.

    Een extra pedaaltje aansluiten om te kunnen tappen vind ik ook overdreven voor mijn doeleinden... ik streef dan een beetje mijn doel voorbij, want dan kan ik bijna net zo goed een 19" unit nemen waar ik een pedaal aan hang .

    Trouwens... wat noem je duur? Ik vergelijk het met de 19" units die gebruikelijk zijn in onze wereld (2290, D-2, SDE 3000, etc) en dan de meeste pedalen juist heel goedkoop ! Het moet wel gewoon goede kwaliteit zijn (zeker vergelijkbaar met D-2), anders heeft het voor mij weinig zin... vaak zit je dan al vanzelf in de duurdere klasse, toch?

    Thanks again!

    Iemand die de vergelijking uit eigen ervaring tussen 2290/D-2/RE-201 en delay-pedaaltjes kan maken?
    Laatst gewijzigd door berolios; 17 oktober 2008 om 16:01

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berolios
    Thanks voor je snelle reactie !!

    Nee, nu je het zegt: hij moet wel delaytjes van een seconde of 2 aankunnen inderdaad !!
    Prima, de meeste analoge delays vallen dan af, maar die hebben vaak toch geen tap-tempo.
    Sorry, zit niet zo goed in de materie: Wat zijn TB-wensen ??
    Hiermee doelde ik op het wel of niet true-bypass zijn van een pedaal (dus dat je pedaal helemaal buiten de loop wordt gesloten, velen werken ook met een zogeheten buffer).
    Bijvoorbeeld de DD-20 die je noemt, dat kan wel, maar daar moet je (als ik het goed heb begrepen elders op dit forum) dus eerst een aantal seconden een knop inhouden, voordat je kunt beginnen met tappen... dat wil ik dus niet !!
    Als ik het goed begrijp, speel je niet zelf, maar mix je. De DD-20 heeft een klein tapknopje op het pedaal zelf, waarmee je met je vingers dus kan tappen. Als je met je voet wil tappen, dan kan dat ook wel, maar dan ben je een van de andere functies kwijt. Óf je sluit dus een extern pedaaltje aan, maar dat wil je niet.

    Trouwens... wat noem je duur?
    Tja, zo'n replica zit 2e hands nog steeds rond de 300e, de memory lane is nog duurder. Ik vind het duur, maar ik ben ook een zielige, arme student.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2002
    Berichten
    6.051

    Standaard

    volgens mij voldoet de Akai Headrush E2 wel aan je eisen.

  6. #6

    Standaard

    Thanks guys...

    onder het genot van een erwtensoepje ben ik effe de modellen die je noemt aan het bekijken ...

    Wat ik me nu bedenk is dat een 'divison' instelling ook wel handig is... als ik dan korte slap-delaytjes moet hebben (zeg 110 ms), tap ik me niet het lazurus ....

    Thanks voor de input en ik ga eens even aan de slag met de modellen die er staan. Is er nog iets te zeggen over kwaliteit van de genoemde units?

  7. #7

    Standaard

    Mmm... de Vintage delay is discontinued op de TC website, maar wel nog bij een aantal winkels te krijgen.

    Ik denk dat ik volgende week maar eens ga testen bij F**db@ck met de volgende delays:

    RE-20
    DD-20
    Nova Delay
    Vintage Delay
    Akai Headrush

    Kijken wat klankmatig doet wat ik zoek.

    Thanks!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 januari 2006
    Locatie
    Belgica
    Berichten
    789

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berolios

    Bijvoorbeeld de DD-20 die je noemt, dat kan wel, maar daar moet je (als ik het goed heb begrepen elders op dit forum) dus eerst een aantal seconden een knop inhouden, voordat je kunt beginnen met tappen... dat wil ik dus niet !!
    Dat is niet persé zo, hoor. Je kan hem zo instellen dat je een van de pedalen een tap-functie kan geven. Dan kan je bv nog steeds je presets wisselen door ze alletwee in te duwen.

    Zelf heb ik de memory man hazarai, maar das nogal een uitgebreide delay. Ik gebruik de tap-functie abnormaal veel, man, zo handig!

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aimé
    Dat is niet persé zo, hoor. Je kan hem zo instellen dat je een van de pedalen een tap-functie kan geven. Dan kan je bv nog steeds je presets wisselen door ze alletwee in te duwen.

    Zelf heb ik de memory man hazarai, maar das nogal een uitgebreide delay. Ik gebruik de tap-functie abnormaal veel, man, zo handig!
    Ah ok, ik heb net de manual even snel doorgekeken, maar daar kom ik maar 3 'modes' tegen waarin de padalen kunnen fungeren. Maar zou tof zijn als het rechterpedaal de hele tijd in TAP-functie blijft ja.

    Thanks!

  10. #10
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.729

    Music

    De RE20 en DD20 zijn inwisselbaar qua sound en feel. Ze mixen makkelijk met je sound, maar de multi tape heads op de RE20 doen me eerlijk gezegd niet zoveel; op de DD20 kun je ook eeen dubbele tape head instellen (geen vaste fabrieksinstelling, even op letten) en die klinkt dan eigenlijk hetzelfde maar heeft meer verschillende delaysounds aan boord.
    Wat nielsje al zei, als je handmatig kunt tappen kan dat met dit pedaal wel gewoon, de tweede footswitch kán als tap dienen, maar dan kun je er niet mee door de presets scrollen. Als dat geen vereiste is, is het een erg praktisch pedaal.
    Een populair pedaal met tap tempo is de T Rex Replica.
    Pedalen die wel een tap tempo hebben maar geen real time tap (bijvoorbeeld ins tappen) zijn de DLS EchoTap en de Carl Martin Delayla XL. Even op letten in de winkel!
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top