Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1

    Standaard Porienvuller, beitsen en lakken

    Even een aantal vragen:

    1. Een body van essen (met grove houtstructuur) moet zoals gebruikelijk gesealed worden met grain filler. Ik wil een body misschien (nog onzeker) semi transparant beitsen, dus geen solid color. Kan ik dan het beste deze naturel wood filler gebruiken?
    http://www.guitarsupplies.nl/Rustins...-N_art_686.php

    2. Daarna wil ik de body beitsen. Nu heb ik zelf airbrushverf, maar geen spuitpistool. Is er een manier waarop ik de airbrushverf gedoseerd kan aanbrengen (verdund) zonder dat ik een spuitpistool/airbrush nodig heb?
    Zou ik de verf kunnne verdunnen met thinner en dan vervolgens de beits met een sponsje kunnen opbrengen? Daarna lak ik met blanke nitro cellulose af.

    3. De hals heeft een poly laag, satijnglans. Ik wil de hals echter wat geler (vintage) kleuren. Kan ik over de poly lak een beits aanbrengen en dan vervolgens nog aflakken? Of moet ik toch echt eerst de lak eraf schuren en dan opnieuw beitsen en lakken met nitro-cellulose? Ik heb begrepen dat poly en nitrolak reageren met elkaar.
    If you can't get great sounds out of this guitar you need to get yourself guitar lessons.

  2. #2

    Standaard

    Grappig ik zit een beetje in het zelfde schuitje.

    1. Deze heb ik dus ook gekocht en geprobeerd op wat resthout. Hij vult wel goed, alleen hij 'pakt' geen beits (naar mijn bevindingen). Hij voelt ook vrij vettig aan.
    Ik heb met laten vertellen dat ik daarvoor Clou houtpasta voor moet gebruiken. Die heb ik besteld en hoop daar dit weekend mee aan de slag te kunnen.

    2. Ik (we) heb er speciaal een compressor met spuitpistool voor gekocht. Aanbrengen met een doekje is misschien ook wel te doen (geen ervaring mee). De reden dat we voor een compressor/spuitpistool hebben gekozen omdat ik bang ben dat wanneer je een doekje gebruikt de plekken van het 'aanzetten' van het doekje op het hout blijft zien.

    De beits die ik heb is op waterbasis en kan daar gewoon mee verdunt worden. Ik heb hiervoor een 'Vintage Amber' bij StewMac gekocht en 'Golden Sand' van Harolds(.nl). Deze zijn nagenoeg gelijk.
    We hebben 2x een laag van 1 op 10 verdunt aangebracht.

  3. #3

    Standaard

    Grappig dat je over magic color 'golden sand' begint, want dat is de kleur die ik zowel op de body als de hals wil gaan doen
    Maar ik denk dat ik dan ook naar de clou houtpasta ga zoeken, want de stain moet wel goed pakken natuurlijk.

    Ik heb gezien dat bij een body die ik eerder heb laten beitsen (zwart weliswaar) de kleur met een sponsje gelijkmatig werd opgebracht en dat ziet er prima uit. Ik zal die persoon wat dat betreft eens om raad gaan vragen, maar meer ervaringen alhier zijn welkom.

    Begrijp ik het trouwens goed dat jij de 'golden sand' met water hebt verdund?

    Verder resteert mijn vraag dan nog over het wel of niet schuren van een reeds gelakte hals wanneer ik een stain wil aanbrengen. Vraag nummer 3 in mijn originele bericht.
    If you can't get great sounds out of this guitar you need to get yourself guitar lessons.

  4. #4

    Standaard

    Die heb ik dus ook voor de body gebruikt. Ik had die vintage amber van StewMac in gedachten voor de hals, maar dat blijkt zo'n beetje dezelfde kleur te zijn, iets geconcentreerder (en agressiever want ik kreeg het niet meer van m'n vingers af).

    Nou kreeg ik vandaag een andere tip:
    http://www.tdpri.com/forum/tele-tech...ml#post1426424
    (zo'n beetje dezelfde thread, maar dan slecht vertaald naar het engels )

    Namelijk, toch eerst stainen, dan met een vloeibare vuller (zoals bijv. die van guitarsupplies) vullen (tot gelijke hoogte van de rest van de body), daarna de body afschuren tot op het hout. Zodat alleen de vuller overblijft in de nerven.
    Hierna weer stainen.
    Klinkt op zich logisch.

    Dus ik heb nog een beetje mijn twijfels, welke aanpak het mooiste resultaat zal leveren..

    Met water inderdaad, 1 op 10. Je kunt het ook dunner maken en meerdere lagen er op smeren totdat het je bevalt.

    Zou het nog verschil maken dat die beits zwart was? Zwart over zwart blijft redelijk zwart?
    Met die amber tint heb je kans dat het oranje wordt als je er te vaak over gaat.

    Over je vraag 3 kan ik weinig zeggen, daar heb ik geen ervaring mee.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top