Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard Microfoon achter in gitaar cabinet

    Ik heb een vraagje over het opnemen van mijn gitaar. Wij gaan met de band woensdag een poging wagen om iets op te nemen en ik ben gisteren avond met de drummer al wat wezen opzetten en soundchecken.

    Ik heb dus verschillende posities met de mic geprobeerd (mijn zangmic, een 58 zonder bolletje) en het viel me op dat ik het meest gebalanceerde en natuurlijke gitaargeluid heb als ik de mic achter in het gat van mijn cab zet (ik speel over een Hook Captain 34 met bijbehorende cab).

    Doen jullie dit ook weleens of is dit een beetje een vreemd idee? Ik heb namelijk helemaal niks in de search kunnen vinden over het plaatsen van mics in openback cabs/combo's.
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2003
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    1.823

    Standaard

    Als dat is wat het beste klinkt moet je dat vooral doen! Check wel even hoe het in de mix past, misschien is een iets minder gitaargeluid in de mix wel iets beter.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard

    Ik heb trouwens met de drummer samen snel iets op mijn laptop opgenomen dmv een usb interface en de PA, en het viel me op dat vooral de gitaar heel erg hol klinkt op de opname, echt het typische even snel in een oefenruimte opnemen geluid. Als ik alleen via de amp -> PA speel dan heb ik dat niet.

    Is daar nog wat aan te doen? Ik dacht zelf aan de de ruimte achter de cab (staat zo'n 50 cm van de wand af, iets schuin) af te sluiten met wat isolatie platen (hebben we nog liggen). Verhelpt dat dat typische holle, 'even snel in een oefenruimte opnemen', geluid?

    Ik heb trouwens echt 0 ervaring met zelf opnemen
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    dat holle komt wellicht door overspraak op de drum mics?
    verder weg staan, minder hard spelen is dan de oplossing.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Landgraaf
    Berichten
    630

    Standaard

    Veel bekende gitaarsounds zijn door experimenteren tot stand gekomen. Wat men vaak doet is een mic achter in de cab, en eentje ervoor. Het holle geluid komt doordat je alleen de mic in de cab gebruikt hebt. De mic ervoor, met het mebraan ter hoogte van de rand, gericht op de conus, wordt het meest gebruikt. De sound is ook een stuk meer open, omdat de mic ook het geluid van de ruimte oppikt en niet alleen de speaker.

    succes!

    Kijk eens op www.homerecording.be voor tips mbt opnametechnieken voor gitaar.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard

    Overspraak op de drum mics is er inderdaad, ik sta ook best dicht bij het drumhok, daar is wel wat aan te doen.

    @Heibel, het gekke is dus dat als ik alleen over de PA speel, dus niet de laptop in, het absoluut niet hol klinkt, maar juist heel gebalanceerd.
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

  7. #7
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    staat er niet iets in tegenfase - dat zou het holle geluid (of je water in je oor hebt) zou kunnen verklaren
    Vriendelijke groet,

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard

    Ik gebruik slechts 1 mic (sm58 zonder bolletje) dus ik zou niet weten wat er in tegenfase zou moeten zijn. Misschien icm de overspraak op de drummic's?
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

  9. #9

    Standaard

    laat eens eens wat samples horen anders ? hol klinkt als teveel ruimte, of wat bedoel je precies ?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard

    Ik ben het vergeten op te slaan

    Maar morgen avond gaan we met de gehele band opnemen, misschien dat ik dan even wat kan posten.
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top