Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    150

    Standaard Diameter boortje bij voorboren

    Beste mensen,

    Met de zoekfunctie vond ik niet zo snel een antwoord op mijn vraag, vandaar een nieuw topic.

    Ik wil een twee knoppen op mijn zelfbouw klassieke gitaar zetten. Dit is wel niet helemaal in lijn met de klassieke gitaartraditie, maar ik ben dan ook geen klassiek gitarist.

    De diameters van de schroeven die bij de knoppen geleverd worden zijn 3mm en 2.8mm (de laatste is een Schaller straplock). Het hout waarin ik ga boren is Cedrella (Spaans ceder?). De hielcap (voor de straplock) is van Braziliaans pallissander, de achterkant van Indiaas pallissander.

    Welke diameter boortje raden jullie mij aan om voor te boren? Ik heb 1mm, 1.5mm en 2mm boortjes. Mijn gevoel zegt dat 1.5mm goed zou moeten zijn.

    En wat doe ik om te voorkomen dat mijn nitro lak gaat barsten? Het boortje eerst langzaam de lak laten wegslijpen?

    Alvast bedankt voor jullie reacties.

    Groet,
    Peter

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 november 2006
    Locatie
    head village
    Berichten
    569

    Standaard

    boren met 1.5 mm en voorzichtig te werk gaan..

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    Standaard

    Ik neem altijd een boortje dat gelijk is aan de dikte van de schroef zonder draad of net iets dunner bij zachtere houtsoorten.

  4. #4

    Standaard

    Wat ik persoonlijk ondervonden heb is dat ik tijdens het indraaien van een schroef (ik had keurig een gaatje voorgeboord) als het ware de lak eraf "trok". Er spelen tijdens het indraaien van een schroef duw- en trekkrachten. Die schroef trekt zichzelf naar binnen door zich vast te grijpen aan alle materie die hij onderweg tegenkomt. Dus ook aan de lak. Met alle nare gevolgen van dien. Zie http://www.xs4all.nl/~a160999/build_...os/rsz_173.jpg.

    Om dat probleem te voorkomen zou ik de eerste mm diep met een hele grote diameter (3mm) voorboren, zodat je zeker weet dat het schroefdraad de laklaag niet aanraakt en beschadigt. Daarna de resterende diepte met een kleinere diameter voorboren. Welke diameter, dat zou je even op een stukje afvalhout moeten proberen. Die smalle schroefjes geven vaak zo weinig grip op de schroevendraaier, zeker als ze ook nog eens heel lang zijn, dat je misschien beter met 2mm kunt voorboren dan 1,5.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    chicken

    He Gitaarbouwer, dat is een goede tip. Die kleine beschadigingen zijn mega irritant. Ik ga dit toepassen in het vervolg.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    150

    Standaard

    Heren, bedankt! Ik bedacht vandaag ook dat ik eerst beter op een stukje afvalhout kan proberen om te voelen hoe de weerstand is bij 1.5 mm en 2 mm voorboren. Met name bij de hiel maak ik me zorgen over het mogelijk splijten van het hout. Ik weet dat alles gerepareerd kan worden, maar toch...

    En de tip over 'groot' voorboren is een goede! Nitrocellulose chipt zo makkelijk, voor je het weet zit er een grote barst in.

    Groet, Peter

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    prachtige tip gitaarbouwer
    no life without music

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2008
    Locatie
    Hier en daar
    Berichten
    783

    Standaard

    de boor waarmee je voorboort moet in verhouding zijn met de ziel (het stuk dat niet snijdt, boort) van de grotere boor

    Tadaam
    tot zover mijn cursus automechaniek..
    BACKSTAGE is coming trough
    Te KOOP: ROLAND CUBE 60
    Het Grote MattellicA en J-sus Rulez Pedaalbouw Topic!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    150

    Talking

    Ok j-sus Rulez, ik hap toe!

    Ik snap je advies niet (geen automechaniek gedaan!). Kun je het nog wat toelichten?

    Groet, Peter

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    150

    Standaard

    Gisteren de knoppen op m'n gitaar gezet. Heb na een proefje op een stukje hout toch maar besloten om beide gaten met 2 mm. voor te boren. Wel moest ik met een 5 mm. (!) houtboort op een laag toerental de lak wegslijpen, een 4 mm. houtboor bleek te klein. Bij het indraaien van de schroeven begon te lak al te barsten! Het blijft trouwens lastig om de schroeven er loodrecht in te krijgen. Maar goed, het leren ringetje tussen knop en gitaar vangt dit verschil goed op.

    Redelijk succesvol een gitaar gebouwd, en dan toch nog moeite met knoppen! Het zal wel gebrek aan ervaring zijn!

    Groet, Peter

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top