Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 36
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard banjo..welke wie wat waar en hoe

    ik denk er al een poosje over om banjo te willen spelen naast gitaar
    ten eerste omdat me dat gewoon erg leuk lijkt
    ten tweede omdat het in mijn band waar we ook bluegrass spelen soms, een hele leuke aanvulling zou kunnen zijn,(gitarist 2 speelt ook nog mandoline en dat is toch ook wel erg leuk )

    ik weet eigenlijk helemaal niks van banjo spelen, wel weet ik dat er diverse technieken zijn (clawhammer, picking) en dat er ook verschillende banjo s zijn
    ik wil geen gitaarbanjo, omdat de sound van zo n banjo toch anders is dan van een vijfsnarige
    maar wat is nu een verstandige keuze.ik lees dat er bluegrassbanjo s zijn..en tenorbanjo s.
    heb ook al wat rongekeken en zag dat veel banjo s vier snaren en dan nog een halve snaar hebben..
    ik wil omdat t iets nieuws is voor me ook niet meteen t duurste aanschaffen, stel ik vind er toch niks aan. en bovendien zo rijk ben ik helaas niet

    mijn vragen dus;
    is het te doen je dit zelf aan te leren als je al gitaar speelt (en vrij goed kan fingerpicken)
    welke banjo zou ik t beste kunnen aanschaffen
    is het wel een goed idee dan een goedkope banjo te kopen (ik zie ze al van tot 200 euro)
    en is er een goed boek, dvd of cdrom waarvan ik het kan leren

    groetjes
    kris

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 november 2005
    Locatie
    Beverwijk
    Berichten
    2.910

    Standaard

    Ik sluit me aan bij deze vraag. Zie ze bij Thomann trouwens al vanaf 129 euro
    Ibanez as200/Ibanez silverseries strat -> Lex Bos Superdrive IV-> Wampler Analog Echo-> Barber launchpad-> ac30

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nico de Roode
    Ik sluit me aan bij deze vraag. Zie ze bij Thomann trouwens al vanaf 129 euro
    musikproduktiv al vanaf 99 euro, maar iets in mij zegt dat dat nooit veel soeps kan zijn

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2003
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    2.789

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gitaarvrouwtje
    musikproduktiv al vanaf 99 euro, maar iets in mij zegt dat dat nooit veel soeps kan zijn
    Ik sluit me ook aan bij je vraag Over die Harley Benton van Thomann heb ik toch al wat goeds gehoord. Ik denk dat ik hem mezelf ga schenken voor mijn verjaardag (wat ben ik toch een vrek!)...
    I was here and you wasn't.
    Now you is here and I isn't.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M Kactus
    Ik sluit me ook aan bij je vraag Over die Harley Benton van Thomann heb ik toch al wat goeds gehoord. Ik denk dat ik hem mezelf ga schenken voor mijn verjaardag (wat ben ik toch een vrek!)...
    ga ik me daar ook es even in verdiepen , dat is nog wel betaalbaar,..hmmm kinderbijslag zit er aan te komen..onder t mom van culturele opvoeding,..mompel..moeder die zich ontwikkelt goed voor de kindjes mompel
    nou ja dan nog maar een jaartje met die oude schoentjes gewoon de teentjes intrekken kind

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 november 2005
    Locatie
    Beverwijk
    Berichten
    2.910
    Ibanez as200/Ibanez silverseries strat -> Lex Bos Superdrive IV-> Wampler Analog Echo-> Barber launchpad-> ac30

  7. #7
    Junior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    mariakerke (gent)
    Berichten
    8.246

    Standaard

    Ik heb geen verstand van Banjo's, maar ik kan je wel zeggen dat 100 euro instrumenten over het algemeen geen ruk waard zijn. Slecht afgesteld, brak afgewerkt, moeilijk te bespelen. Voor een degelijk beginners instrument zou ik me toch richten op 250 euro. Zal je sowieso meer plezier van beleven!
    (.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)

    http://vi.be/poachersofmen
    http://facebook.com/poachersofmen

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    En dan heb je nog verschillende types banjo ook. De "gewone" 5-snarige bluegrass-banjo (met 5e snaar die halverwege begint), de 4-snarige Ierse Banjo, de gitaar-banjo,...

    Voor een redelijke banjo, die zuiver speelt, en die qua neck & fretwerk acceptabel is van kwaliteit, reken dan toch op een 4/500€.

    De stemming is ook geheel anders als op gitaar (buiten de gitaarbanjo dan), dus akkoorden vormen kan soms wel voor uitdagingen zorgen. En als je goed kan fingerpicken, sta je al wel redelijk wat voor.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    bedank hendrix en fingers
    goede adviezen denk ik
    ja dat de akkoorden anders zijn weet ik,..dat is juist wel een uitdaging..
    fingerpicking is wel iets dat ik vrij goed kan in die zin zie ik er de lol ook wel van in
    ik wil ook niet zomaar iets kopen , goedkoop is vaak een teleurstelling, vandaar dat ik me nu behoorlijk aan t verdiepen ben erin..mijn zus die in schotland woont speelt ook banjo, heb haar ook al aan een grondig verhoor onderworpen

  10. #10
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    Tja,
    Ik heb een banjo kit gekocht (zelfbouw),maar ik bouw dan ook zelf instrumenten dus dan is het niet echt moeilijk.
    Ik heb ook een goedkope Stagg 5 string, is leuk, maar idd niet veel soeps. Moest nog veel aan bijgesteld worden. Hij speelt nu wel leuk, maar de klank is echt beneden peil.
    Maar ja, koop een instrument van 500 euro (normalere banjo prijs voor een beginner) en misschien vind je er geen drol aan... ook weer zonde van het geld.

    Qua leren spelen. Het is maar hoe georganiseerd je zelf bent. Als je op gitaar al goed fingerpicking (o.a. klassiek/nylon) kunt spelen, ben je met de banjo zo weg. Kun je alleen flatpicking (plectrum) dan is het flink oefenen.
    Er zijn wel goede leersites waar je voor een appel en een ei een leerboek met MP3 kunt kopen en zo snel aan de slag kan. bv. www.jaybuckey.com, zeker nu de dollar laag staat erg de moeite waard.

    En verder net als elk instrument, oefenen, oefenen, oefenen tot het je oren uitkomt.
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

 

 

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top