Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 234
Weergegeven resultaten: 31 t/m 36 van 36
  1. #31

    Standaard

    Ja, Wim van de Weg heb ik wel eens bezocht een paar jaar geleden. Heel aardige man, met vele mooi banjos. Hij had ook een aantal vintage instrumenten, die klonken bijzonder mooi. Mij te prijzig, maar het was een ware genot om te horen spelen op een oude Whyte Lady (dacht ik).

  2. #32

    Standaard Wim van de Weg

    Ja, Wim weet waar hij over praat. Ik heb de Fender FB-59 bij hem gekocht en deze wat aangepast; onder andere een andere brug (Mystery Wood) en dat alleen gaf/geeft meer volume.

    Ja, hij heeft leuk vintage-spul, maar voorlopig kan ik met de Fender goed uit de voeten. Misschien binnenkort nog een Fender-dobro

    Groetjes,

    Fred

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2003
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    2.789

    Standaard

    Oké, ik ben nog altijd op zoek naar een leuke beginnersbanjo. Ik zit er niet mee in om wat af te stellen, dat ben ik gewend met m'n gitaar, dus een goedkoop Chineesje is denk ik wat ik zoek. Het is maar gewoon om wat aan te modderen met bluegrass.
    Nou ben ik een Epiphone MB100 tegengekomen, een open back banjo, en een Harley Benton closed back. Ik heb al wat beluisterd en bekeken, en de closed back lijkt meer geschikt voor mijn stijl, maar ik heb misschien wel wat meer vertrouwen in de kwaliteit van de Epi. Op de Banjo Hangout (leuke tip!) vind ik er ook best goede kritieken over... Nu is mijn vraag eigenlijk: Is het verschil in geluid klein genoeg, of het verschil in kwaliteit groot genoeg om toch voor die open back te gaan ?
    I was here and you wasn't.
    Now you is here and I isn't.

  4. #34

    Standaard Open of closed back

    Of je voor een open of closed back kiest hangt af van de stijl: een open backbanjo wordt veelal gebruikt in de oldtime-muziek en de speelstijl is anders: het wordt clawhammer genoemd. Je bespeelt het instrument met je duim en je wijsvinger (kijk maar eens op youtube) Ee closed back (de bluegrassbanjo) wordt gebruikt in bluegrass (o.a.) en de 'basisstijl' is de zogenaamde Scruggstijl: je speelt met duim (plastic fingerpick) en wijs-en middelvinger die voorzien zijn van metalen fingerpicks.

    Dus, de muzieksoort bepaalt in dit geval de keuze, al wordt de oldtimebanjo ook in bluegrass gebruikt.

    Groet,

    Fred

  5. #35

    Standaard Verschil in geluid

    De oldtimebanjo heeft een wat mellower geluid, wat softer. Vanwege de open back en de speelstijl. Ook het materiaal van de tonering kan varieren (voor zover mijn kennis van de oldtimebanjo reikt

    Een bluegrassbanjo klinkt veelal harder; de betere modellen hebben een bronzen tonering. Je speelt met fingerpicks en de banjos's hebben een resonator (closed back)

    Groet,

    Fred

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Standaard Verschil in geluid > even luisteren

    Ik sluit me aan bij wat Fred zegt over Wim v.d. Weg.

    Mijn favoriete instap banjo is de Goldstar GF-85, niet echt goedkoop, maar met een goed klinkend en makkelijk spelend instrument leer je pas echt spelen..... Anders weet je niet of het aan jou ligt of aan de banjo.

    Over het verschil tussen clawhammer op een openback en bluegrass op een resonator banjo (het zijn beide top instrumenten in hun soort en geen vergelijk met de instap modellen die in deze thread voorbijkwamen), even klikken en luisteren.
    Je hoort de twee banjospelers van wijlen de nederlandse band Skyland, Theo - de fenomenale leadzanger & Bruno - de bluegrassbanjomaniak ( L & R in het linker plaatje)
    Laatst gewijzigd door RB-1; 30 oktober 2008 om 17:03

 

 

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top