Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1
    Banned
    Geregistreerd
    4 september 2007
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    104

    Standaard verwisselen van leraar

    hallo.. ik hoop dat dit topic in de goede catogorie staat..

    Ik heb nu meer dan 1 jaar les gehad bij een gitaar leraar.. ben erg vooruit gegaan want ik kon niets en nu speel ik al aardig.. al zeg ik het zelf..

    alleen nu heb ik al 2 maanden het gevoel dat ik blijf hangen.. elke keer als ik aangeef dat ik iets wil leren zegt mijn leraar ja komt wel..

    bijvoorbeeld ik wil powerakkoorden leren enzo en wat rock riffjes.. maar nee hij gaat me een blues riffje leren.. en dat is nou niet echt mijn muziek.. wat ik aangaf maar toch moest ik door gaan..

    ik heb nu wel een andere leraar gevonden.. maar ik zit te twijfelen om over te stappen (heb zaterdag een proefles bij hem) aan de ene kant vind ik het lullig tegen over mijn andere leraar.. ( een al wat oudere man met heel wat platen op zijn naam) maar weer aan de andere kant die andere leraar speelt meer "mijn" muziek (black sabbath, deep purple enz) en geeft een uur les ipv een half uur en het scheelt me elke keer 5 euro..

    wat moet ik doen?????

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Nog afgezien van dat de ene duurder is dan de ander: als jij aangeeft wat je wilt leren en hij komt aan met blues, is dat toch genoeg reden om een andere leraar te kiezen?

    Maar misschien kun je het daar ook over hebben met je huidige leraar. Misschien beaamt hij wel dat je in jouw geval beter een andere leraar kiest, misschien kan hij uitleggen waarom je zo nodig eerst blues moet leren (hier wel uitkijken dat je niet op zijn autoriteit aanneemt, maar het ook echt begrijpt).

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Je huidige leraar heeft misschien wel gewoon gelijk. 90% van de rockriffs zijn opgevoerde bluesriffjes en als je die achtergrond snapt heb je meteen een goeie basis voor deep purple, black sabbath etc. Smoke on the water klinkt voor jou misschien niet als blues, maar elke gevorderde gitarist herkent er een bluestoonladder in. Als je echt goed wilt leren spelen, zul je je wat breder en dieper moeten interesseren en niet alleen maar snelle resultaatjes nastreven.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 september 2006
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    1.296

    Standaard

    Bovendien is het normaal dat je blijft hangen.
    Ik zie hierin heel vaak een cyclus.
    Heel vaak ben ik aan het leren en blijf ik op hetzelfde niveau, op een gegeven moment realiseer ik me hoe slecht ik wel niet ben, vervolgens leg ik de gitaar wat daagjes neer, en daarna word ik opeens een hele stap beter in korte tijd. Erg gek, dit patroon herhaalt zich nu al de laatste 3 jaar.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema
    Je huidige leraar heeft misschien wel gewoon gelijk. 90% van de rockriffs zijn opgevoerde bluesriffjes en als je die achtergrond snapt heb je meteen een goeie basis voor deep purple, black sabbath etc. Smoke on the water klinkt voor jou misschien niet als blues, maar elke gevorderde gitarist herkent er een bluestoonladder in. Als je echt goed wilt leren spelen, zul je je wat breder en dieper moeten interesseren en niet alleen maar snelle resultaatjes nastreven.
    Dat blues historisch gezien aan de basis staat van rock, betekent toch niet dat je het ook zo moet leren? Ik ben het met je eens dat een goede basis belangrijk is, maar het moet ook leuk blijven. Als je geen motivatie meer hebt, heb je niets aan die basis.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2006
    Locatie
    8911
    Berichten
    5.473

    Standaard

    Ik denk dat het wel goed is om bij verschillende mensen te spelen. Zo krijg je van meerdere invalshoeken wat mee en kom je dichter bij de muziek.


    Ik merkte het ook een tijd terug; ik speelde toen al een tijd bij 1 docent en dat ging naar mijn gevoel heel goed. Mn leraar moedigde me aan ook wat lessen te volgen bij een andere docent en toen ik dat deed voelde ik me zo DOM!
    Dat kwam alleen maar omdat ik de stijl van de ene docent zo goed doorkreeg, dat ik het allemaal steeds makkelijker oppakte. Toen ik bij de andere docent kwam, kwam ik erachter dat ik dus heel eenzeidig bezig ben geweest.
    Zeker niet negatief bedoeld, maar daar ontkom je niet aan.

    Misschien kun je bij beide leraren lessen volgen; dan ga je gewoon minder vaak (als het financieel en kwa tijd niet lukt).
    Vive el arte de la guitarra flamenca !
    OMG Is it a earthquake?! Is it Thor, the God of the Thunder?!

    No no, it's unbelievable!!

    It's the Honda Nighthawk!!!

  7. #7
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pais
    Misschien kun je bij beide leraren lessen volgen; dan ga je gewoon minder vaak (als het financieel en kwa tijd niet lukt).
    Of zoek een aantal goede sites en gebruik die als aanvulling. Kost niets en je leer op een andere manier andere technieken. Er zijn goede sites in overvloed te vinden.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan
    Dat blues historisch gezien aan de basis staat van rock, betekent toch niet dat je het ook zo moet leren? Ik ben het met je eens dat een goede basis belangrijk is, maar het moet ook leuk blijven. Als je geen motivatie meer hebt, heb je niets aan die basis.
    Dat laatste is zeker waar. Maar ik vind dat die motivatie niet alleen moet (blijven) komen uit elke week een nieuw liedje kunnen spelen dat je leuk vindt. Als je echt van die muziek houdt, dan wil je toch ook weten hoe ze ertoe gekomen zijn, hoe het in elkaar zit? Misschien is dat ook persoonlijk hoor. Als iets me fascineert wil ik er ALLES van weten, ik snap niks van die mentaliteit van "moeten we dit weten voor het proefwerk?"

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Elke oefenende gitarist heeft periodes waarin het lijkt alsof je niet verder komt. Dat ligt niet aan je leraar of jezelf, je hebt gewoon even geen inspiratie, dat hoort er gewoon bij. Soms ligt het inderdaad aan de leraar, maar daar moet je niet direct vanuit gaan.

    Een goede leraar kijkt verder dan alleen naar de wensen van de leerling. Als het goed is, weet de leraar beter dan de leerling wat goed voor hem/haar is.
    Een goede leraar houdt rekening met de wensen van de leerling, maar geeft vooral de juiste basis mee waarop de leerling zelf voort kan bouwen. Het is de bedoeling dat je zelf thuis ook lekker verder gaat klooien en je zelf voortborduurt op wat je in je lessen hebt meegekregen. Powercords zijn namelijk vrij eenvoudig zelf te leren en het is ontzettend leerzaam om zelf dat rifje van Smoke on the Water van CD af uit te zoeken. Wat je leraar doet, is jou de basis meegeven om dat soort dingen zelf te kunnen.

    Dikwijls zei mijn leraar 'zo, en nu gaan we even wat anders doen'. En dan deden we een paar maanden klassiek of latin of iets dergelijks. Dan riep ik weer 'ik wil soleren!' en dan kreeg ik weer een stapel licks en riffs mee.

    Uiteindelijk merk je dat je er heel veelzijdig door bent geworden en dat je spel gewoon een stuk interessanter is dan wanneer je alleen maar rocksolo's had leren spelen.

    Als ik jou was zou ik gewoon bij hem blijven. Het klinkt alsof ie wel weet waar ie mee bezig is.
    Laatst gewijzigd door Rutger; 26 september 2008 om 10:23
    -

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 september 2002
    Locatie
    Kontich
    Berichten
    265

    Standaard

    -Directe Modus aan-

    Het is simpel:

    Gitaar (juist) leren spelen : Leerkracht

    Nummers leren spelen: Google Tab

    -Directe Modus uit-

    Met andere woorden: Leer jezelf nieuwe nummers via Tabs op het internet, en ga ervan uit dat je leraar beter weet dan jij wat goed voor je is...
    Kustom Amps , G&L Guitars and some pedals,... That's how I rock!!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top