Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 58

Discussie: Bas en hook

  1. #21

    Standaard

    Zelf vind ik het niet heel erg veel laag. Een xtc die ik heb getest heeft een stuk meer laag, ook sommige mesa's beuken meer. Maar ja mensen de bas op 1!!!!

    En dan zeikt hij nog.

  2. #22
    Banned
    Geregistreerd
    31 januari 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    2.313

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson
    Lekker wijze les... De geluidsman maakt in feite deel uit van de band. En als hij zegt dat hij niet kan werken met die rotzooi die van het podium komt, zul je daar wat aan moeten doen. Je kunt niet alles met een mengtafel.

    Ach, je zegt het zelf al, een les van een gitarist. Die weten meestal niet hoe het werkt achter een mengtafel.
    ECHTER Hans.. Toneblo heeft wel gelijk! Ik ben ook geluidstech en zo werkt t nu eenmaal. De muzikanten hebben een eigen sound die de tech moet vertalen naar een degelijk live geluid. Tenzij er echt storende dingen zijn zoals defecten, uitvallende gear, etc, mag je van een geluidstech verwachten dat ie dat doet.

    Zooo heel erg moeilijk is t btw niet hoor om een cab anders te micen zodat er een minder laag geluid uitkomt.. Andere mics al geprobeert? En ook het verwisselen van 1 speaker is maar een kleine ingreep, waardoor jij je eigen podiumgeluid behoudt en hij toch lekker kan mixen.

    Die tech is, behalve niet echt professioneel, ook een enorme zeikerd geloof ik heh?

    R

  3. #23
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Music

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rick trodat
    Ik heb em verkeerd gezet, kan deze naar offtopic??
    U vraagt, wij draaien.

    Ik vind het op zijn zachtst gezegd een 'apart' probleem.Zelfs met extreme instellingen vindt -ie nog steeds dat zijn mix verkloot wordt. Nou, dan heeft -ie óf een hele slechte mic voor je cab staan of hij heeft een baggertafel of zo, ik weet het niet. Maar kloppen doet het niet.
    Als -ie écht vindt dat er teveel laag in je sound zit dan draait -ie dat zelf er maar uit in de zaalmix, waarom zou jij je sound totaal moeten aanpassen? Gaat te ver hoor. Je moet je geluidsman wel te vriend houden en zeker, het kan een extra bandlid zijn maar er is toch wel degelijk sprake van een taakverdeling.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 mei 2004
    Locatie
    zwijndrecht
    Berichten
    2.009

    Standaard

    Tja, geluid is natuurlijk subjectief, kan zijn dat je de basgitarist gewoon zwaar in de weg zit? Dan is het lastig te mixen. .

  5. #25

    Standaard

    Tsja, net zoals je goede en slechte muzikanten hebt, heb je ook goede en slechte techneuten... het ligt nogal aan het circuit waarin je zit welk type je het vaakst tegen komt... Ik heb zelf eigenlijk nog nooit klachten of irritatie gehad met muzikanten en ik zit ondertussen toch al een tijdje in de live-audio.

    Even ter illustratie een quote van mezelf uit een andere thread:
    Communicatie is het sleutelwoord (op ALLE fronten !!) en als iedereen beseft dat je er SAMEN bent om een productie een succes te maken, dan zal het me verbazen als er problemen ontstaan; zou me al helemaal verbazen als die zich dan vaak voor zouden doen. Ook moet iedereen elkaar respecteren en weten wanneer ze elkaars mening serieus moeten nemen. Als een muzikant per se een bepaalde microfoon wilt gebruiken, ook al ben ik ervan overtuigd dat mijn keuze beter is , dan vraag ik naar het hoe en waarom en probeer een oplossing te vinden waar we beide blij van worden. Waar we uitkomen hangt dan van de situatie af (zou zomaar kunnen dat zowel zijn als mijn mics ervoor hangen ).

    Vaak merk ik ook dat als ik laat zien echt voor kwaliteit te gaan en ook te weten waar ik het over heb, dat muzikanten vaak geneigd zijn te vertrouwen op mijn oordeel. Andersom zal ik ook altijd open staan voor de input van muzikanten... het zou niet de eerste keer zijn dat ik de gitarist uitnodig tijdens de soundcheck naast me te komen staan om te luisteren of het inderdaad allemaal klinkt zoals we net hebben besproken.

    Daarnaast bemoei ik me persoonlijk ook vaak met de podium-opstelling en (als dat nodig is) het podiumgeluid (maar meestal heb ik het genoegen samen te werken met een goede monitor-techneut) en soms zelfs met de geluiden van de muzikanten zelf... Soms wordt ik op dat moment zelf dan als zeurkous gezien... maar dat interesseert me niet, want het wordt er wel allemaal een stuk beter van... als er geen goede sound van het podium afkomt, is het maken van een goede sound in de zaal immers onmogelijk... en aan het einde van de gig krijg ik dan ook (hopelijk) een bedankje als blijkt dat dat gezeur toch heeft geholpen, want het klonk allemaal geweldig (volgens de manager in de zaal en oma op de tribune)... vergeven en vergeten zeggen we dan . Ik vind persoonlijk dus dat je je als mixer op moet stellen als een (onmisbaar) extra bandlid... echt onoverkomelijke problemen komen dan eigenlijk niet voor als je je vak verstaat.


    Ik ben dus overtuigd van de vaste waarde van een goede geluidsman en zou een mixer dan ook zeker als extra bandlid willen zien. Tuurlijk, de muzikanten hebben hun taken en de geluidstechneut heeft zijn taken, maar het eindresultaat van een show is toch echt het resultaat van de inspanningen van BEIDE !!!

    Ik heb vaak genoeg met Leendert zelf gewerkt en eigenlijk nooit tegen de hier geschetste problemen aangelopen wat HOOK amps betreft. Waarschijnlijk andere situaties en ook wat grotere podia. Verder moet ik er eerlijk bij zeggen dat ik nog niet met andere HOOK-spelers heb gewerkt, voor zover ik me nu zo 1,2,3 herinner.

    Om wat meer context te geven aan de hele discussie ben ik erg benieuwd over wat voor optredens we hier praten? Kroegjes voor 50 pax, zalen voor 500 pax, open-air voor 5000 pax? Dat zal namelijk een groot deel van alle issues verklaren denk ik.

    Zonder jullie als band, of de geluidstech te kennen, zou ik als uigangspunt willen nemen dat je SAMEN verantwoording moet dragen voor het eindgeluid. Zoals ik al eerder zei: als er geen goede sound van het podium afkomt, is het maken van een goede sound in de zaal immers onmogelijk !!

    Als het geluid altijd goed is geweest en er nooit problemen waren, zou je aan mogen nemen dat hij enigzins weet waar hij mee bezig is en is er reden om zijn mening op zijn minst serieus te nemen.

    Echter, het is ook mijn ervaring dat sommige kabinetten in kleinere ruimtes problemen BLIJVEN geven, hoe je ze ook instelt... vaak bieden dan creative en ongebruikelijke oplossing dan uitkomst .

    Als je er echt niet uitkomt met je vaste techneut, huur dan een keer een goede ervaren audio-techneut in om te kijken hoe hij tegen de situatie aankijkt.

    Succes ermee !!

    p.s. Die opmerkingen van 'dit is onze band, zo spelen we, en de tech moet maar zorgen dat hij er wat van kan bakken' zijn natuurlijk belachelijk en worden duidelijk door mensen gedaan die nooit in een enigzins professional circuit hebben meegedraaid.

  6. #26

    Standaard

    Paar suggesties. Beamblockers? Die doen niet echt veel met je laag, maar wie weet.

    Cab niet op de vloer zetten, maar iets verhoogd. Dan koppelen de lage tonen niet met de vloer, en heb je er op afstand minder last van.
    Juist laag gaat wat verder weg heel anders/harder klinken dan wanneer je er vlak bij staat. het is goed mogelijk dat je op het podium een goed geluid hebt en dat het in de zaal bagger is. Ga de eerstvolgende keer eens naast de mengtafel staan, met een verlengsnoer, dan hoor je wat de techneut hoort.
    Ik vind het erg kort door de bocht om de geluidsman meteen neer te zetten als zeikerd, hij zal echt wel een punt hebben.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 mei 2004
    Locatie
    zwijndrecht
    Berichten
    2.009

    Standaard

    Ik sluit me aan bij Bert. Die geluidsman zal heus wel wat kunnen. Als ik hoor dat je de bas flink open zet, en dan nog een deepswitch? Op een cab die gesloten is krijg je een onwijze oomph wat lastig te micen is. Same als je drummer bijv weigert om een cirkel in zijn bassdrum weigert te knippen maar wel zeurt over het pok geluid wat ie heeft als de mic gewoon voor een dicht vel staat.

    Ik ben van mening dat een band elkaar aanvult. De bas en drums doen het laag, aangevuld evt met toetsen ( zeker hammond en rhodes kan heel warm en laag toevoegen) Gitaren moeten juist toplaag aanbrengen. Dan wordt het geluid vol.

    In ieder geval luister nog eens kritisch of laat eens iemand anders luisteren. Wanneer heb je je eerstvolgende gig?

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard

    De ts zegt dat de geluidsman zelfs klaagt over teveel laag als de deep switch uit staat en de bas op 1, dan moet er of iets mis zijn met de Hook of met geluidsman, want de Hooks die ik gehoord/bespeeld heb hebben absoluut geen last van teveel bas, zeker niet bij die settings.
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

  9. #29
    Banned
    Geregistreerd
    31 januari 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    2.313

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lexvandoef
    De ts zegt dat de geluidsman zelfs klaagt over teveel laag als de deep switch uit staat en de bas op 1, dan moet er of iets mis zijn met de Hook of met geluidsman, want de Hooks die ik gehoord/bespeeld heb hebben absoluut geen last van teveel bas, zeker niet bij die settings.
    Dat bedoel ik dus. En ik wil heus niet direct lullig doen dat die geluidsman niks kan hoor, zo bedoelde ik t niet.. Maar ik denk gewoon dat t niet aan de Hook ligt..

    Wel veel goeie tips btw.

    R

  10. #30

    Standaard

    Moeilijk geval zonder het gehoord te hebben. Ga zoals gezegd zelf ook eens in de zaal staan. Misschien ben je het dan wel onmiddelijk met hem eens. Ik ben zelf meer geluidstechnicus dan gitarist en als ik een bandje versterk vind ik het heel erg fijn dat ze zelf met hun (bas)gitaar de zaal even inlopen en eventueel hun kritiek uiten. De band bepaalt toch min of meer zelf hoe ze willen klinken. Er is niet zoiets als een standaarmix. Communicatie is het belangrijkste wat er is. Vaak loopt dat slecht. Als het goed loopt merk je hoeveel beter het geluid ervan gaat klinken.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top