Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 36
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ernieman
    Tja,
    Ik heb een banjo kit gekocht (zelfbouw),maar ik bouw dan ook zelf instrumenten dus dan is het niet echt moeilijk.
    Ik heb ook een goedkope Stagg 5 string, is leuk, maar idd niet veel soeps. Moest nog veel aan bijgesteld worden. Hij speelt nu wel leuk, maar de klank is echt beneden peil.
    Maar ja, koop een instrument van 500 euro (normalere banjo prijs voor een beginner) en misschien vind je er geen drol aan... ook weer zonde van het geld.

    Qua leren spelen. Het is maar hoe georganiseerd je zelf bent. Als je op gitaar al goed fingerpicking (o.a. klassiek/nylon) kunt spelen, ben je met de banjo zo weg. Kun je alleen flatpicking (plectrum) dan is het flink oefenen.
    Er zijn wel goede leersites waar je voor een appel en een ei een leerboek met MP3 kunt kopen en zo snel aan de slag kan. bv. www.jaybuckey.com, zeker nu de dollar laag staat erg de moeite waard.

    En verder net als elk instrument, oefenen, oefenen, oefenen tot het je oren uitkomt.
    dank je
    tsja dat is de afweging vind ik het leuk of niet..dus meteen en dure banjo kopen is wellicht onzinnig
    verder; ik speel fingerpicking dus duim op de bassnaren vingers op de melodiesnaren..ben ooit op de klassieke manier begonnen
    en heb dat een jaar gedaan daarna verder gaan neuzen.

    oefenen doe ik wel..ben zeker niet lui
    nu die banjo nog lol

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Ik heb er ook eentje, een goedkope Richwood, inderdaad gewoon om eens te kijken of het wat is.
    De (normale) stemming is in feite open G, en ik denk meestal niet heel diep na over akkoorden. Hoeft volgens mij ook niet direct, als je een stapel tabs ophaalt, en er een beetje mee rondklooit. Ik vond het al vrij vlot best grappig klinken, en fingerpick-ervaring helpt erg goed bij dat bluegrass-spul!
    Misschien dat ik ooit nog eens een serieuze ga aanschaffen, maar voor deze eerste experimentele fase vind ik de mijne goed genoeg.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml
    Ik heb er ook eentje, een goedkope Richwood, inderdaad gewoon om eens te kijken of het wat is.
    De (normale) stemming is in feite open G, en ik denk meestal niet heel diep na over akkoorden. Hoeft volgens mij ook niet direct, als je een stapel tabs ophaalt, en er een beetje mee rondklooit. Ik vond het al vrij vlot best grappig klinken, en fingerpick-ervaring helpt erg goed bij dat bluegrass-spul!
    Misschien dat ik ooit nog eens een serieuze ga aanschaffen, maar voor deze eerste experimentele fase vind ik de mijne goed genoeg.
    okee daar heb ik zeker wat aan..open G gebruik ik op de gitaar ook
    is die richwood ook een vijfsnarige?

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Die richwood is ook een vijfsnarige, en open G moet je in dit geval lezen als de hoogste vijf van je gitaar: g'-d-g-b-e'.
    Waarbij dus die korte snaar niet de g onder de d is, maar een octaaf hoger, boven de e'.
    Zodat je dus met je duim de helft van de tijd juist zo'n hele hoge noot er tussendoor gooit in plaats van een bas...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  5. #15
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    ow, vreemde stemming... lol

    normale tuning is vanaf de kortste snaar gezien g' d g b d' (die toonhoogtes weet ik niet precies hoe dat met die accenten zit, lol)
    Maar nattuurlijk heb je ook g' c g b d' of g c g c' d' etc... variaties alom.
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ernieman
    ow, vreemde stemming... lol

    normale tuning is vanaf de kortste snaar gezien g' d g b d' (die toonhoogtes weet ik niet precies hoe dat met die accenten zit, lol)
    Maar nattuurlijk heb je ook g' c g b d' of g c g c' d' etc... variaties alom.
    open G op de gitaar is niet zo erg gek hoor..klinkt heel vol , ik zou t eens proberen als ik je was
    ik speel meestal in de "normale"stemming maar sommige dingen zijn echt te gek in open G

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Ja, klopt, sorry. Vrijdagmiddag, even verkeerd geteld. g'-d-g-b-d' inderdaad. En die eerste g' is niet 1, maar 2 octaven hoger dan de G die je in gitaar-open-G op de tweede snaar hebt.

    En hoe dat zit met die accentjes: je hebt cdefgab, en daarna de hoogte in krijgen ze allemaal een ' er bij: c'd'e'f'g'a'b'
    Nog hoger krijgen ze er twee: c''d''e''f''g''a''b'', en zo verder.
    De andere kant op maak je er eerst hoofdletters van: CDEFGAB
    De volgende octaaf omlaag ga je weer accentjes krijgen: C'D'E'F'G'A'B', enzovoort.

    Een standaard gitaarstemming is E-A-d-g-b-e', en ik vergeet elke keer weer of de standaard a van 440Hz nou a of A heet
    Laatst gewijzigd door Woml; 26 september 2008 om 19:05
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml
    Ja, klopt, sorry. Vrijdagmiddag, even verkeerd geteld. g'-d-g-b-d' inderdaad. En die eerste g' is niet 1, maar 2 octaven hoger dan de G die je in gitaar-open-G op de tweede snaar hebt.

    En hoe dat zit met die accentjes: je hebt cdefgab, en daarna de hoogte in krijgen ze allemaal een ' er bij: c'd'e'f'g'a'b'
    Nog hoger krijgen ze er twee: c''d''e''f''g''a''b'', en zo verder.
    De andere kant op maak je er eerst hoofdletters van: CDEFGAB
    De volgende octaaf omlaag ga je weer accentjes krijgen: C'D'E'F'G'A'B', enzovoort.

    Een standaard gitaarstemming is E-A-d-g-b-e', en ik vergeet elke keer weer of de standaard a van 440Hz nou a of A heet
    lol ik ben grotendeels autodidact hoor, ik speel intuitief als ik in een andere stemming zit haha. gewoon oortjes en uitproberen, dus uh dat met die accentjes zul je aan een geleerdere kop moeten vragen hier vrees ik

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    ik kom op internet dit tegen
    marnic

    die banjo is denk ik TE goedkoop maar wat ik me vooral afvraag is, kent iemand dit bedrijfje, is het betrouwbaar, iemand er wel eens wat gekocht..
    ben altijd wat voorzichtig maar ze zijn wel goedkoop

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 november 2001
    Locatie
    leiderdorp
    Berichten
    2.302

    Standaard

    ik heb de richwood gehad (gekocht bij mainmusic ooit). nouja ik heb hem nog, maar de headstock was na een maand afgebroken toen ik hem op de achterbank van de auto had liggen.

    nu heb ik een fender fb-58, gewoon bij mijn lokale gitaarwinkel gehaald (besteld natuurlijk bij fender). prima ding verder, voor zover ik verstand heb van banjo's.

    hou er bij een "echte" banjo wel rekening mee dat ze rond de 5-6 kilo zitten.

 

 

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top