Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 23
  1. #11

    Standaard

    Ik dacht toch echt van wel. Vergelijk ze eens met C / Am: c-d-e-g-a / a-c-d-e-g. Hetzelfde, maar dan alles een toon lager. In het geval van majeur laat je de tonen 4 en 7 weg, bij de parallel-mineur zijn dat dan 2 en 6.

    Een stukje dat je pentatonisch soleert over D, klinkt even goed (maar anders) over Bm; probeer maar.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    @ armalite.
    Ik denk dat jij eerst de 'lessen van Jeroen' op dit forum moet doornemen, het zal 1-je een beter theoretisch inzicht geven van toonladders en akkoorden, en 2-het zal er toe bijdragen dat je je vragen hier kan stellen op een manier dat het hier makkelijker zal begrepen worden,namelijk doordat je de juiste bewoordingen zal kunnen gebruiken.
    Anders zullen je er hier woorden rond de oren vliegen, die je de moed verder zullen ontnemen, en dat is niet de bedoeling.

    Als je stapsgewijs de lessen van Jeroen volgt, zal dat meer nut hebben dan hier en daar een losse vraag te stellen zonder dat je gehele verband ziet.

    Ga methodisch te werk.

    Succes.

  3. #13

    Standaard ok, doen we

    bedankt (ook terrasbeest voor de goede hulp en de raad. zal proberen stapje voor stapje te werk te gaan.
    het is moeilijk om 'stil' te staan, en uit te diepen wat je 'kent'
    groet

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door armalite Bekijk bericht
    bedankt (ook terrasbeest voor de goede hulp en de raad. zal proberen stapje voor stapje te werk te gaan.
    het is moeilijk om 'stil' te staan, en uit te diepen wat je 'kent'
    groet


    we gaan al dat werk van Jeroen toch niet nog eens over doen, hé.
    Ik denk dat waar jij mee zit, daarin héél snel aan bod zal komen.
    Als je daar dan vragen over hebt, weten we beter waarover je het hebt.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Wat ik je zowiezo alvast kan meegeven, om over na te denken en dan te realiseren, is dat je dezelfde vergissing maakt als degene die reageren. Jullie hebben het over noten, of beter gezegd over de namen van een aantal noten. Maar die namen betekenen helemaal niets als je ze los van hun context ziet. Een reeks als a-b-c-d-e-f-g zegt helemaal niets over de functie van deze noten. En het is nou juist functie die bepaald hoe iets klinkt. Deze reeks over een Am akkoord gespeeld zal klinken als A eolisch, ook wel (melodisch dalend of oorspronkelijk) mineur genoemd. Dezelfde reeks over een C akkoord klinkt ineens heel anders (ionisch of majeur, zo je wilt), ongeacht hoe vaak je één van die noten speelt of hoe sterk je hem benadrukt; een b over een C akkoord klinkt hoe dan ook als een groot septiem, wat je er verder ook mee uitspookt.

    Bekijk je een toonladder dus slechts als namen van noten, dan kan je beter meteen stoppen. Maar om toch antwoord op je vraag te geven:

    Soleer je de tonen van de D majeur ladder over een stuk dat staat in D majeur, dan klinkt dit majeur. Soleer je de tonen van B mineur over een stuk in D majeur, dan klinkt dit nog steeds majeur.

    Komt echter in dit stuk in D majeur het Bm akkoord veelvuldig voor of bijvoorbeeld lang achter elkaar, dan kan je B mineur suggereren. Hier moet je dan wel een beetje je best voor doen, door inderdaad bepalende tonen te accentueren. Toch zal dat mineur gevoel weer snel wegebben zodra het stuk verder gaat in D majeur.

    Kan je dit volgen tot zo ver?

    En uiteraard is het altijd goed om mijn lessen te volgen

    Was ook wel handig geweest als je met Solo en improvisatie Les 1 was begonnen
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    ... dat je dezelfde vergissing maakt als degene die reageren. Jullie hebben het over noten, of beter gezegd over de namen van een aantal noten...
    Niet, ik had het over tonen
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Ik dacht toch echt van wel. Vergelijk ze eens met C / Am: c-d-e-g-a / a-c-d-e-g. Hetzelfde, maar dan alles een toon lager.
    Niet hetzelfde dus, maar totaal iets anders. Zet de functie van de noten/tonen/lettertjes :P er maar bij!

    c d e g a over C = 1 2 3 5 6
    c d e g a over Am = b3 4 5 b7 1

    NIET ÉÉN HETZELFDE!!!

    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  8. #18

    Standaard

    Ik lichtte daar toe dat een (pentatonische) majeurtoonladder en diens parallelmineur uit dezelfde tonen (noten indien genoteerd) bestaan . En dat als je in dat licht C ten opzichte van Am bekijkt, je dezelfde verhoudingen tussen de tonen ziet als bij D en Bm.

    Het was maar een grapje hoor
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  9. #19

    Standaard duidelijke taal

    ok jeroen (ook anderen hoor, rustig maar) heel duidelijk. dank voor de klare taal en het geduld.

    qua theorie en aanpak heb ik meerdere inputs (deze site, justinguitar, berklee method en mijn eigen (sinds een paar weken) prive teacher, )
    ik ben dus nog zoekende...

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Ik lichtte daar toe dat een (pentatonische) majeurtoonladder en diens parallelmineur uit dezelfde tonen (noten indien genoteerd) bestaan . En dat als je in dat licht C ten opzichte van Am bekijkt, je dezelfde verhoudingen tussen de tonen ziet als bij D en Bm.

    Het was maar een grapje hoor
    Zal voor Jeroen nu ook wel duidelijk zijn hoop ik .

    @ Jeroen : het was een omweggetje om TS te laten nadenken over z'n eigen vraag.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top